Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2011, 18:53
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
School begint aankomende maandag en ik maak me nu al zorgen om klas 4.
Ik wil echt heel graag een diploma halen maar ik ben bang dat ik het niet haal.
Met toetsen ben ik altijd de laatste ik krijg vaak extra tijd van mijn docent wat eigenlijk niet mag.
Nu er in de 4e klas een tijdslimiet komt maak ik me echt zorgen bij toetsen werk ik traag waarom weet ik niet. Gelukkig haalde ik wel goede cijfers in klas 3 maar dat kwam alleen omdat ik op mijn tempo werkte.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2011, 19:30
Verwijderd
Dan is er toch geen enkel probleem, gewoon lekker op tempo doorgaan?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 20:04
Em.
Em. is offline
Als je goede cijfers halen, dan kunnen ze vast nog wel een klein beetje dalen? En je hebt nog een heel jaar om te leren sneller te werken. Je bij voorbaat druk maken helpt in ieder geval niet.

In ieder geval, om sneller te werken kun je bijvoorbeeld van te voren kijken welke opgaven je het makkelijkst afgaan en die het eerst maken, de opgave overslaan als je er te lang bij blijft hangen en alleen tijd verliest, sneller schrijven (tenminste, ik doe wel eens een poging leesbaar te schrijven, en dat kost ook allemaal tijd ;p), veel te oefenen zodat je dingen automatisch doet. Het hangt er maar net vanaf wáár jij traag in bent. Is er iets wat heel veel tijd kost, en hoe zou je daar van af kunnen komen of er minder tijd in hoeven te stoppen?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 06:15
Silvano08
Silvano08 is offline
Dat had ik eerst ook, toen ik afgelopen schooljaar naar de 4e ging.
In het begin van het jaar is het inderdaad even wennen aan dat er nu echt een tijdlimiet gesteld wordt; maar dit wordt gedaan om je ook te helpen richting je examen, daar krijg je immers ook geen extra tijd. Die gedacht zou niet eens in je op moeten komen.

En verder wat Em. zegt; dus eerst de makkelijke vragen/opgaven en bij langedurende vragen waarop je geen antwoord kunt vinden gewoon alvast verder gaan met de rest. Je zult zien dat je dan nog tijd over hebt en dan nog even kan gaan piekeren over die laatste moeilijke vragen om aan het einde nog even iets op te schrijven wat volgens jou het meest op 't goede antwoord zou moeten lijken.

Succes
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 22:53
Annefleur28
Annefleur28 is offline
Als het je écht niet lukt om sneller te werken, zou je met je mentor/afdelingsleider een faalangstverklaring kunnen bespreken. Daarmee kan je extra tijd krijgen (ook op je examen). Althans, dat was op mijn school zo.
Veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 22:55
Em.
Em. is offline
Citaat:
Als het je écht niet lukt om sneller te werken, zou je met je mentor/afdelingsleider een faalangstverklaring kunnen bespreken. Daarmee kan je extra tijd krijgen (ook op je examen). Althans, dat was op mijn school zo.
Veel succes ermee!
Als de TS geen faalangst heeft/het probleem daardoor niet komt, vind ik dat je dat eigenlijk niet kan maken.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 06:23
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Als de TS geen faalangst heeft/het probleem daardoor niet komt, vind ik dat je dat eigenlijk niet kan maken.
Eigenlijk niet, nee. Die verklaring heeft niet voor niets die naam gekregen...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 07:49
Verwijderd
Maar je hoeft niet een héle toets af te krijgen wil je een goed cijfer halen hé. Bij wiskunde krijgen heel veel mensen hun toets niet af, maar dat betekent niet dat iedereen een onvoldoende heeft. Als je goed leert, en de stof goed beheerst en toe kan passen, dan komt het echt wel goed op je toetsen. En mocht het aan het begin van het jaar niet lukken dan kan je altijd met je mentor naar een oplossing zoeken.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 06:03
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Maar je hoeft niet een héle toets af te krijgen wil je een goed cijfer halen hé. Bij wiskunde krijgen heel veel mensen hun toets niet af, maar dat betekent niet dat iedereen een onvoldoende heeft. Als je goed leert, en de stof goed beheerst en toe kan passen, dan komt het echt wel goed op je toetsen. En mocht het aan het begin van het jaar niet lukken dan kan je altijd met je mentor naar een oplossing zoeken.
Nee, dat klopt. Maar ik zou me wel een béétje zorgen maken als ik telkens aan het einde van de tijd met een onafgemaakte toets zit. Dat beteken dan toch dat je niet binnen het tijdskader werkt dat in die klas geldt...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 23:29
Annefleur28
Annefleur28 is offline
Citaat:
Eigenlijk niet, nee. Die verklaring heeft niet voor niets die naam gekregen...
Ik bedoel het meer in de zin van, dat ze misschien uit kan zoeken óf dat het probleem is, want dan kan zo'n verklaring natuurlijk helpen. Maar misschien ligt het probleem anders dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 08:15
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik bedoel het meer in de zin van, dat ze misschien uit kan zoeken óf dat het probleem is, want dan kan zo'n verklaring natuurlijk helpen. Maar misschien ligt het probleem anders dat weet ik niet.
Denk je misschien eigenlijk zelf dat het met faalangst te maken heeft?

Want volgens mij heeft het niet meteen met faalangst te maken, als je je toetsen niet op tijd afkrijgt.
M.a.w, ik zou er eerst goed over nadenken voordat ik naar die persoon zou stappen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 23:53
Definite
Definite is offline
Tijdsdruk is een van de meest vervelende zaken van een toets. Een verklaring voor je tragere tempo kan een vorm van dyslexie zijn, het duurt langer tot je tekst tot je neemt en kunt verwerken, ook kan het wat langer duren voor je weet wat je op papier wilt zetten. Het duurt allemaal wat langer omdat je gewoon meer verwerkingstijd nodig hebt, maar dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Het is alleen wel vervelend als je het niet officieel kunt aantonen dat je extra tijd nodig hebt.
Oud 22-08-2011, 03:35
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Denk je misschien eigenlijk zelf dat het met faalangst te maken heeft?
Nja, ik vind het geen onredelijke bewering, aangezien de eerste twee zinnen van de topic de zinsdelen 'ik maak me nu al zorgen om klas 4' en 'maar ik ben bang dat ik het niet haal' bevatten.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 18:26
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Nja, ik vind het geen onredelijke bewering, aangezien de eerste twee zinnen van de topic de zinsdelen 'ik maak me nu al zorgen om klas 4' en 'maar ik ben bang dat ik het niet haal' bevatten.
Ja, dat klopt op zich dan wel weer.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 21:41
Vice
Vice is offline
Bespreek dit anders met je mentor en misschien dat hij/zij je hiermee wel kan helpen. Of op z'n tips geven.

Wat al eerder gezegd is, is dat eerste de makkelijke vragen maken en daarna de moeilijke wel een goed idee. Eén vraag overslaan is nog altijd beter dan alles afraffelen.
Reageren

Regels voor berichten