Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2011, 14:55
Lumpie
Lumpie is offline
Hallo forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een februaristart op het HBO. Ik overweeg door persoonlijke omstandigheden wellicht in februari te starten inplaats van in september. Echter hoor ik nogal negatieve verhalen over de start in februari, of dingen die je sneller moet inhalen, of het feit dat je geen vaste groepjes hebt, maar steeds wisselende klassen. Bij de september start schijn je dit niet te hebben.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de februaristart?

Hartelijke groet,

Lumpy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2011, 15:43
brands
brands is offline
Hier iemand met ervaring van een februari start .

Ik heb er zelf niet echt goeie ervaring mee, omdat je halve wege het jaar instroomt en de rest van de klas kent elkaar al en hebben al groepjes gemaakt, en als je dan mee moet doen met project is het wel onhandig als jij nog ergens tussen geschoven moet worden.

Daarnaast is het zo dat je een half jaar achter loopt op de rest . Dus dan moet jij de achterstand zien weg te werken. Dat komt neer op meer toetsen, en heel veel meer stof . Of je moet zeggen van doe eerst het ene half jaar alleen, en dan het 2de half jaar wat de rest van de klas al heeft gehad, maar dan kom je weer met nieuwe mensen in de klas.

Er zijn opleidingen die een speciaal een programma hebben voor studenten die in februari starten. Voor mijn opleiding was dit niet het geval. Maar er zijn ook scholen (hangt af van het aantal klassen) maar die alle vakken 2x aanbieden. Dan zou je bij wijze van spreke de vakken zonder tentamens kunnen afronden en eventueel een aantal tentamens er bij nemen als je er bijvoorbeeld maar 2/3 hebt. De spiegeling bestond bij mijn opleiding in ieder geval toen niet.

Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen om zelf een stapje terug te doen en besloten om met de klas verder te gaan die in september daarna begonnen is. In die klas pas ik beter, dan in de andere klas. Maar ik zeg maar zo het is maar net treffen in welke klas je komt en welke mensen!

Ik weet niet welke opleiding jij gaat doen, maar op het HBO heb je vaste gestelde periodes voor stage. Binnen mijn opleiding is het zo dat je in februari stage gaat lopen, omdat het dan drukker is en er veel meer te leren is. Maar is dat bij jouw opleiding niet dan is het iets makkelijker misschien.

Of te wel: conclusie: ik zou het afraden, tenzij er een speciaal programma is voor februari starters.

Eigen opleiding is HBO accountancy aan de NHL hogeschool te Leeuwarden
Oud 17-08-2011, 15:57
Lumpie
Lumpie is offline
Citaat:
Hier iemand met ervaring van een februari start .

Ik heb er zelf niet echt goeie ervaring mee, omdat je halve wege het jaar instroomt en de rest van de klas kent elkaar al en hebben al groepjes gemaakt, en als je dan mee moet doen met project is het wel onhandig als jij nog ergens tussen geschoven moet worden.

Daarnaast is het zo dat je een half jaar achter loopt op de rest . Dus dan moet jij de achterstand zien weg te werken. Dat komt neer op meer toetsen, en heel veel meer stof . Of je moet zeggen van doe eerst het ene half jaar alleen, en dan het 2de half jaar wat de rest van de klas al heeft gehad, maar dan kom je weer met nieuwe mensen in de klas.

Er zijn opleidingen die een speciaal een programma hebben voor studenten die in februari starten. Voor mijn opleiding was dit niet het geval. Maar er zijn ook scholen (hangt af van het aantal klassen) maar die alle vakken 2x aanbieden. Dan zou je bij wijze van spreke de vakken zonder tentamens kunnen afronden en eventueel een aantal tentamens er bij nemen als je er bijvoorbeeld maar 2/3 hebt. De spiegeling bestond bij mijn opleiding in ieder geval toen niet.

Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen om zelf een stapje terug te doen en besloten om met de klas verder te gaan die in september daarna begonnen is. In die klas pas ik beter, dan in de andere klas. Maar ik zeg maar zo het is maar net treffen in welke klas je komt en welke mensen!

Ik weet niet welke opleiding jij gaat doen, maar op het HBO heb je vaste gestelde periodes voor stage. Binnen mijn opleiding is het zo dat je in februari stage gaat lopen, omdat het dan drukker is en er veel meer te leren is. Maar is dat bij jouw opleiding niet dan is het iets makkelijker misschien.

Of te wel: conclusie: ik zou het afraden, tenzij er een speciaal programma is voor februari starters.

Eigen opleiding is HBO accountancy aan de NHL hogeschool te Leeuwarden
Hallo Brands,

Hallo dank voor je uitgebreide antwoord. het gaat in mijn geval om de opleiding BE aan de HvA. Van wat ik begrepen heb is het lesprogramma wat start in februari precies hetzelfde als in september, en hoef je niets in te halen. echter heb ik wel begrepen dat er inderdaad veel wisselingen van klassen plaatsvinden, en dat je niet de 1e 2 jaar bij dezelfde groep zit, maar steeds van klas wisselt. denk jij dat dit vervelend is, of denk je dat je de andere mensen dan al een beetje kent? het zijn immers toch allemaal mensen die BE doen?

En ik was ook wel benieuwd naar het soort mensen wat in februari start. vrienden waarschuwden dat dit meestal niet de meest gemotiveerde en serieuze mensen zijn, omdat deze vaak van studie gewisseld zijn of hebben gewerkt etc. wat waren jouw ervaringen hiermee?

Dank je wel.

Groeten,

Lumpy
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 17:55
brands
brands is offline
Citaat:
het gaat in mijn geval om de opleiding BE aan de HvA. Van wat ik begrepen heb is het lesprogramma wat start in februari precies hetzelfde als in september,
Als ik dit dus goed begrijp wordt je in een bestaande klas geplaatst, en is er geen sprake van een apart programma voor de mensen die in februari starten , wat ik opzich zonde vind, aangezien er dan meer mensen misschien in februari starten.

Citaat:
Lumpie schreef:
Van wat ik begrepen heb is het lesprogramma wat start in februari precies hetzelfde als in september, en hoef je niets in te halen
Kan ik het zelf niet helemaal mee eens zijn, en dan wel met het volgende . Hoe kan de HvA beweren dat jij het niet in hoeft te halen? Aangezien jij het eerste half jaar toch zult moeten doen, tenzij je daar vrijstelling voor krijgt (maar dat lijkt mij niet). De insteek van de HvA wel zijn eerste het programma doen wat op dat moment wordt aangeboden en dan het 2de half jaar zeg maar het eerste half jaar. Hierdoor kom je dus in 2 verschillende klassen terecht (eerste half jaar en 2de half jaar in een andere klas).

Citaat:
Lumpie schreef:
maar steeds van klas wisselt. denk jij dat dit vervelend is, of denk je dat je de andere mensen dan al een beetje kent? het zijn immers toch allemaal mensen die BE doen?
Het steeds wisselen van klas lijkt mij niet z'n goed idee, aangezien je dan steeds weer moet wisselen van een eventuele project groep. Dan zou je met elk project weer een nieuw groepjes moeten maken. Dan kun je niet werken om vaste groepjes te creëren. Het kan wel zijn dat er allemaal BE'ers zijn, maar de ene is toch meer gemotiveerd dan een ander. Als je steeds van klas wisselt, dan kun je dat niet echt goed beoordelen, dan als je steeds in 1 klas zit.

Tevens kan het wel zijn dat 2 klassen aan het begin van het 2de jaar samengevoegd worden, maar dat is een ander verhaal, want dat heb ik ook meegemaakt, maar dat is niet echt een probleem. Dan heb je toch je vaste vrienden/projectgroep en dan wordt het door het jaar heen wel weer 1 groep.

Citaat:
Lumpie schreef:
En ik was ook wel benieuwd naar het soort mensen wat in februari start. vrienden waarschuwden dat dit meestal niet de meest gemotiveerde en serieuze mensen zijn, omdat deze vaak van studie gewisseld zijn of hebben gewerkt etc. wat waren jouw ervaringen hiermee?
Tja, wat moet ik hier op zeggen. Samen met een mede-student ben ik in februari begonnen met mijn huidige opleiding. Voor de opleiding BE was er toen ook 1 of 2 studenten. Ieder had zijn/haar eigen rede om in februari te starten, dat was namelijk omdat de ene op de universiteit niet kon redden, 1 wist niet wat zij voor opleiding moest kiezen na de HAVO en ik heb mijn MBO afgerond. Wat ik er van vind is dat ze niet meteen ongemotiveerd en niet serieus kunnen zijn. Zelf ben ik zeer gemotiveerd maar dit geld natuurlijk niet voor iedereen.

Tot slot zou ik nog willen weten wat voor jouw de rede is om in februari te beginnen en niet in september? Of te wel over 2 weken.

Ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben . Mocht je nog meer willen weten dan hoor/lees is het graag en zal ik een poging doen om het te beantwoorden.

Groetjes, Brands

P.S. sorry voor het hele lange antwoord . Maar ik kon niet korter van stof zijn, aangezien die mijn ervaring/mening is

Laatst gewijzigd op 17-08-2011 om 17:56. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 21:16
Lumpie
Lumpie is offline
Hallo Brands,

Dank je wel voor je reactie opnieuw. Ik vind het juist heel fijn dat je zo uitgebreid te tijd neemt mij te antwoorden joh! hartelijk bedankt!!

Als reactie:

Nee, ik geloof niet dat je in een bestaande klas geplaatst wordt, maar dat er een nieuwe klas gevormt wordt in februari, mits er genoeg aanmeldingen zijn, en daar zit dus ook een addertje onder het gras. maar wat er wel gaat gebeuren is dat na de zomervakantie van 2012 de klas weer uitelkaar getrokken schijnt te worden, zodat je weer van voor af aan kan beginnen met nieuwe contacten maken / projectgroepjes vormen. Waarom dit is snap ik niet helemaal.

Verder begin je in februari als alles goed is met dezelfde lesstof die de mensen in september ook krijgen. alleen een half jaar later dus.

De HvA raadt mensen af om in februari te beginnen omdat dit rommeliger schijnt te zijn met veel wisselingen, en een minder lange periode tot de zomer en ook nog vakantie ertussendoor.

Ik begrijp deze argumenten volkomen, en als het mogelijk was zou ik ook voor september kiezen. maar antwoord gevend op jouw vraag is dat door persoonlijke omstandigheden niet goed mogelijk voor mij nu, en kan ik mij niet 100% volledig op mijn studie richten als ik nu al moet beginnen. Daarom heb ik gekozen voor wat meer tijd om mezelf wat beter te kunnen voorbereiden. ik vind het zelf erg vervelend, maar ik zie dit als enige optie.

Maar ik ben een beetje benauwd na alle verhalen over die februari start (ging ervan uit dat dit gewoon hetzelfde was, alleen dan later). '

Heb jij enig idee en/of de mening dat mensen die in februari starten minder goed presenteren, minder goede projectgroepjes kunnen vormen, vaker tegen problemen aanlopen etc in vergelijking tot leerlingen die eerder zijn gestart? Merk je op jouw school daar iets van Brands?

Bedankt voor je antwoord en ik hoor graag van je hoor.

Groetjes,

Lumpy
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 10:26
brands
brands is offline
Citaat:
Nee, ik geloof niet dat je in een bestaande klas geplaatst wordt, maar dat er een nieuwe klas gevormt wordt in februari, mits er genoeg aanmeldingen zijn, en daar zit dus ook een addertje onder het gras. maar wat er wel gaat gebeuren is dat na de zomervakantie van 2012 de klas weer uitelkaar getrokken schijnt te worden, zodat je weer van voor af aan kan beginnen met nieuwe contacten maken / projectgroepjes vormen. Waarom dit is snap ik niet helemaal.
Oké een nieuwe klas bij genoeg aanmeldingen is natuurlijk beter dan in een bestaande klas geplaatst te worden, aangezien je dan met allemaal mensen komt die in februari beginnen. Wat ik alleen dan niet snap is dat ze na de zomervakantie de klas uit elkaar trekken, hou deze klas bij elkaar.

Citaat:
Lumpie schreef:
Verder begin je in februari als alles goed is met dezelfde lesstof die de mensen in september ook krijgen. alleen een half jaar later dus.
Dat is op zich wel goed, maar ik zou als je na de zomer in een andere klas wordt geplaatst zou je weer de zelfde vakken krijgen als die je al hebt gehad en gehaald, dan zouden ze jouw in een 2de jaars klas moeten plaatsten en die lessen laten volgen, en dan en het 2de half jaar de vakken van het eerste jaar moeten afmaken. En dan in het jaar daarna eerst stage en dan de laatste vakken van het 2de half jaar.

Met dit als senario kom je dus met deze wisselingen van klassen te zitten . En heb je dus ook dat je steeds van voor af aan kan beginnen met vrienden maken etc zoals jij het zegt.

Citaat:
Lupmpie schreef:
Heb jij enig idee en/of de mening dat mensen die in februari starten minder goed presenteren, minder goede projectgroepjes kunnen vormen, vaker tegen problemen aanlopen etc in vergelijking tot leerlingen die eerder zijn gestart? Merk je op jouw school daar iets van Brands?
Zich minder goed presenteren heb ik zelf niet echt moeite gehad, maar men denkt misschien wel, waarom in februari beginnen en niet in september. Maar zoals eerder gezegd heeft ieder zijn eigen reden ervoor . Maar als je in een aparte klas komt heb je dit natuurlijk niet, omdat men dan allemaal in februari begint.

Minder makkelijk project groepjes vormen, ben ik het deels wel mee eens , aangezien de rest van de klas weet met wie ze niet willen samenwerken en die blijven meestal over en daar wordt je meestal ook bijgeplaatst. Dat is mijn ervaring in ieder geval. Ik zat met het eerste project ook in een groepje waarvan ik zoiets had. Hmmmm, waarom willen sommige niet gewoon simpel samenwerken, wat uiteindelijk uitkwam op een individuele beoordeling voor wat hij/zij gemaakt had.

Tegen welke problemen ik zelf ben aangelopen zijn:
- Het in het begin moeten zoeken naar lokalen, omdat je op een onbekende school komt.
- Het niet kunnen inloggen op BlackBoard (een digitale leeromgeving), geen roosters kunnen bekijken en tot slot niet op een computer kunnen. Dit kon ik niet omdat ik toen nog niet voorzien was van een inlogcode en omdat daar voor ons dezelfde inlogcode voor wordt gebruikt.
- Het niet weten waar en wanneer tentamens zijn.

Dat waren problemen waar ik tegen aan liep. De mensen die in september starten krijgen hier over allemaal uitgebreide uitleg en de mensen in februari worden (tenzij er een aparte klas komt) in het diepe gegooid en moeten het zelf maar uitzoeken. Wat ik heel onhandig vind .

Tot slot buiten jouw vragen om wil ik je dit nog even meegeven:
Voor mij is het onbekend wat jouw vooropleiding is, Maar iedereen die op een andere school gaat is het altijd even wennen aan de manier van leren en de manier van omgang etc. Maar mocht je voor je zelf hebben dat je vind dat je te weinig hebt gehaald en vind dat je niet naar het verder kan, begin dan gewoon samen met een nieuwe klas in september opnieuw. Probeer bij je zelf de rust te bewaren.

Ik vond dat ik dit zelf ook beter had kunnen doen achteraf, want ik wou op een gegeven moment te veel. de vakken van het eerste jaar en 2de jaar erbij. Maar dat werd voor mij veel te druk waardoor ik weinig haalde. Heb er afgelopen schooljaar voor gekozen om het rustiger aan te doen en om even een stapje terug te doen. Overigens heeft bij deze beslissing ook de klas meegespeeld, omdat ik in de eerste klas niet echt kon aarden om het zo maar te zeggen. De klas waar ik in september bij kwam kon ik meer aarden, en heb daar meer vrienden dan in de andere klas. En daarbij is die klas nu 1 geheel en niet allemaal losse groepjes wat die andere klas wel had.

Zo ik ben wederom lang van stof . Dit zijn de antwoorden op jouw vragen en tot slot mijn ervaring. Mochten er nog meer vragen op komen borrelen dan hoor/lees ik dat graag.

Groetjes, Brands
Oud 31-08-2011, 16:29
Lumpie
Lumpie is offline
Brands hartelijk bedankt nog voor het uitgebreide reageren!! Sorry dat ik zo laat reageer op jou mooie bericht, maar ik was even op vakantie sorry dus.

Maar ik heb veel aan je informatie gehad steeds, dus hartelijk bedankt. inmiddels heb ik gekozen om in februari te gaan beginnen, en ik hoop dat alles goed zal gaan bij de HvA

Hartelijke groeten,

Lumpie
Met citaat reageren
Oud 31-08-2011, 16:41
brands
brands is offline
Succes met beginnen in februari . Hoop dat het goed zal bevallen . Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het alsnog graag
Oud 12-09-2011, 17:22
brands
brands is offline
Even een up:

Naamzoek: Mieekk: Jij zit op de HvA. TS wil graag weten hoe de roosters zijn. Ik weet niet wat voor opleiding je doet en of je ook andere roosters kan bekijken. Maar mijn vraag is eigenlijk. Hoe zit het rooster van de HvA er gemiddeld uit?

Mocht de naamzoek niet goed zijn graag even een aanpassing door de forumbaas!
Oud 18-09-2011, 11:09
Lumpie
Lumpie is offline
Citaat:
Even een up:

Naamzoek: Mieekk: Jij zit op de HvA. TS wil graag weten hoe de roosters zijn. Ik weet niet wat voor opleiding je doet en of je ook andere roosters kan bekijken. Maar mijn vraag is eigenlijk. Hoe zit het rooster van de HvA er gemiddeld uit?

Mocht de naamzoek niet goed zijn graag even een aanpassing door de forumbaas!
Dank je wel voor het vragen Brands!! Ik ben inderdaad erg benieuwd naar het lesrooster voor de opleiding BE op de HvA. Iemand die dit weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten