Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoi!
![]() Ik studeer nóg niet in België, maar ga dat wel doen. Ben ingeschreven en wel, krijg op 1 september de sleutel van mijn "kot"! Het OV in België is een stuk goedkoper dan in Nederland. Zo kun je bijvoorbeeld een Gopass aanschaffen voor €50, hiermee kun je 10 ritten maken met de trein. Nog goedkoper is een zogenaamde Campuskaart, hiermee betaal je gemiddeld een euro per rit! Zie voor meer info de site van de NMBS: [klik] Met de bus heb ik tot nu toe nog niet veel gereisd, maar voor zover ik weet is dat ook al goedkoper dan in Nederland. De site van De Lijn: [klik] Als je in België gaat studeren, heb je gewoon recht op studiefinanciering. In plaats van een OV-chipkaart, krijg je een OV-vergoeding, dit is ongeveer €80 per maand. Taalbarrière kan ik nog niet veel over zeggen, omdat dus nog niet echt in België woon. Wel weet ik dat door de vele dialecten de Belgen onderling al moeite hebben elkaar te verstaan, haha. Er zijn sowieso woorden die Belgen gebruiken die wij niet kennen (en andersom). Een paar voorbeelden: In België zeggen ze stappen in plaats van lopen. Ze zeggen lopen in plaats van rennen. Wanneer ze zeggen "een pen", bedoelen ze een vulpen. Als je dus een balpen bedoelt, zeg je "balpen" of "stylo". Een koelkast is een frigo, een magnetron is een microgolf, een pinpas is een bankkaart... Op Wikipedia vind je een uitgebreide lijst: [klik]. Het zijn dus aardig wat verschillen, maar ik geloof niet dat het zó erg is dat je anderen niet kan verstaan ![]() Het is belangrijk dat je beseft dat België wel dicht bij Nederland ligt, maar dat het toch een erg andere cultuur is. Belgische jongeren zijn wat terughoudender dan Nederlanders. Ook hebben leerlingen minder inbreng hebben in de lessen en is er meer (ouderwets?) ontzag voor de professoren. Daarbij is het schoolsysteem erg theoretisch en moet je veel "blokken". Motivatie is dus wel een vereiste. Wat kosten betreft is België voordelig in vergelijking met Nederland. Collegegeld ligt er rond de €500. Daar komt nog ongeveer €200 aan boekengeld bij, dat hangt natuurlijk af van de opleiding. Vergelijk dat maar eens met de €1500+boeken in Nederland :') Ook is er minder schaarste qua kamers ("koten"). Wellicht dat je hiermee dus ook goedkoper uit bent. Wat wil je eigenlijk gaan studeren, als ik vragen mag? ![]() Nog wat handige links ter afsluiting: http://educatie-en-school.infonu.nl/...in-belgie.html http://studentonbekend.nl/ http://www.hogeschool.info/hogeschoo...ren_in_belgie/
Laatst gewijzigd op 09-08-2012 om 12:58. |
![]() |
||
Ohja, misschien dat ik ook aan dit topic moet toevoegen dat ze in Vlaanderen azerty-toetsenborden gebruiken
![]() Citaat:
![]() ![]() En jij? ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Dilemma (studeren of werken en daarna politieschool) samop | 6 | 22-05-2013 16:42 | |
Werk, Geld & Recht |
Belg wil werken en studeren in Nederland Verwijderd | 8 | 11-06-2011 08:25 | |
Werk, Geld & Recht |
Samenwonen en studeren in België Famm. | 14 | 16-10-2009 16:29 | |
Studeren |
Alle info over studeren in Belgie! Chantal1984 | 7 | 20-08-2008 20:37 | |
Studeren |
Geneeskunde in Belgie?! JNR | 9 | 25-05-2006 00:13 | |
Werk, Geld & Recht |
Werken én studeren Pinnemuts | 37 | 15-02-2003 14:01 |