Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2011, 17:59
Vintago
Vintago is offline
Hallo Allemaal,

Ik heb een paar vragen aan studenten die in Belgie studeren. Hoeveel betaal je aan ov? Heb begrepen dat je recht hebt op stufi en ov vergoeding als je in antwerpen wilt studeren? En hoe zit het met taalbariere? Les en boekgeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2011, 23:28
Pingu
Pingu is offline
Hoi!

Ik studeer nóg niet in België, maar ga dat wel doen. Ben ingeschreven en wel, krijg op 1 september de sleutel van mijn "kot"!

Het OV in België is een stuk goedkoper dan in Nederland. Zo kun je bijvoorbeeld een Gopass aanschaffen voor €50, hiermee kun je 10 ritten maken met de trein. Nog goedkoper is een zogenaamde Campuskaart, hiermee betaal je gemiddeld een euro per rit! Zie voor meer info de site van de NMBS: [klik]
Met de bus heb ik tot nu toe nog niet veel gereisd, maar voor zover ik weet is dat ook al goedkoper dan in Nederland. De site van De Lijn: [klik]

Als je in België gaat studeren, heb je gewoon recht op studiefinanciering. In plaats van een OV-chipkaart, krijg je een OV-vergoeding, dit is ongeveer €80 per maand.

Taalbarrière kan ik nog niet veel over zeggen, omdat dus nog niet echt in België woon. Wel weet ik dat door de vele dialecten de Belgen onderling al moeite hebben elkaar te verstaan, haha. Er zijn sowieso woorden die Belgen gebruiken die wij niet kennen (en andersom). Een paar voorbeelden:
In België zeggen ze stappen in plaats van lopen. Ze zeggen lopen in plaats van rennen.
Wanneer ze zeggen "een pen", bedoelen ze een vulpen. Als je dus een balpen bedoelt, zeg je "balpen" of "stylo".
Een koelkast is een frigo, een magnetron is een microgolf, een pinpas is een bankkaart... Op Wikipedia vind je een uitgebreide lijst: [klik]. Het zijn dus aardig wat verschillen, maar ik geloof niet dat het zó erg is dat je anderen niet kan verstaan

Het is belangrijk dat je beseft dat België wel dicht bij Nederland ligt, maar dat het toch een erg andere cultuur is. Belgische jongeren zijn wat terughoudender dan Nederlanders. Ook hebben leerlingen minder inbreng hebben in de lessen en is er meer (ouderwets?) ontzag voor de professoren. Daarbij is het schoolsysteem erg theoretisch en moet je veel "blokken". Motivatie is dus wel een vereiste.

Wat kosten betreft is België voordelig in vergelijking met Nederland. Collegegeld ligt er rond de €500. Daar komt nog ongeveer €200 aan boekengeld bij, dat hangt natuurlijk af van de opleiding. Vergelijk dat maar eens met de €1500+boeken in Nederland :')
Ook is er minder schaarste qua kamers ("koten"). Wellicht dat je hiermee dus ook goedkoper uit bent.

Wat wil je eigenlijk gaan studeren, als ik vragen mag? En waarom in België?

Nog wat handige links ter afsluiting:
http://educatie-en-school.infonu.nl/...in-belgie.html
http://studentonbekend.nl/
http://www.hogeschool.info/hogeschoo...ren_in_belgie/

Laatst gewijzigd op 09-08-2012 om 12:58.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 22:41
xxceline
xxceline is offline
Eerste vraag: wat ga je studeren? Diergeneeskunde misschien?
Het studiegeld is per jaar 578.78. (komend academiejaar) Boekengeld is afhankelijk van je studie.

Je krijgt geen OV , maar OV buitenland/vergoeding, dat is ongeveer 80 euro per maand. Daar kan je dan je belgische vervoerbewijzen mee kopen. Je stufi kun je meenemen, als de opleiding in Belgie geschikt is bevonden door Nederland.

Ben je van plan vaak naar huis te gaan? Afhankelijk daarvan, heb je verschillende vervoerbewijzen.

Zelf woon/studeer/leef nu 2 jaar in Belgie, er zijn zeker verschillen, maar als je er voor gaat, ga je een ontzettend leuke tijd tegemoet!

@Pingu, wat ga jij studeren?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 16:02
Pingu
Pingu is offline
@xxceline: Ik ga Nederlandse en Engelse taal- en letterkunde studeren in Gent
Oud 05-09-2011, 20:42
xxceline
xxceline is offline
Leuk! Gent is geweldig !
Vanwaar je keuze voor Gent en niet Nederland ?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 21:42
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Als je in België gaat studeren, heb je gewoon recht op studiefinanciering. In plaats van een OV-chipkaart, krijg je een OV-vergoeding, dit is ongeveer €80 per maand.
Je kan daarvoor kiezen, je kan ook besluiten om je ov kaart te houden (misschien voordeliger als je ieder weekend naar huis gaat en verder in NL woont). Verder kreeg ik in Leuven een gratis buspas voor in de stad en heb je inderdaad een campuskaart waarmee je 5 keer van de grens naar je studentenstad kan, ongeveer voor de prijs van 1. (dit moet wel binnen 7 weken ofzo. maar als je maar 3 keer terug gaat is het al goedkoper)
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 12:59
xxceline
xxceline is offline
In Antwerpen heb je in elk geval geen korting, of gratis pas, als je aan de unief studeert daar. Ook voor Gent geldt dat.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 11:10
Pingu
Pingu is offline
Ohja, misschien dat ik ook aan dit topic moet toevoegen dat ze in Vlaanderen azerty-toetsenborden gebruiken Maar als je zelf een qwerty-laptop meeneemt, weet ik niet hoeveel je überhaupt in aanraking komt met azerty.

Citaat:
Leuk! Gent is geweldig !
Vanwaar je keuze voor Gent en niet Nederland ?
'k Heb een Belgische vriend en het is eigenlijk vanwege hem dat ik ben gaan kijken of het mogelijk was om in België te gaan studeren Zo kwam ik erachter dat België best veel voordelen heeft, minder collegegeld en makkelijker kamers vinden enzo Zin in!

En jij?
Reageren

Regels voor berichten