Citaat:
Theater-, film- en televisiewetenschap of Taal- en cultuurstudies studeren en stage lopen als productieassistent of redacteur. Later kijken of er plekken beschikbaar zijn voor een vaste aanstelling. Doen veel vrienden/vriendinnetjes van mij ook, veel met succes.
|
Productieassistent kun je worden met praktisch iedere studie, puur omdat het veel administratief (regel)werk is waar je nauwelijks bijzondere vaardigheden voor nodig hebt. Redacteur worden is nog makkelijker, want daar hoef je ook niks bijzonders voor te kunnen, je moet alleen de juiste mensen kennen en een beetje fatsoenlijk kunnen (en willen) schrijven.* Als je echt iets wil dóen in plaats van dingen regelen voor anderen of beschrijven wat anderen hebben gedaan dan heb je juist helemaal niks aan studies als Theater-, Film en Televisiewetenschap, want het enige wat je daar leert is een beetje mooi lullen over wat je van films vindt. Geen enkel serieus filmbedrijf dat jou op basis daarvan een camera in handen geeft, laat staan dat je er zelf een film mee mag regisseren. (Amateurfilms in eigen productie daargelaten uiteraard.)
Dus als je praktisch aan de slag wil kun je het beste een oriëntatiejaar volgen bij iets als OpenStudio, waarbij je verschillende specialismen uitprobeert en iets uitkiest wat het beste bij jou past. Vervolgens kun je een (niet te brede) HBO-opleiding doen waarbij je dat specialisme daadwerkelijk aanleert. Zolang je geen regie of scenario studeert is dat een prima manier om een baan te bemachtigen binnen de film- of televisiewereld. Een opleiding is echter niet per se verplicht, met genoeg zelfdiscipline en netwerkskillz kun je ook zelf de basisvaardigheden leren en je vervolgens van binnenuit opwerken. Uiteindelijk gaat het om wat je allemaal kan, niet om wat je gestudeerd hebt. Geen woorden maar daden: je portfolio weegt veel zwaarder dan je diploma. (En wie je kent weegt ook zwaarder dan je diploma, trouwens, want dan heb je mensen aan wie je je portfolio makkelijk kunt laten zien.)
Realiseer je verder ook goed dat films maken een heel duur en tijdrovend proces is, waarbij je een reusachtig team hebt dat onderhevig is aan een strikte hiërarchie. Als je (net als duizenden andere mensen) plannen hebt om de volgende Tarantino te worden moet je je er dus op instellen dat je de komende 20 jaar niet de kans zal krijgen om te doen wat je zelf wil, maar in plaats daarvan anderen zal moeten ondersteunen bij wat zíj willen. Als je dat niet leuk vindt moet je niet proberen binnen te komen bij film, want je hebt genoeg mensen die hun eigen kleine onderdeeltje (belichting, bijvoorbeeld) fascinerend vinden. Kun je dat enthousiasme niet opbrengen dan zal dat direct te zien zijn aan de kwaliteit van je werk.
* Een goede producent, productieassistent of redacteur worden vereist natuurlijk wel van alles en nog wat, maar zo ver schoppen de meeste mensen het niet.