Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2011, 15:02
xSunshinex
xSunshinex is offline
heey, we bij Nederlands een debat gaan voeren en de stelling luidt als volgt:

Iedereen moet verplicht orgaandonor worden.

Ik probeer argumenten tegen de stelling te vinden, maar ik kom niet veel verder dan, dat iedereen over zijn eigen lichaam mag beslissen, of het mag niet vanwege je geloof.
Weet iemand nog andere argumenten? Ik ben ook wel benieuwd wat jullie mening is over de stelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2011, 15:45
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er extreem veel meer argumenten zijn.

Ik vermoed in ieder geval dat je met deze stelling bedoeld dat iedereen orgaandonor wordt, tenzij ze hebben aangegeven dat ze dat niet willen?

Als het echt letterlijk is dat iedereen maar orgaandonor wordt dan zou ik tegen toch heel erg diep ingaan op dat het jouw lichaam is en dat jij er dus ook de beslissing over mag nemen. Doet me eigenlijk een beetje denken aan de hele kwestie met abortus, waar zo'n kreet ook werd gebruikt, dat het jóuw lichaam was, dus dat niemand anders daar over mag beslissen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:01
chiara_
chiara_ is offline
Precies. Je schopt dan één van de belangrijkste medisch-ethische principes onderuit, namelijk het principe van autonomie, dus hoe serieus kun je na zo'n maatregel de medische ethiek dan überhaupt nog nemen..? En tja..onethische artsen, daar zit niemand op te wachten.
Recht op integriteit van eigen lichaam staat ook in de grondwet, en ik dacht ook in de universele rechten van de mens.
En daarnaast, niet iedereen kán orgaandonor zijn (bijv. mensen met kanker, virusinfectie, bloedvergiftiging).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:54
Verwijderd
Alleen als jouw stelling echt is, zoals jij beschreven hebt in de OP, zijn er nog enkele standpunten tegen. Echter, als de stelling is zoals Apate aangeeft:

Citaat:
Ik vermoed in ieder geval dat je met deze stelling bedoeld dat iedereen orgaandonor wordt, tenzij ze hebben aangegeven dat ze dat niet willen?
Dan zijn er gewoon geen standpunten tegen, behalve het feit dat mensen het niet willen, maar vergeten zich uit te schrijven als donor. Maar dat kun je dan weer tegen verweren dat je dat niet hoort te vergeten.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 19:03
Em.
Em. is offline
Als je verplicht je organen moet afstaan als je dood bent (dus geen nee mág zeggen), is het dan niet zoiets als 'als jij dood bent, ben jij van de staat en wordt met jouw organen gedaan wat wij als overheid het beste achten' en dat vind ik weer vrij, meh, niet zo tof klinken. Alsof jij alleen maar even je lichaam mag gebruiken en het daarna maar gedoneerd en uiteengetrokken móet worden. Een beetje het idee van de Aboriginals dacht ik, die geloofden volgens mij ook dat ze hun lichaam in bruikleen hadden, maar dan had het een goddelijke ondertoon en geen wettelijke.

Ik ben trouwens wel vóór het doneren van organen, maar als het zou móeten zou ik het toch een naar idee vinden. Ik heb graag het idee dat mijn lichaam gewoon van mij is, en niet gezien wordt als donormateriaal dat nog even niet geclaimd mag worden. En in theorie zit er vast niet zoveel verschil tussen 'ik sta vrijwillig mijn organen af' en 'ik moet mijn organen afstaan' maar gevoelsmatig vind ik het wél een ontzettend groot verschil. Het verschil tussen je eigen lichaam en je eigen keuze, en slechts eigendom zijn van iets dat voor jou mag beslissen wat er met je gaat gebeuren.

En dan nog los van de mensen die niet willen doneren.
Oud 14-09-2011, 08:58
Elise_NTS
Elise_NTS is offline
In onze lespakketten over orgaan- en weefseldonatie wordt deze stelling ook besproken.
Voorbeelden die hierin worden genoemd zijn:

Voor
Er komen zo meer donoren, waardoor de wachtlijsten verdwijnen. En het is een kleine moeite.

Tegen
De overheid moet zich er niet mee bemoeien. Mensen moeten zelf weten of ze zich als donor laten registreren. Het is ook een moeilijke keuze, dus sommigen mensen willen dit (nog) niet laten vastleggen.

Voor meer informatie over het onderwerp orgaan- en weefseldonatie kun je ook kijken op onze site www.donorvoorlichting.nl
Met citaat reageren
Oud 17-09-2011, 08:07
Verwijderd
je kunt ook deze site even bekijken. Daar zijn wel argumenten tegen te vinden.

http://www.orgaandonatie.biz/view.php?p=1
heb ik zelf ook wel eens gebruikt om tegen deze stelling te debatteren.
succes!!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2011, 15:30
nerveus
nerveus is offline
Voor: Er zijn zat mensen die het kunnen gebruiken en als je dood bent heb je er toch niks meer aan. Zo kun je toch wat mensen levens redden

Tegen: De nabestaande vinden het een gek idee dat iemand anders met de organen rondloopt van geliefde. Het is geen leuke gedachte dat iemand met het hart van de overledene rondloopt?
Reageren

Regels voor berichten