Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2011, 14:17
IDuALx
IDuALx is offline
Hallo,

Ik zit dus een tijdje met deze gedachte, om van 4 vmbo-t naar 5 havo te gaan. De enige kwestie die mij tegen houdt, is dat ik al 17 ben en dat ik in april 18 word. Dus als ik besluit om te stap te maken, ben ik 18 jaar en zit ik in 4 havo. En als ik mijn havo-diploma zou halen, dan zou ik 20 jaar zijn. Dus is deze stap verstandig, of zou ik toch vmbo-mbo-hbo doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2011, 14:25
Verwijderd
Nou leeftijd maakt toch niks uit, ik ben ook 16 en wordt over een maand 17 en ben van vmbo 4 naar havo 4 gegaan,
als jij een beroep wil doen waarvoor je havo moet doen waarom niet, het is een kortere weg..

als ik in havo5 zit ben ik 18 jaar.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2011, 14:26
Em.
Em. is offline
Waarom zou leeftijd zoveel uit moeten maken? Ik zie eigenlijk niet precies waarom een havo-diploma halen op je 17e/18e beter is dan op je 20ste (het leeftijdsverschil met je klasgenoten is dan volgens mij nog niet echt doorslaggevend/heel groot). Via mbo gaat volgens mij ook niet sneller, toch?
Oud 16-09-2011, 15:34
Verwijderd
Via het MBO gaat het zeker niet sneller. Ik vind het een verstandige stap om eerst naar de 4-havo te gaan.

Leeftijd maakt niets uit!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2011, 15:37
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dat maakt niets uit, en volgens mij bedoelde je 4 HAVO?
Ik was in havo 5 ook 18, net zoals een groot aantal blijven-zitters...leeftijd zegt echt heel weinig
Oud 19-09-2011, 17:52
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik zou het wel via het MBO doen, dan heb je een diploma meer, en zit je ook wat meer bij leeftijdsgenoten.
desnoods kies je een MBO opleiding die je geen reet interesseert maar die maar 2 jaar duurt ofzo, dan ben je nog sneller op HBO
Met citaat reageren
Oud 19-09-2011, 18:38
brands
brands is offline
Als ik TS ben zou ik er toch voor kiezen om niet 4VMBO-t naar 4HAVO en dan 5HAVO en dan naar het HBO te gaan. En niet via vmbo, mbo en tot slot hbo.

Ik heb het zelf gedaan mbo --> hbo, maar dat kan/is een grote stap. Op vmbo wordt je voorbereid op mbo en als je hbo wil gaan doen heeft de havo toch een betere voorbereiding. Leeftijd speelt daarnaast wat de rest zegt geen rol.

@winnie the pooh: ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens mij is er wel is gezegd dat de hogescholen strenger mogen controleren van mensen die van MBO naar HBO gaan, tevens kunnen ze mensen niet toelaten die geen goede vooropleiding hebben gedaan op het MBO.

Zie link 1
Zie link 2

Dus advies is gewoon vmbo --> havo --> hbo
Oud 19-09-2011, 23:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zou het wel via het MBO doen, dan heb je een diploma meer, en zit je ook wat meer bij leeftijdsgenoten. desnoods kies je een MBO opleiding die je geen reet interesseert maar die maar 2 jaar duurt ofzo, dan ben je nog sneller op HBO
Alleen zijn MBO opleidingen vaak grotendeels stagelopen, oftewel onbetaald werken in plaats van onderwijs, en de diploma's nemen daardoor nogal in waarde af. Havo is korter en legt een betere algemene basis.
Oud 20-09-2011, 07:06
Verwijderd
Ik ben het eens met Brand. Havo lijkt me toch de beste weg om naar het HBO te gaan. Vorig jaar zat ik in 4 havo en daar zat ook een 18-jarige in en niemand keek er raar van op. Je zal dus echt niet de enige 'oude' zijn op de havo.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2011, 13:46
Verwijderd
Praktisch een kwart van mijn klas was in havo 4 al 18 dus daar hoef je je niet zo druk om te maken. Als je 15 bent ben je eerder een uitzondering, leek het wel.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2011, 18:24
robinhos
robinhos is offline
volgens my kun je helmaal niet van vmbo-t4 naar havo 5, je moet eerst havo4 gedaan hebben
Met citaat reageren
Oud 22-09-2011, 18:25
Em.
Em. is offline
Citaat:
volgens my kun je helmaal niet van vmbo-t4 naar havo 5, je moet eerst havo4 gedaan hebben
Dat is ook het idee van de TS, hoor. Alleen gaat het erom dat-ie uiteindelijk in havo 5 wil komen.
Oud 24-09-2011, 17:36
Emmé
Emmé is offline
Als je havo kan, en je wilt een hbo studie doen, moet je zeker havo gaan doen ook al ben je relatief gezien oud. Je bent alleen maar ervaringen rijker, en dat kan in je voordeel werken! Succes met je keuze!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten