Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2011, 19:41
Miekje*
Miekje* is offline
Wat snap jij niet? In mensen, bepaalde reclameblokjes, mode, elektronica, politiek, noem maar op? Dit topic is natuurlijk ook voor antwoorden!

Ik snap het reclameblokje van het NTI op de mega-tv's op metrostation Beurs niet.
Je krijgt dan een scherm met: 'Newsquiz' en dan krijg je een vraag. De vragen waren: 'Wie is de president van Afghanistan?' en nog een suffe vraag die ik even niet meer weet. Vervolgens krijg je de antwoorden en de tekst: 'Je kennis verbreden? NTI!'
Alsin iedereen moet weten wie de president van Afghanistan is en meer van dat soort suffe weetjes? Hell why?
Oud 27-09-2011, 19:54
Schrödinger
Schrödinger is offline
Iedereen die meer dan 3 femtoseconden onderwijs genoten heeft weet toch wel dat Karzai president is van Afghanistan?

Ik snap niet waarom er hier zo veel meer bureaucratie is dan in Nederland!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 20:06
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Iedereen die meer dan 3 femtoseconden onderwijs genoten heeft weet toch wel dat Karzai president is van Afghanistan?
Nee.
Oud 27-09-2011, 21:09
Thomas.
Thomas. is offline
Tijdparadoxen halleluja

Zoals: een vriend van mij zegt dat ik een tijdmachine moet gaan bouwen. Dus ik bouw een tijdmachine, en ga terug in het verleden, om te zorgen dat die vriend van mij nooit geboren wordt. Maar als hij nooit geboren wordt, dan was ik ook nooit op het idee gekomen om een tijdmachine te bouwen. En dan kon ik ook niet zorgen dat hij nooit geboren wordt. En maar..... Maar.... En

Godver
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:10
Schrödinger
Schrödinger is offline
Tip: lees eens iets over relativiteit.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:13
Thomas.
Thomas. is offline
Maar stel dat het kan, wat zou er dan gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:17
Schrödinger
Schrödinger is offline
Dan zou je GPS niet werken!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:21
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik snap niet hoe een land failliet kan gaan en waarom er niet gewoon meer geld gedrukt kan worden zonder dat het in waarde daalt. En wat gebeurt er met een land als het failliet is?
Oud 27-09-2011, 21:23
Verwijderd
Ik snap niet waarom discussies op Wetenschap & Levensbeschouwing altijd moeten verzanden in gezeur over het wel of niet bestaan van God en waarom mensen daar de wijsheid over in pacht menen te hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:25
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik snap niet hoe een land failliet kan gaan en waarom er niet gewoon meer geld gedrukt kan worden zonder dat het in waarde daalt. En wat gebeurt er met een land als het failliet is?
Ik snap ook niet wat er dan gebeurt. Ik moet nogal lachen om het idee dat het dan zo gaat als bij een failliet bedrijf, dat de inboedel wordt geveild enzo lijkt me lastig bij een land.
Oud 27-09-2011, 21:26
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik snap ook niet wat er dan gebeurt. Ik moet nogal lachen om het idee dat het dan zo gaat als bij een failliet bedrijf, dat de inboedel wordt geveild enzo lijkt me lastig bij een land.
Ja precies!

Mijn vader heeft het wel uitgelegd, maar ik snapte het niet in 1x en dan wordt ie ongeduldig enzo..
Oud 27-09-2011, 21:27
Verwijderd
Ik snap niet waarom mensen zich niet aan hun woord kunnen houden (en dan heb ik het niet over overmacht of ''kan gebeuren-dingen'' of over politici).
Ik kan niet bevatten wat er 'achter' het uitdijende heelal is, en als dat andere heelals zijn, wat daar dan 'achter' is.
Ik snap bepaalde taaldingen niet, zoals waarom heelal heelal is en niet helal, maar ook niet het verschil tussen ei en ij en au en ou, etc.
Ik snap niet waarom het lange termijndenken niet geevolutioneerd is tot iets wat ieder mens en ook de mensheid als geheel automatisch (meer dan nu) doet.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 21:29
Swlabr
Swlabr is offline
Ik begrijp niet echt waarom trenbolone acetate zoveel beter is dan trenbolone enanthate. Ik dacht dat een ester alleen bepaalt hoe lang het duurt voor de steroid kan worden gebruikt en niets anders.
Oud 27-09-2011, 21:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik snap niet waarom discussies op Wetenschap & Levensbeschouwing altijd moeten verzanden in gezeur over het wel of niet bestaan van God en waarom mensen daar de wijsheid over in pacht menen te hebben.
Dat begrijp ik ook niet, inderdaad.
Citaat:
dan veilen ze de huwbare dochters
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 22:50
Verwijderd
Ik snap nooit waarom treinen in Friesland langzamer schijnen te rijden dan in het westen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 09:27
Verwijderd
Ik begrijp best dat niet iedereen een wandelend woordenboek is en perfect kan spellen. MAAR. Wat ik niet snap, is waarom bepaalde woorden opvallend vaak op een dusdanige manier verkeerd worden gespeld, dat de uitspraak totaal verandert. Ik vraag me af of al die mensen die woorden dan ook zo uitspreken. Bijv:
Straie (ipv striae). Zeg je dan ook STRAAJE
En gebasseerd. Gecontrabasseerd.
En sowieso als "zo en zo" schrijven.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp best dat niet iedereen een wandelend woordenboek is en perfect kan spellen. MAAR. Wat ik niet snap, is waarom bepaalde woorden opvallend vaak op een dusdanige manier verkeerd worden gespeld, dat de uitspraak totaal verandert. Ik vraag me af of al die mensen die woorden dan ook zo uitspreken. Bijv:
Straie (ipv striae). Zeg je dan ook STRAAJE
En gebasseerd. Gecontrabasseerd.
En sowieso als "zo en zo" schrijven.
Ja, ik heb wel eens mensen straaje horen zeggen. En ook mensen sowieso als zowenzo uit horen spreken. Maar gebasseerd snap ik nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 10:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik snap bepaalde taaldingen niet, **, maar ook niet het verschil tussen ei en ij en au en ou, etc.
Dit heeft eigenlijk altijd een etymologische reden. Het hangt dus af waar het woord vandaan komt en welke klankverschuivingen er hebben plaatsgevonden. Er is dus ook geen goede regel voor te verzinnen (behalve als je je wilt verdiepen in de achtergrond van ieder woord) dus dat maakt het lastiger. De ei/ij-klanken hebben dus een andere achtergrond. Ik weet niet zoveel over het Limburgs (en ik weet ook niet hoe goed jouw Limburgs is), maar soms is in dialecten het verschil nog wel te horen. Dan wordt bijvoorbeeld de korte 'ei' uitgesproken als "e" en de lange 'ij' uitgesproken als 'ie'.

Ik snap nog steeds niet hoe een telefoon werkt. Ik kan er mee bellen en alles, maar ik snap niet hoe het kan dat de ander mij kan horen.
Oud 28-09-2011, 18:39
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik snap bepaalde taaldingen niet, zoals waarom heelal heelal is en niet helal, maar ook niet het verschil tussen ei en ij en au en ou, etc.
Ik snap niet waarom het lange termijndenken niet geevolutioneerd is tot iets wat ieder mens en ook de mensheid als geheel automatisch (meer dan nu) doet.
Heel al. Dus echt alles. Helal zou dus niet logisch zijn. En op de basisschool is ons nog geleerd dat er verschil zit in de uitspraak van au en ou.

Ik snap niet waarom ze niet op alle pakken drinken schroefdoppen doen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Dat snap ik ook niet. Dat is toch veel handiger?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ja, ik heb wel eens mensen straaje horen zeggen. En ook mensen sowieso als zowenzo uit horen spreken. Maar gebasseerd snap ik nog steeds niet.
Ik doe gebaseerd zelf héél vaak fout. Ik zou niet weten waarom, mijn hoofd vindt schijnbaar ergens dat het bas-seren is. Maar ik kan het woord ook niet ergens van afleiden waardoor het voor mij logisch zou zijn dat het met één s is. En als ik aan baseren denk, dan lijkt het wel alsof we Bas eren, in plaats van ons ergens op te baseren! Het is dat mijn spellingcontrole het nooit eens is met mijn gebasseerd.
Oud 28-09-2011, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Ik doe gebaseerd zelf héél vaak fout. Ik zou niet weten waarom, mijn hoofd vindt schijnbaar ergens dat het bas-seren is. Maar ik kan het woord ook niet ergens van afleiden waardoor het voor mij logisch zou zijn dat het met één s is. En als ik aan baseren denk, dan lijkt het wel alsof we Bas eren, in plaats van ons ergens op te baseren! Het is dat mijn spellingcontrole het nooit eens is met mijn gebasseerd.
Basis!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:49
Em.
Em. is offline
Citaat:
Basis!
Ohhhhh, is het dáárvan. Ja, die link had ik dus nooit gelegd.
Oud 28-09-2011, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Omdat schroefdoppen ontzettend irritant zijn.

En ik snap niet waarom ik zo ontzettend veel woorden eerst fout schrijf en dan pas goed. Als ik geen backspacetoets had gehad stond hier 'als ik geen bekspece toeds had gehad stond hier'. Kwijd, greitjes, ik heb iedere mogelijke spelfout al heel vaak gemaakt. Gelukkig zie ik het altijd op tijd, maar in geschreven schrift staan veel doorhalingen niet mooi. Al is het dan minder. Ik vraag me af hoe het komt dat ik dat doe!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:53
Em.
Em. is offline
Kan het er iets mee te maken hebben dat je meerdere talen beheerst en/of Nederlands je moedertaal niet is? Dat het een soort hutspot wordt in dat hoofd van jou?
Oud 28-09-2011, 18:55
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Griekenland kan geen geld drukken, dat kan alleen de ECB. En dat geld in waarde daalt als er meer van is, is toch logisch?

Verder gebeurt er niet zo veel, de mensen die Grieks schuldpapier bezitten zijn hun geld kwijt, en het zal voor Griekenland lastig worden om nieuw geld te lenen omdat mensen ze niet vertrouwen. Maar goed, dat zijn mensen ook vrij snel vergeten. Argentinië ging ongeveer 10 jaar geleden ook "failliet" en daar is de economie na een korte crisis ook weer snel hersteld. Dus als je meer wil weten over wat er dan gebeurt kun je op Wikipedia wel wat vinden over de Argentijnse crisis.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:55
Verwijderd
Nouja, ik kan me niet voorstellen dat dat me ertoe verleidt om 'groetjes' als 'greitjes' te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:00
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik snap nog steeds niet hoe een telefoon werkt. Ik kan er mee bellen en alles, maar ik snap niet hoe het kan dat de ander mij kan horen.
In je telefoon zit een microfoon, die het geluid omzet in een signaal, dat met elektromagnetische golven naar de telefoonmast gestuurd wordt. De telefoonmast stuurt het signaal weer door naar een telefoonmast in de buurt van de ontvanger, en de telefoon van de ontvanger zet het signaal weer om m.b.v. een luidspreker.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:12
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Griekenland kan geen geld drukken, dat kan alleen de ECB. En dat geld in waarde daalt als er meer van is, is toch logisch?

Verder gebeurt er niet zo veel, de mensen die Grieks schuldpapier bezitten zijn hun geld kwijt, en het zal voor Griekenland lastig worden om nieuw geld te lenen omdat mensen ze niet vertrouwen. Maar goed, dat zijn mensen ook vrij snel vergeten. Argentinië ging ongeveer 10 jaar geleden ook "failliet" en daar is de economie na een korte crisis ook weer snel hersteld. Dus als je meer wil weten over wat er dan gebeurt kun je op Wikipedia wel wat vinden over de Argentijnse crisis.
Ah top je kunt me dan vast ook wel in mensentaal uitleggen hoe elektriciteit werkt (Azeche Etmakas Listo Katarina naamzoek, ik zag de sig van Rivka )!
Oud 28-09-2011, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Ah top je kunt me dan vast ook wel in mensentaal uitleggen hoe elektriciteit werkt (Azeche Etmakas Listo Katarina naamzoek, ik zag de sig van Rivka )!
Mijn natuurkundeleraar zei:
"Je moet je elektriciteit voorstellen als een grote stroom kabouters met boterhammetjes. Die kaboutertjes lopen rond en geven hun boterhammetjes af. Daardoor gaan de lampen branden."

Sindsdien vraag ik me niet meer af hoe het werkt. Niet omdat ik het weet, maar omdat de leegte in mijn hoofd is opgevuld.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:17
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Kabouters? rare scholen in Brabant.
Oud 28-09-2011, 19:18
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...0#post31864310

Elektriciteit werkt door, op een slimme manier, gebruik te maken van de kracht die geladen deeltjes op elkaar uitoefenen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:19
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...0#post31864310

Elektriciteit werkt door, op een slimme manier, gebruik te maken van de kracht die geladen deeltjes op elkaar uitoefenen.
Ohja, dat snapte ik toen ook al niet. Veel te ingewikkeld voor mijn mavobreintje
Oud 28-09-2011, 19:29
Em.
Em. is offline
Citaat:
Als ik het goed begrepen heb werkt het ongeveer zo:

Nou, je hebt héle kleine deeltjes, elektronen, en die zijn negatief geladen. Volgens mijn scheikundeboek bolletjes met minnetjes erbij.

En dan is er spanningsverschil. Oftewel, ding A (ding is hier geen elektron of molecuul ofzo, gewoon een ding!) heeft méér minnetjes dan ding B (of ding B meer plusjes, alles is relatief!). En dan komt er een draadje tussen A en B. En omdat A en B het NIET leuk vinden dat ze een spanningsverschil hebben en elektronen via een draadje kunnen, gaan de elktronen mét hun minnetjes keihard van A naar B wandelen. Net zo lang tot A en B evenveel minnetjes hebben (dan is er namelijk geen spanningsverschil meer).

Hoe méér spanningsverschil er is, hoe hárder die minnetjes naar de andere kant willen, dus hoe méér minnetjes/elektronen er tegelijkertijd gaan lopen. En hoe meer minnetjes er lopen, hoe meer stróóm. (Stroom is aantal elektronen die langskomen per tijdseenheid.)

MAAR als het nu een hele moeilijke draad is, waarvan de weerstand heel hoog is, kunnen de elektronen niet met zoveel, en dan krijg je weer minder elektronen en dus minder stroom. De hoeveelheid stroom hangt dus af van de weerstand van de draad (ijzer is makkelijker lopen dan hout, voor elektronen) maar ook van hoe groot de spanning is.

En die elektronen geven zelf weer energie van af. En de formule voor hoeveel energie die afgeven gaat uit van 'energie = stroom x spanning (x tijd)' Dus de helft van de stroom met de dubbele spanning geeft evenveel energie af als een gewone stroom met een gewone spanning.
En een halve stroom met dezelfde 'gewone' spanning geeft de helft aan energie af. En een hele stroom met een halve spanning, weer de helft. En als je iets twee uur laat duren ipv één uur, dan geeft het ook twee keer zoveel energie af. Enzo. Geloof ik. In Jip-en-janneketaal.
Oud 28-09-2011, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Mijn natuurkundeleraar zei:
"Je moet je elektriciteit voorstellen als een grote stroom kabouters met boterhammetjes. Die kaboutertjes lopen rond en geven hun boterhammetjes af. Daardoor gaan de lampen branden."

Sindsdien vraag ik me niet meer af hoe het werkt. Niet omdat ik het weet, maar omdat de leegte in mijn hoofd is opgevuld.
Citaat:
Kabouters? rare scholen in Brabant.
Zo werd het bij mij ook uitgelegd Gekke Brabanders idd.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:33
Schrödinger
Schrödinger is offline
Bij mij waren het vrachtwagens! Al snapte ik nog geen drol van stroom toen ik op de middelbare zat.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:34
Em.
Em. is offline
Citaat:
Bij mij waren het vrachtwagens! Al snapte ik nog geen drol van stroom toen ik op de middelbare zat.
Bij mij in de 4e ook. Maar volgens mij had ik dat toen zelf verzonnen. En in de 3e was het een waterval.
Oud 28-09-2011, 19:44
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik snap het half meer gaat het denk ik niet worden goed topic though.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:14
Geel
Geel is offline
Goed topic, indeed, maar een beetje nogal gelijk aan het 'waar ben jij nog niet achter'-topic. Maar, soit, deze mag ook wel leven
Oud 28-09-2011, 20:53
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Daar deed het mij ook aan denken ja, maar ik vind deze van een iets andere slag

Ohja, ik snap niet dat ik na 3 jaar Franse les geen normale Franse zin meer kan formuleren, anders dan dat ik geen Frans spreek en dat ik er dan Duits doorheen ga gooien.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:55
Verwijderd
Ik heb 5,4 jaar Frans gehad, en ik weet wel een aardig aantal woorden, maar een zin formuleren ho maar.

Maar ik snap wel hoe dat kan. Je kan gewoon geen taal leren met enkel de theorie. Daarvoor moet je een hoop dingen kijken/luisteren/naar het land zelf gaan.
Waarom denk je dat de meeste mensen wel vrij goed Engels kunnen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:19
Röps
Röps is offline
Ik snap de humor achter al die meme dingetjes niet. Behalve de socially awkward penguin.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:32
Verwijderd
Ik snap niet waarom er zoveel mensen zijn die de indruk wekken dat ze gewoon niks willen weten.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Ohja, ik snap niet dat ik na 3 jaar Franse les geen normale Franse zin meer kan formuleren, anders dan dat ik geen Frans spreek en dat ik er dan Duits doorheen ga gooien.
En dat na 12 jaar niet meer kunnen... Al valt het allemaal best mee als ik in Wallonië ben, maar woordenschat en van die speciale werkwoordsvormen waarvan ik nu zelf niet meer op de naam kan komen, dat is echt gigantisch faal.

Ik snap niet dat mensen in Exotische liefde niet doorhebben dat ze gigantisch in 't zak gezet worden.

En ik snap ook niet waarom ik door Vlaams gebruik de en het wel eens verwissel. En niet in die meisje ofzo, maar vooral in de boek en het stad (het zak).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:47
Verwijderd
Subjonctif
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:05
Vice
Vice is offline
Citaat:
Bij mij in de 4e ook. Maar volgens mij had ik dat toen zelf verzonnen. En in de 3e was het een waterval.
Bij mij op school waren ze niet zo creatief om met voorbeelden zoals kabouters, vrachtwagens en watervallen te komen.
Oud 28-09-2011, 22:06
Verwijderd
Ik kreeg ook kabouters hoor /friesland
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 05:58
Verwijderd
ik snap niet waarom limburg qweer moeilijk moet gaan doen met woorden die ze van duits afhalen en nerderlands laten klinken of spelling oncorrect maken. en het ersgte je gaat ze zelf met nederlands gebruiken en de nerlandse leraren zelf ook.

enigste-enige
weiniger-minder
opregen-opwinden
krouw-asociaal
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 06:36
Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
ik snap niet waarom limburg qweer moeilijk moet gaan doen met woorden die ze van duits afhalen en nerderlands laten klinken of spelling oncorrectINcorrect maken. en het ersgte je gaat ze zelf met nederlands gebruiken en de nerlandse leraren Nederlands zelf ook.

enigste-enige
weiniger-minder
opregen-opwinden
krouw-asociaal
De pot verwijt de ketel...
Oud 29-09-2011, 08:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Opregen omg <3
Maar ik snap dat best hoor, ik doe het zelf ook vaak per ongeluk. "beaardiging" in plaats van "begrafenis", dat soort dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten