Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2011, 21:06
C-REAL
C-REAL is offline
Haii, ik ga maar gelijk gebruik maken van het feit dat je hier dingen kunt vragen.

Ik heb net herfstvakantie, maar donderdagavond (toen ik nog school had) ben ik uit geweest met een hele groep mensen. Ik kwam dus helemaal zat terug, dus zei mijn moeder dat ik dat halve dagje op vrijdag dan wel mocht missen op school. Dus lag ik de volgende dag tot 13:00 in mijn bed, en mijn moeder kwam rond 16:00 terug van haar werk. Toen zei ze opeens dat ze was vergeten mij ziek te melden, terwijl mijn schooldag allang voorbij was. Dat heeft ze toen alsnog snel gedaan, maar ik was natuurlijk al opgeschreven als afwezig.

Normaal lijkt het me niet dat scholen hier een probleem van maken, maar de mijne dus wel. Ik ben niet de meeste brave leerling, en ik ben vaker betrapt op spijbelen. Maar ik krijg nu dus een e-mail van mijn school dat ze willen dat ik al die uren van vrijdag in ga halen en dat ik op een gesprek moet met wat leraren. Hier snap ik dus helemaal niets van! Er staat dat ze niet willen dat mijn moeder achteraf nog gaat bellen, maar ik vind het een heel raar verhaal. Een hele goede vriend van mij had op die vrijdag een uur gespijbelt, en nu hoorde ik van hem en een aantal klasgenoten dat mijn school dus beweerd dat dat door mijn invloed komt. Hij moet dus na de vakantie ook op één of ander gesprek, en mij werd dus net hetzelfde verteld. Volgens mijn vriend is dat dus hetzelfde gesprek.

Ik begrijp het als ze mij proberen te pakken op spijbelen, maar ik heb ze al gezegt dat mijn moeder me gewoon is vergeten ziek te melden. Kunnen ze me in principe dan wat maken bij dat gesprek? Mijn school zit me even tot hier, ze lijken het nu echt op mij gemunt te hebben. Ik spijbel weleens, maar in totaal heb ik iets van 3 (wellicht 4) uren staan. Dat is ook weer niet zoveel als ik van andere mensen hoor, maar als ik dan gepakt wordt ga ik ook niet lopen beweren dat ik er wel was.

Iemand suggesties wat ik hier nou mee moet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2011, 21:12
Verwijderd
Incasseren, niet meer spijbelen, niet meer onnozel veel drinken de nacht voordat je naar school gaat, niet je moeder je laten ziekmelden als je al bekend staat als spijbelaar en ja en amen zeggen en netjes met 2 woorden praten bij dat gesprek. Bijdehand doen gaat je helemaal niets opleveren als ze het, zoals jij zo mooi weet te zeggen, op jou 'gemunt' hebben.

Sowieso vind ik het wat vreemd dat je ma het blijkbaar ok vindt dat je op schooldagen dronken wordt en dat ze je de volgende dag ook nog ziek meld ondanks dat ze je al kennen als spijbelaar. Klinkt je dat uberhaupt niet wat vreemd in de oren?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 21:24
C-REAL
C-REAL is offline
Mijn hele school ging daarheen, want we hadden een speciale week op school. Daar waren zelfs leraren aanwezig, maar het staat wel bekend als een groot zuip feest. Ik weet zeker dat er meer mensen waren die daarom de volgende dag niet op school kwamen. Verder ga ik zelden uit, dus ja... dat vond ze een keer goed.

Ik vind mezelf niet 'bijdehand' doen, ik vind het gewoon raar dat ze me op een gesprek laten komen voor zoiets. En al helemaal dat het volgens hun mijn schuld is dat mijn vriend op die dag een uur spijbelt.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 21:24
Em.
Em. is offline
Eigenlijk ben ik met Reverend. Ik wist niet zo goed wat ik op dit topic moest zeggen, want eigenlijk hoop ik dat jouw school doorzet en je gewoon laat nakomen voor de uren die je gespijbeld hebt. Want je hoort gewoon naar school te gaan, en ziek zijn, oké, maar bewust heel veel gaan zuipen en dan besluiten dat je toch liever uitslaapt vind ik een beetje niet zo netjes. Ik snap ook niet waarom je moeder dat accepteert?

Edit: oh, ik had jouw reactie nog niet gelezen voor ik dit postte.

Edit2: nou ja, dat maakt het wat minder jouw keus om daarheen te gaan. Maar alsnog heb jíj je zo zat gedronken, en niet jouw school. En dat andere mensen dat ook deden, vind ik geen excuus.

En ik vind het ook niet zo'n vreemde veronderstelling dat jouw vriend wel eens meer zou kunnen gaan spijbelen doordat jij dat ook doet. Als hij het eerst niet deed, en nu hij jou kent/veel met jou omgaat wel, dan kan dat best aan jouw invloed liggen. Waar men mee omgaat, wordt men mee besmet - of zoiets. Al blijft het zijn beslissing om te spijbelen, dus vind ik niet dat dat jou aangerekend kan worden, tenzij je 'm daarin echt gestimuleerd hebt oid.
Oud 16-10-2011, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Mijn hele school ging daarheen, want we hadden een speciale week op school. Daar waren zelfs leraren aanwezig, maar het staat wel bekend als een groot zuip feest. Ik weet zeker dat er meer mensen waren die daarom de volgende dag niet op school kwamen. Verder ga ik zelden uit, dus ja... dat vond ze een keer goed.
Dat begrijp ik en shit happens, maar jij blijft degene die teveel heeft gedronken en daardoor de volgende dag (wederom) ging spijbelen.
Citaat:
Ik vind mezelf niet 'bijdehand' doen, ik vind het gewoon raar dat ze me op een gesprek laten komen voor zoiets. En al helemaal dat het volgens hun mijn schuld is dat mijn vriend op die dag een uur spijbelt.
Ik zeg niet dat je bijdehand doet, ik zeg dat je het niet moet doen als je zometeen in gesprek gaat. Leg gewoon netjes uit waarom jij vindt dat jij geen verantwoordelijkheid draagt over andermans spijbelen en zeg erbij dat je wel even met die vriend van je erover zal praten.

Het lijkt mij niet heel raar dat ze je op gesprek uitnodigen als je al meerdere malen gespijbeld hebt en ze vervolgens dat gedrag terug zien bij mensen waar je mee omgaat. Als je nou hiervoor nooit had gespijbeld had dit gesprek waarschijnlijk helemaal niet plaatsgevonden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten