Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2011, 23:55
ThaOMG
ThaOMG is offline
Sinds vrijdag heb ik echt heel de tijd dorst die niet te stoppen is, ik drink misschien wel 5 liter op een dag maar de dorst blijft. Wat kan dit zijn?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 05:34
Verwijderd
Ze zeggen dat je bij diabetes heel veel dorst krijgt, maar volgens mij is dat dan niet plotseling. Plas je ook veel?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 10:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Eet je genoeg zout? Of misschien teveel suiker?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 11:34
Verwijderd
Of drink je veel koffie/ alcohol? Eet je verder wel goed? Sport je meer?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 11:36
Bob the Bear
Bob the Bear is offline
Ik zou voor de zekerheid om korte termijn een afspraak maken met de dokter, om uit te sluiten dat je suikerziekte hebt.
Oud 29-09-2011, 13:07
HangInThere
HangInThere is offline
Zsm naar huisarts, desnoods de HAP om bloed te laten prikken. Niet wachten tot na het weekend!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 14:47
ThaOMG
ThaOMG is offline
Ik eet en drink hetzelfde als eerst. Maar vandaag kan ik niet naar de dokter en morgen al helemaal niet
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 14:53
ThaOMG
ThaOMG is offline
Vorige week donderdag heb ik wel iets te veel bier gedronken, maar zo lang kan een kater toch niet duren?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 14:59
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik eet en drink hetzelfde als eerst. Maar vandaag kan ik niet naar de dokter en morgen al helemaal niet
dit snap ik niet. ik dacht dat je zei dat het nieuw was en dat je nu 5 liter op een dag drinkt?
Oud 29-09-2011, 15:06
ThaOMG
ThaOMG is offline
Citaat:
dit snap ik niet. ik dacht dat je zei dat het nieuw was en dat je nu 5 liter op een dag drinkt?
Ik drink nu 5 liter op een dag vanwege de dorst Maar toen de erge dorst begon dronk ik nog 'normaal'.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 16:27
Catch
Catch is offline
Beter maak je tijd om naar de dokter te gaan, je gezondheid komt toch voorop?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Ik drink nu 5 liter op een dag vanwege de dorst Maar toen de erge dorst begon dronk ik nog 'normaal'.
Dus dan drink je niet hetzelfde als eerst

Mja, ik zou er ook mee naar de dokter gaan, want je hebt er nu dus al bijna een week last van.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 17:24
ThaOMG
ThaOMG is offline
Citaat:
Beter maak je tijd om naar de dokter te gaan, je gezondheid komt toch voorop?
Ja maar het gaat niet zo goed met mn stage
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Ja maar het gaat niet zo goed met mn stage
En je kunt ook niet bv regelen dat je 's ochtends vroeg bij de dokter terecht kan en dus wat later begint bij je stage? (Of andersom; later op de middag naar de huisarts, dus eerder weg van stage.) Lijkt me namelijk niet onverstandig om toch een mogelijkheid te vinden morgen nog te gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 18:11
ThaOMG
ThaOMG is offline
Citaat:
En je kunt ook niet bv regelen dat je 's ochtends vroeg bij de dokter terecht kan en dus wat later begint bij je stage? (Of andersom; later op de middag naar de huisarts, dus eerder weg van stage.) Lijkt me namelijk niet onverstandig om toch een mogelijkheid te vinden morgen nog te gaan.
Is het heel gevaarlijk dan om er tot dinsdag mee te wachten ?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 19:22
HangInThere
HangInThere is offline
Dat weten we niet, ga anders gewoon naar de HAP als het niet uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Is het heel gevaarlijk dan om er tot dinsdag mee te wachten ?
Dat kun je pas zeggen als je weet wat het is, maar zelf zou ik er liever morgen mee naar de dokter gaan dan dinsdag. Die afweging moet je zelf maken.

Citaat:
Mja, dat zou idd ook nog kunnen, hoewel ze je dan wel zullen vragen waarom je niet eerder naar je huisarts bent gegaan als je er al een week last van hebt (zo zijn ze hier iig bij de HAP er hangen ook allemaal bordjes, want 't werd een soort inloop-huisarts, en dat is niet echt de bedoeling van zo'n HAP). Maar als het niet anders kan, dan maar naar de HAP.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 20:23
HFSH
HFSH is offline
ligt het niet gewoon aan het weer? Ik merk dat ik de laatste paar dagen ook naar veel zweet / drink. Rond deze periode begint de mijn warmteregulatie zich in te stellen op fris weer, en dan is zo'n zomerse week nogal irritant.

Maar 5 liter is wel bizar veel. Hoeveel drink je 'normaal'?
Oud 29-09-2011, 20:24
Verwijderd
^ Ik dacht idd ook aan het weer, maar idd: 5 liter drinken en dan nog steeds dorst hebben is ook dan wel érg veel. (Tenzij hij normaal 4,5 liter drinkt, natuurlijk )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 20:25
ThaOMG
ThaOMG is offline
Normaal drink ik maximaal 2 liter per dag.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 20:45
Verwijderd
Maar plas je ook veel?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 20:49
ThaOMG
ThaOMG is offline
Citaat:
Maar plas je ook veel?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 08:45
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
De HAP is geen veredelde huisarts voor mensen die in de kantooruren geen tijd hebben, het is een spoeddienst. Deze jongeman moet gewoon even op zijn stage regelen dat hij naar de huisarts kan, dat lijkt me geen probleem.

Citaat:
Maar plas je ook veel?
Als hij 5 liter drinkt lijkt me dat logisch.
Oud 30-09-2011, 11:02
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als hij 5 liter drinkt, dorst heeft en niet plast, is er iets mis met zijn nieren. Denk dat het daarom gevraagd werd.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 16:11
Ieke
Ieke is offline
Mja, als er iets mis is met je nieren ga je niet zomaar 5 liter drinken zonder de plassen, zonder daar ook echt andere klachten bij te hebben. Sowieso is dit hoe dan ook een reden om naar de dokter te gaan en dit niet te lang uit te stellen. Overgens vooral om een bloedsuiker te controleren.
Oud 30-09-2011, 17:02
Verwijderd
Vriend van mij had wel min of meer accuut suikerziekte. En als die een dag later naar de huisarts was gegaan, had hij mogelijk blijvende schade opgelopen, want zijn waarden waren véél en véél te hoog. Hij had ook veel dorst en was ook superveel afgevallen in een week tijd, echt negen kilo ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:14
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
De HAP is geen veredelde huisarts voor mensen die in de kantooruren geen tijd hebben, het is een spoeddienst. Deze jongeman moet gewoon even op zijn stage regelen dat hij naar de huisarts kan, dat lijkt me geen probleem.
Deze jongeman loopt misschien met een glucose van 25 rond.
Zo snel mogelijk bloed laten prikken, klaar. De huisarts op de HAP vindt het echt niet erg als iemand komt die een week lang 5 liter per dag drinkt. 5 liter!
Je doet alsof het een verkoudheidje zeg...

Laatst gewijzigd op 30-09-2011 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:25
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Als hij 5 liter drinkt lijkt me dat logisch.
Dat is helemaal niet zo logisch. Dorst ontstaat door een toename van de osmolaliteit van het bloed. Vaak door een hypernatriemie of hyperglycemie. Bij een fysiologische dorst door hypernatriemie plas je juist weinig omdat de nieren het water terugresorberen onder invloed van ADH.
Bij een hyperglycemie krijg je een osmotische diurese waardoor een polyurie ontstaat (veel plassen).
Veel dorst EN veel plassen hoort niet.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Deze jongeman loopt misschien met een glucose van 25 rond.
Zo snel mogelijk bloed laten prikken, klaar. De huisarts op de HAP vindt het echt niet erg als iemand komt die een week lang 5 liter per dag drinkt. 5 liter!
Je doet alsof het een verkoudheidje zeg...
Nee, maar had 100x beter naar z'n eigen huisarts kunnen gaan ipv te wachten. Natuurlijk zullen ze 'm op de HAP ook helpen, maar als je al een week met zulke klachten rond loopt, is het gewoon tijd om naar je eigen huisarts te gaan en dan maar iets met je stage te regelen ipv het huisartsbezoek uit te stellen en naar de HAP te gaan. De HAP is er niet voor mensen die doordeweeks 'geen tijd' hebben, maar voor spoedgevallen die bv 's avonds of in het weekend ontstaan. En nogmaals; natuurlijk zullen ze 'm helpen, maar de volgende keer eerder naar je eigen huisarts gaan is gewoon slimmer.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:44
HangInThere
HangInThere is offline
Helemaal mee eens hoor. Alleen mag het argument nimmer zijn: 'het is niet netjes om naar de HAP te gaan, dus ga ik maar niet'.
De symptomatologie van TS (polydipsie en polyurie) neem ik vrij ernstig.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Helemaal mee eens hoor. Alleen mag het argument nimmer zijn: 'het is niet netjes om naar de HAP te gaan, dus ga ik maar niet'.
Oh, helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 20:05
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dat is helemaal niet zo logisch. Dorst ontstaat door een toename van de osmolaliteit van het bloed. Vaak door een hypernatriemie of hyperglycemie. Bij een fysiologische dorst door hypernatriemie plas je juist weinig omdat de nieren het water terugresorberen onder invloed van ADH.
Bij een hyperglycemie krijg je een osmotische diurese waardoor een polyurie ontstaat (veel plassen).
Veel dorst EN veel plassen hoort niet.
Natuurlijk niet, maar 5 liter drinken is sowieso al fout. Of hij dat veel of weinig plast
Ook klaagt hij over veel drinken en niet over veel drinken en niet plassen. De meeste mensen zouden dat niet plassen ook aardig alarmerend vinden en de conclusie dat hij naar de dokter moet is al meteen duidelijk. Of hij weinig of veel plast doet eigenlijk weinig ter zake. Het diept hoogstens je DD uit, waar je sowieso al voor naar een irl dokter zou moeten. Sowieso, iedereen hier zal diabetes denken, dokter of niet. En terecht.

Citaat:
Nou, je zou voor de lol eens moeten kijken wat er in de wachtkamer van de HAP zit, een iets meer besef dat het niet een makkelijke dokter is voor mensen die overdag geen tijd hebben zou best iets breder mogen gelden bij bepaalde mensen.
Bovendien had deze jongen net zo goed overdag naar zijn eigen huisarts gekunt, een argument van "dat kan niet vanwege stage" lijkt me net zo goed een slecht argument om maar niet te gaan. Voor doktersbezoek krijg je gewoon vrij.
Oud 30-09-2011, 20:18
HangInThere
HangInThere is offline
Waarom haal je 'veel drinken en niet plassen' erbij, daar is geen sprake van hier. Niet plassen is natuurlijk het uiterste, maar 5 liter drinken en weinig plassen kan prima fysiologisch zijn als er een relatieve dehydratietoestand is. Vast wel eens de hele dag in de zon fysieke arbeid gericht. Je weet wel, die dagen dat je de hele dag door drinkt en 's avonds 1 keer naar de WC gaat om zwaar geconcentreerde urine te zien in de pot?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 20:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nou, je zou voor de lol eens moeten kijken wat er in de wachtkamer van de HAP zit, een iets meer besef dat het niet een makkelijke dokter is voor mensen die overdag geen tijd hebben zou best iets breder mogen gelden bij bepaalde mensen.
Andersom geredeneerd stuurt de HAP zelfs mensen weg met duidelijke tekenen van acute dodelijke aandoeningen (bijvoorbeeld: duidelijke tekenen van een herhalende longembolie), en kraamt men, huisarts zelf uitgezonderd, to-ta-le onzin uit op medisch vlak. (citaat: "Als je je nog kunt ademhalen kunnen je ribben niet gebroken zijn. Neem maar paracetamol en ga maandag naar de huisarts").

Nadeel daarvan is dat bellen en dan te horen krijgen dat je niet spoedeisend genoeg bent dus nul inhoud heeft, en je de afweging wel of niet gaan nog steeds volledig zelf moet maken.
Oud 30-09-2011, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Andersom geredeneerd stuurt de HAP zelfs mensen weg met duidelijke tekenen van acute dodelijke aandoeningen (bijvoorbeeld: duidelijke tekenen van een herhalende longembolie), en kraamt men, huisarts zelf uitgezonderd, to-ta-le onzin uit op medisch vlak. (citaat: "Als je je nog kunt ademhalen kunnen je ribben niet gebroken zijn. Neem maar paracetamol en ga maandag naar de huisarts").

Nadeel daarvan is dat bellen en dan te horen krijgen dat je niet spoedeisend genoeg bent dus nul inhoud heeft, en je de afweging wel of niet gaan nog steeds volledig zelf moet maken.
Kom kom, dat is érg kort door de bocht. Natuurlijk worden er inschattingsfouten gemaakt bij een HAP, net zoals die gemaakt worden bij je eigen huisarts en bij het ziekenhuis. Dat betekent niet dat ze daarnaast niet ook gewoon góed werk leveren en wél mensen helpen (en ook wanneer het misschien wél mensen zijn die prima tot maandag zouden kunnen wachten).
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 18:29
DDM
DDM is offline
Citaat:
Waarom haal je 'veel drinken en niet plassen' erbij, daar is geen sprake van hier. Niet plassen is natuurlijk het uiterste, maar 5 liter drinken en weinig plassen kan prima fysiologisch zijn als er een relatieve dehydratietoestand is. Vast wel eens de hele dag in de zon fysieke arbeid gericht. Je weet wel, die dagen dat je de hele dag door drinkt en 's avonds 1 keer naar de WC gaat om zwaar geconcentreerde urine te zien in de pot?
Dit is wel heel erg overdreven gesteld. Je kan natuurlijk nooit 5 liter drinken en daarna weinig plassen. Dit zou impliceren dat je 5 liter volume toevoegt aan je lichaam. Je compenseert eerst gewoon je osmolaliteit en vervolgens reguleert de volumehuishouding de uitscheiding van het te veel aan water en zout. Dat dit mechanisme minder snel werkt dan de osmolaliteitshuishouding doet er niet toe.
Oud 01-10-2011, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Kom kom, dat is érg kort door de bocht. Natuurlijk worden er inschattingsfouten gemaakt bij een HAP, net zoals die gemaakt worden bij je eigen huisarts en bij het ziekenhuis. Dat betekent niet dat ze daarnaast niet ook gewoon góed werk leveren en wél mensen helpen (en ook wanneer het misschien wél mensen zijn die prima tot maandag zouden kunnen wachten).
Idd, als T_ID een slechte ervaring heeft gehad bij een HAP, dan wil dat niet zeggen dat dat de norm is. Beetje bizar. Dan moet ik gaan stellen dat HAPs het altijd helemaal perfect doen, want ik (en mensen met wie ik er naartoe moest; toch een redelijk aantal bezoekjes in de afgelopen jaren, alles bij elkaar opgeteld) heb altijd alleen maar kloppende diagnoses en een uitermate keurige en snelle behandeling gehad bij HAPs.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 23:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kom kom, dat is érg kort door de bocht.
De poortarts van het UMC belde hen woedend op of ze zelf wel helemaal gezond waren toen hij het hoorde, dus zeg jij het maar of ik overdrijf. Wie er dienst heeft is een huisarts als elk ander. Eigenlijk kan ik daar niet over klagen. Het probleem zijn de barrières die om die artsen heen worden opgeworpen. Mijn punt is dat wat die mensen je aanraden, je met een gerust hart kunt negeren, omdat ze je ook wegsturen als je wel urgent hulp nodig hebt.
Oud 02-10-2011, 13:13
Verwijderd
Citaat:
De poortarts van het UMC belde hen woedend op of ze zelf wel helemaal gezond waren toen hij het hoorde, dus zeg jij het maar of ik overdrijf. Wie er dienst heeft is een huisarts als elk ander. Eigenlijk kan ik daar niet over klagen. Het probleem zijn de barrières die om die artsen heen worden opgeworpen. Mijn punt is dat wat die mensen je aanraden, je met een gerust hart kunt negeren, omdat ze je ook wegsturen als je wel urgent hulp nodig hebt.
Nu stel je wéér jouw ene slechte ervaring gelijk aan de norm! Zie je nou zelf niet in hoe belachelijk dat is? We betwijfelen heus niet dát je een slechte ervaring hebt gehad, maar het is volstrekt belachelijk om te doen alsof alle HAPs overal en altijd incompetent zijn. Ik dacht dat je intelligenter was dan dit...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp dat een fout ernstige gevolgen kan hebben, maar dan nog is het héél kort door de bocht om dan na zo'n ervaring maar uit te gaan van het feit dat álle HAP's de verkeerde beslissingen maken. Het zijn uiteindelijk ook gewoon mensen he, dus ook daar worden inschattingsfouten gemaakt, net zoals overal waar mensen werken
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 08:12
Volk
Volk is offline
Wat is HAP?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 08:34
CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
kut, als ik het zo lees, dan heb ik volgens mij diabetes, ik ga gauw ee nafspraak maken met me dokter!
Oud 03-10-2011, 09:57
sanni
sanni is offline
Citaat:
Wat is HAP?
Huis artsen post
Oud 03-10-2011, 13:43
Catch
Catch is offline
Citaat:
kut, als ik het zo lees, dan heb ik volgens mij diabetes, ik ga gauw ee nafspraak maken met me dokter!
That's the way to go. Heeft TS nu al een afspraak bij de dokter gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 16:24
laalala
laalala is offline
Citaat:
That's the way to go. Heeft TS nu al een afspraak bij de dokter gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 23:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maar dan nog is het héél kort door de bocht om dan na zo'n ervaring maar uit te gaan van het feit dat álle HAP's de verkeerde beslissingen maken.
Niet één ervaring, niet over alle huisartsenposten. Mijn punt is: Daar is iemand neergezet achter de telefoon/glas, die geen arts is, maar die medische beslissingen maakt, en de expliciete opdracht heeft gekregen om mensen buiten te houden als dat kan.

Sta er niet van te kijken als ze dan mensen buiten proberen te houden. Neem daarom hun 'nee' met een korreltje zout, anders kon het nog wel eens ten koste van jezelf gaan.
Oud 08-10-2011, 22:22
Volk
Volk is offline
Ben je nou al naar de huisarts geweest?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 22:31
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Je kan natuurlijk nooit 5 liter drinken en daarna weinig plassen. toe.
Genoeg dagen dat ik bijna zeker aan 5 liter kom zonder veel te plassen. Lekker de hele dag door zweten enzo, moet je ook eens doen!
Oud 17-10-2011, 16:30
Vinck
Vinck is offline
Heb je onlangs een trauma opgelopen aan je hoofd? En is de dorst daarna gekomen? Lijkt verdacht veel op diabetes insipidus.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten