Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2011, 22:26
Ratatouille
Ratatouille is offline
Waarom een blauwe plekken topic? Omdat ik hockeykeeper ben en regelmatig een hockeybal op een onbeschermde plek krijg. Ongeveer een maand geleden kreeg ik een bal op mijn kuit, nu is het wel minder, maar nog steeds gevoelig en blauw. Gaat dat nog weg? Ook vraag ik me af of het kwaad kan als je steeds op dezelfde plek geraakt wordt, is het dan kwetsbaarder ofzo? En wat doen jullie tegen zwelling (ik koel en gebruik arniflor, maar koelen lijkt niet echt te helpen)?

Laatst gewijzigd op 04-11-2011 om 22:33.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 12:54
indigo
indigo is offline
Het kan bij blauwe plekken erg lang duren voor ze weg gaan. In een spier (zoals je kuit) kan het wel tot 6 weken duren voordat alles is opgeruimd. Het lijkt me niet dat het kwaad kan als je telkens op dezelfde plek geraakt wordt, tenzij het heel vaak, hard en snel achter elkaar is.
Koelen tegen zwelling helpt in principe alleen de eerste 24 uur, maar inderdaad niet altijd even goed. Het beste is om direct te koelen (maar ik kan me zo voorstellen dat je dat niet doet tijdens je hockeywedstrijd). Je voorkomt dan dat de zwelling ontstaat. Als er al een zwelling is ontstaan wordt die meestal niet kleiner met koelen. Koelen kan wel helpen tegen de pijn.
Oud 05-11-2011, 16:11
Verwijderd
Nertsolie helpt erg bij blauwe plekken en huidkneuzingen. Eens per dag een klein beetje nertsolie flink inmasseren (en dan wel echt goed, neit een beetje over de plek wrijven, maar goed en stevig inmasseren) en het word vanzelf (maar wel sneller dan normaal) minder. Tenminste, bij mij (en mijn zussen) wel!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 17:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik gebruik medicijnen waardoor ik gevoeliger ben voor blauwe plekken dus ik heb er ook heel veel last van. Duurt ook vaak gauw twee weken voor ze weer weg zijn. Arniflor helpt bij mij wel erg goed bij grote blauwe plekken.
Oud 05-11-2011, 18:06
Verwijderd
Over blauwe plekken gesproken. Ik heb meer dan een jaar geleden ijzerspuiten gekregen en nog steeds blauwe plekken/pijn hiervan. Ik moet fastum/reparilgel smeren, maar dan kan het nog maanden duren. Heb ontstekingsremmers gekregen, want het probleem schijnt onopgeloste vloeistof te zijn dat nu ontsteekt ergens in mijn vet/spier/waarever ze dat inspuiten. Niks helpt en intussen ben ik het, meer dan een jaar later om nog maar ven te benadrukken, wel gróndig beu. Iemand ideeën?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 19:57
Ratatouille
Ratatouille is offline
Bedankt voor de informatie Nertsolie heb ik nog nooit van gehoord, ik heb het even gegoogled en het klinkt wel oké, maar er staat niet dat het bij blauwe plekken/zwelling helpt?

Trouwens, ergens anders staat, dat je de plek direct moet koelen en dat je een dag later er een heatpack op kan doen, om het sneller te laten genezen. Klopt dat?

@Mutant, daar zou ik helaas niks op weten..
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 22:29
Pluis
Pluis is offline
Ik denk dat het bij die nertsolie niet zo zeer gaat om de eigenschappen van de olie, maar om het stevig erin masseren. bij masseren stimuleer je de bloedsomloop en dus komt er meer bloed naar de spier, waardoor het oude bloed van die blauwe plek sneller wordt opgeruimd. Al heb ik zo mijn twijfels erover of het met masseren nou écht sneller gaat dan normaal.

Regels voor berichten