Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2011, 11:32
ADO070
ADO070 is offline
Ik ben 1.65 en aan de zware kant. Ik ben 14 jaar maar ik zie dat sommige mensen op deze leeftijd al ruim 1.80 zijn, niet normaal. Hoe word je langer? Dus letten op voeding en misschien slanker worden.
Oud 23-10-2011, 14:12
bambambam
bambambam is offline
Toen ik 14 was was ik 1.66, iets langer dan jij dus, alleen was ik ook nog ontzettend mager.
Ik ben toen twee keer naar de dokter gegaan en die wilde mij geen groeihormonen geven en zeiden dat ik tussen de 1.80-2.00 zou worden.
Ik ben nu 18 jaar en 1.79, niet heel lang, maar ik groei nog steeds een beetje. En eigenlijk ben ik hartstikke tevreden met mijn lengte.

Ik zou je dus geen zorgen maken, het komt allemaal wel!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 14:41
Aybike
Aybike is offline
Ik maakte mij ook eerst zorgen maar wat bambambam al zei ' het komt allemaal wel ! '
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 15:02
Verwijderd
Je kunt niet door een wondermiddeltje langer worden. Dat staat al vast, en het enige wat er invloed op kan hebben is dat je bijvoorbeeld veel te slecht eet waardoor je niet zo lang wordt als je zou kunnen worden. Meestal hebben we daar hier toch geen last van. Je groeit vanzelf nog, je zult er helaas mee om moeten leren gaan!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 15:06
ADO070
ADO070 is offline
Maar mn ouders zijn ook niet bepaald lang. Vader: 164 en MOeder ook. En ik ben net wat langer, maar de meeste zeggen dat je niet veel langer dan je vader wordt. Ik wil toch minimaal 180 worden maar waar kan ik dat checken? Afruk van je arm maken bij de dokter?
Oud 23-10-2011, 18:30
Verwijderd
Je kan heel veel willen maar je hebt er toch geen invloed op. Ik geloof dat er in het algemeen wordt gezegd dat je als jongens vaak wel wat langer wordt dan je ouders maar eigenlijk heb ik er op het moment geen bron voor . Verder; maak je er niet zo'n zorgen over, wat maakt het nu uit? Het is niet alsof je er invloed op hebt, je groeit of je groeit niet. Zet je er over heen en ga je druk maken om andere dingen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 18:32
Em.
Em. is offline
Je zou naar de huisarts gaan. Volgens mij is wel in te schatten hoeveel/lang je nog ongeveer groeit aan de hoeveelheid kraakbeen die nog tussen de botjes in je handen zit. Als dan blijkt dat je écht heel klein wordt, zou je misschien groeihormonen kunnen krijgen, maar ik weet niet vanaf welke lengte dat is. Ik kan me ook wel voorstellen dat artsen niet staan te springen iedereen maar hormonen toe te dienen, en je bent niet absurd klein oid (als je vanaf nu niet meer groeit).

Verder kun je alleen je groei belemmeren door niet goed te eten of te slapen, je kunt het niet extra stimuleren door juist wel goed te eten/slapen.

En verder is het mogelijk om je benen op verschillende plaatsen te breken, en die dan een stukje uit elkaar te trekken als de botten weer vastgroeien. Ben je ook weer een paar centimeter langer - maar het is een erg pijnlijke, langdurige en ook niet al te goedkope operatie, dus dat zou ik niet doen.
Oud 23-10-2011, 21:42
Verwijderd
ik was 1,60 toen ik 14 was nu ben ik 15 en 1,70
ik groeide wel wat doordat ik mn eetlust vergrootte en niet kieskeurig ging eten
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 21:50
Em.
Em. is offline
Citaat:
ik was 1,60 toen ik 14 was nu ben ik 15 en 1,70
ik groeide wel wat doordat ik mn eetlust vergrootte en niet kieskeurig ging eten
Daardoor groei je voornamelijk in de breedte.

Tenzij je te weinig voedingsstoffen binnenkreeg, dan kan het wel uitmaken als je gevarieerder gaat eten. Niet meer of véél, maar verschillende groente én verschillend fruit én een beetje vis én een beetje vlees én noten én rijst én eieren en weet ik veel wat. Maar dat maakt niet dat je meer groeit dan gewoonlijk, alleen het niet doen en te weinig binnenkrijgen kan ervoor zorgen dat je minder groeit.

Regels voor berichten