Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2011, 09:24
Heksjuh
Heksjuh is offline
Sinds afgelopen juli ben ik onder behandeling van een orthodontist. De rekeningen hiervan komen echter binnen op naam van mijn tweelingszus (en BSN nummer, verzekeringsnummer etc.). Het probleem ligt bij het BSN nummer: de orthodontist krijgt mijn BSN nummer niet, dit wordt automatisch veranderd in het nummer van mijn zus waardoor alles op haar naam komt. Volgens de orthodontist kunnen zij hier niks aan doen en moet ik het maar met mijn zus verrekenen. Er is ook gebeld met de zorgverzekering (door mijn zus) en ik weet niet wat er precies gezegd is, maar de verzekering zegt hier ook niks aan te kunnen doen en dat wij het met de orthodontist moeten oplossen.

Ik vind het zelf niet erg dat de rekeningen niet op mijn naam komen en om het geld via mijn zus te betalen, maar mijn zus vindt dit wel een probleem. Wat ook wel logisch is, want zorg waarvan ik gebruik maak dat wel vergoed wordt, wordt nu dus ook van haar verzekering afgehaald (ik kreeg 300,- euro vergoed aan orthodontie kosten bijvoorbeeld; voor zover wij nu weten speelt dit probleem alleen met kosten van de ortho en niet andere zorg).

Wat moeten nu doen? Ik heb hier zelf absoluut geen verstand van, hopelijk heeft iemand hier een goed idee.
Ik weet ook niet of mijn verhaal duidelijk genoeg is, dus als er vragen zijn stel ze gerust!
Oud 18-11-2011, 10:39
Verwijderd
Leuk dat de orthodontist vindt dat jij het maar met je zus moet verrekenen, maar zo werkt het niet. Ik snap niet waarom ze het niet goed in hun systeem gezet krijgen met jouw verzekeringsinformatie + BSN-nummer, kunnen ze je (of eigenlijk dus je zus) niet een keer volledig uit het systeem gooien en dan er weer op nieuw in zetten ofzo? Iig lijkt het mij dat zij gewoon moeten zorgen dat hun systeem op orde is, hoe ze dat doen, moeten ze zelf maar uit gaan zoeken. Ik zou dus duidelijk zeggen dat dit probleem bij hun systeem ligt en dat ze dat zsm moeten oplossen, want je wil gewoon rekeningen op jouw naam ontvangen + dat declaraties via jouw verzekering lopen. Desnoods doen ze alles maar handmatig in jouw geval als hun systeem blijft falen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 12:13
ganralph
ganralph is offline
Lekker makkelijk van die orthodontist.

Technisch gezien hoeft je zus die rekeningen niet te betalen, want zij is de orthodontist niets verschuldigd (zij heeft de behandeling die op de rekening staat niet ondergaan). Jullie zijn nu toevallig zussen van elkaar, maar als ik een doktersrekening kreeg van een andere patiënt zou ik die natuurlijk niet betalen. Ik vermoed dat als je het zo uitlegt aan je orthodontist, dat er dan ineens wel een aanpassing gedaan kan worden

Waar het probleem met het BSN precies zit weet ik ook niet, maar het is aan de orthodontist om te zorgen dat zijn rekeningen op de goede plek komen.
Oud 18-11-2011, 12:22
Martiño
Martiño is offline
De fout ligt blijkbaar bij de orthodontist, hij kan zich er niet vanaf maken door te zeggen dat "zijn systeem het niet pakt", een goed administratiesysteem weet om te gaan met mensen die dezelfde geboortedatum en achternaam hebben. Het is bizar dat hij tegen jou zegt dat jij en je zus het zelf maar moeten uitzoeken.

Ik zou tegen hem zeggen dat hij het zo snel mogelijk oplost met de zorgverzekering, en dat je zus hem anders aansprakelijk stelt voor geleden schade (feitelijk moet zij er voor betalen) en jij een andere orthodontist gaat zoeken.
Oud 18-11-2011, 14:56
Ivo
Ivo is offline
Je zus ontvangt rekeningen voor zorg die ze niet heeft gehad. Je zus hoeft die rekeningen ook helemaal niet te betalen. JIJ ontvangt geen rekeningen voor zorg die je hebt gehad. Jij hoeft dus (voorlopig) ook niks te betalen. Dat de zorgverlener zijn geld niet krijgt omdat hij onjuiste rekeningen aan de verkeerde personen verstuurt, is het probleem van de zorgverlener.

Bij de volgende factuur die binnen komt moet je zus gewoon de rekening terugsturen met een kort begeleidend briefje erbij waarin ze schrijft dat ze de betreffende behandeling nooit heeft gehad en daarom de rekening ook niet zal betalen. Laat haar ook een brief schrijven waarin ze ALLE onverschuldigde betalingen die al gedaan zijn terug eist binnen 14 dagen. Met een verhaal er bij dat ze er nu pas achter komt dat de facturen voor een behandeling zijn die ze zelf niet heeft ondergaan, maar dat ze daar bij het betalen niet meteen op gelet heeft.

Daarnaast hoop ik dat jullie nog geen kosten hebben geclaimd op de verzekering van je zus. Dat zou immers fraude zijn!!! Je zus mag namelijk nooit kosten claimen op haar verzekering voor zorg die ze niet zelf heeft gehad. Zijn er al wel kosten geclaimd, dan zou ik eens een anoniem telefoontje plegen richting je zorgverzekeraar waarin je het verhaal uitlegt (dus ZONDER namen te noemen van jezelf, je zus of de ortho waar het om gaat!!! Vertel het liefst niet eens dat het om een ortho gaat, maar gebruik het woord zorgverlener!). Vertel dat je dit niet bewust zo hebt gedaan en dat je het graag recht wil zetten zonder verder gevolgen. Vraag welke stappen je/jullie daarvoor moeten nemen richting de zorgverzekeraar.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 15:33
Balance
Balance is offline
Je zus moet inderdaad hier niet aan meewerken. Niet alleen is het fraude, ze kan ook zelf in de problemen komen. Als zij nu ook iets van de ortho moet declareren, kan de verzekering op een gegeven moment zeggen dat ze al aan haar maximale vergoeding zit en krijgt ze dus niks meer.
Oud 19-11-2011, 10:24
Verwijderd
niet jouw probleem, de ortho zijn probleem. hij moet juist declareren en jij moet dit wel melden aan de zorgverzekering, dat de ortho zulke praktijken op nahoudt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2011, 13:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens de orthodontist kunnen zij hier niks aan doen en moet ik het maar met mijn zus verrekenen.
Hier ligt de oplossing al: Zij zijn verantwoordelijk voor hun administratie, niet jij. Als zij verkeerd factureren, moeten ze dat eerst corrigeren.

Je zus moet ook onder geen voorwaarde die rekeningen betalen, want de kans bestaat dat ze later hun fout herstellen en hun systeem dan begint te blèren dat jij nog niet hebt betaald, en dan willen ze dat je dubbel betaald. En eer je dat hebt uitgezocht ben je echt wel wat weken verder....

Jij stuurt de orthodontist een brief dat je je afvraagt of ze ooit nog een rekening gaan sturen en wanneer ze dat identiteitsprobleem gaan oplossen. Je zus stuurt de orthodontist een rekening met de mededeling dat zij nooit gebruikt heeft gemaakt van hun diensten, het gaat om een persoonsverwisselen en ze niet van plan is te gaan betalen voor een ander.

En zoals al eerder gezegd: eis alle reeds gedane betalingen terug. Het probleem is dat die juridisch gezien niet jouw kosten dekken, je zus kan ze niet declareren bij jouw verzekering, en declareren bij haar eigen verzekering is fraude.
Oud 22-11-2011, 16:14
Heksjuh
Heksjuh is offline
Bedankt voor jullie adviezen!

We hebben weer gebeld naar de verzekering en volgens hen moet de orthodontist dit probleem oplossen. Ze hebben bij de verzekering nu wel in het systeem gezet dat mijn zus de rekening niet hoeft te betalen en dus geen aanmaning krijgt. Ze heeft overigens nog geen enkele rekening betaald.

De orthodontist heeft gezegd het bedrijf te gaan bellen wat over de rekeningen gaat. Ik vraag me af of ze dit ook echt doen, want vorige keer zouden ze dit volgens mij ook al doen en wij moeten er steeds achteraan, ze bellen ons nooit terug.
Maar in principe sta ik dus gewoon in mijn recht als ik er niet verder achter aan ga en mijn zus de rekeningen niet betaald? Of kan ik beter een brief sturen?

Citaat:
Daarnaast hoop ik dat jullie nog geen kosten hebben geclaimd op de verzekering van je zus.
De orthodontist (of een bedrijf dat dat voor hen regelt) stuurt de rekeningen naar de verzekering. Ik krijg van de verzekering een klein bedrag voor orthodontie, daar zit ik inmiddels overheen en dus stuurt de verzekering de rekening naar mij door (nou ja, naar mijn zus dus in dit geval).
Ik of mijn zus hebben dus zelf geen kosten geclaimd, maar de verzekering heeft dus wel betaald.
Wat moet ik hier dan aan doen? Ik vind fraude een beetje eng klinken (we hebben het ook niet bewust gedaan, ik heb pas lang nadat de verzekering aan de ortho betaald heeft een rekening gehad en daarvoor wisten we ook niet van de persoonswisseling)
Oud 22-11-2011, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor jullie adviezen!

We hebben weer gebeld naar de verzekering en volgens hen moet de orthodontist dit probleem oplossen. Ze hebben bij de verzekering nu wel in het systeem gezet dat mijn zus de rekening niet hoeft te betalen en dus geen aanmaning krijgt. Ze heeft overigens nog geen enkele rekening betaald.

De orthodontist heeft gezegd het bedrijf te gaan bellen wat over de rekeningen gaat. Ik vraag me af of ze dit ook echt doen, want vorige keer zouden ze dit volgens mij ook al doen en wij moeten er steeds achteraan, ze bellen ons nooit terug.
Maar in principe sta ik dus gewoon in mijn recht als ik er niet verder achter aan ga en mijn zus de rekeningen niet betaald? Of kan ik beter een brief sturen?

De orthodontist (of een bedrijf dat dat voor hen regelt) stuurt de rekeningen naar de verzekering. Ik krijg van de verzekering een klein bedrag voor orthodontie, daar zit ik inmiddels overheen en dus stuurt de verzekering de rekening naar mij door (nou ja, naar mijn zus dus in dit geval).
Ik of mijn zus hebben dus zelf geen kosten geclaimd, maar de verzekering heeft dus wel betaald.
Wat moet ik hier dan aan doen? Ik vind fraude een beetje eng klinken (we hebben het ook niet bewust gedaan, ik heb pas lang nadat de verzekering aan de ortho betaald heeft een rekening gehad en daarvoor wisten we ook niet van de persoonswisseling)
De verzekering klinkt hier wel coulant in, dus mja, als ik jouw zus was zou ik daar met haar verzekering over bellen en vragen of ze die vergoedingen terug kunnen draaien aangezien ze claims niet kloppen. De orthodontist moet die rekeningen dan nog maar eens naar jouw sturen zodat jij ze bij jouw eigen verzekering in kan dienen. Aangezien je hier zelf mee komt en het voor jullie ook een vervelend gedoe is, denk ik niet dat de verzekering raar gaat doen en over fraude gaat beginnen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2011, 14:19
Ivo
Ivo is offline
Als ik het dus goed begrijp, heeft je zus de rekeningen die door de verzekering al wel betaald zijn niet vooraf "goedgekeurd", maar heeft de verzekering deze zonder verdere controle uitbetaald aan de orthodontist?

In dat geval zou ik, als ik je zus was, de verzekeringsmaatschappij er nog eens schriftelijk op wijzen dat ze geen orthodontie-kosten heeft gemaakt. En dat er dus onjuiste rekeningen door de verzekeringsmaatschappij zijn vergoed, wat van haar 'tegoed' is afgegaan. Met daarbij het verzoek om dit recht te zetten, zodat zij niet met haar zorgkosten in de problemen komt mocht ze het ooit nodig hebben.

Wanneer jullie zelf niet de rekeningen naar de verzekering hebben doorgestuurd, is aan jullie in elk geval geen fraude te verwijten, zolang je er zelf tenminste duidelijk in blijft (richting de verzekering) dat de rekeningen onjuist zijn en zelf ook geen enkele onjuiste rekening betaald. Daarmee blijft het een zaak tussen de verzekering en de ortho, immers hebben jullie nergens mee ingestemd en waren jullie niet op de hoogte totdat er door de verzekering een rekening is doorgestuurd naar je zus.

Jij (en je zus) was niet op de hoogte van de fout, zover ik uit je verhaal kan opmaken KON je daar ook niet eens van op de hoogte zijn. Dat zal dan ook, tot nu toe, geen ernstige gevolgen hebben. Wel is van belang dat nu jij/jullie WEL op de hoogte bent van de fout, je beide andere partijen vriendelijk doch dringend verzoekt om e.e.a. recht te zetten. Doe dit het liefst zowel schriftelijk, als per e-mail met ontvangstbevestiging. Uiteraard de e-mail en ontvangstbevestiging (als die wordt teruggestuurd door de ontvanger) zorgvuldig bewaren.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 20:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De rekeningen van de orthodontist, zijn echt het probleem van de orthodontist. Als jij nu het laat voor wat het is sta je volledig in je recht. Het is ook niet onredelijk, want je hebt al best wat ondernomen om hun probleem te corrigeren.

Je zou er pas op aangekeken kunnen worden als je weet dat de rekeningen verkeerd terecht komen en helemaal niets van je laat horen.

Dus totdat zij een correcte rekening aan jou gericht sturen, hoeven jij, en je zus, € 0,00 te betalen.
Reageren

Regels voor berichten