Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
tja, het is dus juridische taal dus lange zinnen. ik keek op: http://www.bespaarbelastingen.be/alg...euw-de-s-bvba/ Je richt een speciale BV op. Het is iets voor de (zeer) kleine zelfstandige, en stel deze stort niet het volle bedrag van 18550. dat mag, zie boven. Als deze BV nu wël allerlei verplichtingen aangaat (leveranciers spullen laat leveren en zo, inrichting van een kantoor etc), dan blijven de directeur-eigenaren 'hoofdelijk aansprakelijk'. Normaal valt dat weg, en kunnen de leveranciers alleen bij de BV hun geld trachten te halen. Maar omdat hier maar zo weinig vermogen ingebracht is, blijven ook de eigenaren aansprakelijk. En dat dan tot drie jaar na de oprichting (zie boven) |
![]() |
|||
![]() |
Hier vond ik het nog beter uitgelegd:
https://www.sbb.be/Nederlands/Topmen...chte-lijn.aspx Het is een Bijzondere Vennootschap (met) beperkt aansprakeljkheid voor Starters - vandaar de S. " Ten laatste 5 jaar na de oprichting moet het geplaatste kapitaal van de S-bvba worden gebracht op 18.550 euro." Citaat:
heavy stuff hoor... Maar dan komt ie: Citaat:
Nou probeer ik het nog even simpeler samen te vatten: Om een BV op te richten heb je 18550 euro nodig. Die stort je, en van daaruit doet de BV zaken. De leveranciers doen dus geen zaken met jou. Als de BV failliet gaat, blijft bijv je eigen huis buiten schot. Maar sommige starters hebben geen 18550 euro. Zij richten een S-BVBA op. Hoeven geen 18550 te storten, maar een bedrag daaronder. In max vijf jaar tijd moet het gestorte bedrag alsnog 18550 opgehoogd worden. Maar al na drie jaar zijn de oprichters aansprakelijk voor totaal 18550. (dus bijv voor 8550 als ze 10.000 inbrachten) Ga je binnen 3 jaar failliet, dan ben je niet hoofdelijk aansprakelijk. Maar een uitzondering hierop is het als je dus veel meer inkopen deed, en die waren eigenlijk nodig ook. Als je bijv een taxibedrijf begint, of een koeriersdienst, is het logisch dat je een auto aanschaft. Laatst gewijzigd op 03-11-2011 om 17:06. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|