Hallo Mensen,
Ik heb na een studie van 2 jaar, dus niet afgemaakt, gekozen om door de gaan met studeren (HBO) maar dan op een andere school en een andere studie.
Mijn eerste studie, bouwkunde, heb ik in de haast gekozen. Na mijn Havo examen te hebben gehaald had ik maar zeer beperkt de tijd om een keuze te maken. Ik heb mezelf niet goed laten informeren, maar ben ook niet goed na gaan denken over 'wat ik later wilde', want dat wist ik toen nog niet.
Bouwkunde beviel mij opzich goed, maar ik scoorde niet voldoende om met de studie door te gaan. Halverwege het 2e jaar besloot ik een andere studie te zoeken, maar ging wel door met bouwkunde (het is een beetje jammer als je 1600 euro betaald en dan niet naar school gaat...).
Ondertussen ben ik gaan zoeken naar allerlei soorten studies. Het is vrij moeilijk om van iemand te horen wat de studie nu precies inhoudt en of het wat voor je is. Ik kwam uit op werktuigbouwkunde, meer omdat ik tegen mezelf zei dat ik wat in het technisch kader zocht.
Nu is het zo dat met de huidige regeling je maar 5 jaar HBO mag volgen en over de rest een boete van 3000 euro per jaar moet betalen. Als je binnen 7 jaar geen diploma op HBO niveau hebt moet je al je stufi en ov-reistegoed terugbetalen. Hierdoor voel ik een steeds groter wordende druk om toch vooral mijn studie af te maken zodat het met een éénmalige boete van 3000 euro gedaan is.
Een groter probleem, anders dan het financiele deel, is dat ik deze studie niet geweldig vind en liever iets anders zou doen. Ik denk echter dat 'iets anders doen' niet mogelijk is omdat ik dan dus in de financiele problemen kom. Ik ben nu feitelijk ook al te ver om terug te gaan.
Mijn vraag:
Heeft iemand, die wellicht in dezelfde situatie zit, ervaring met de financiele regelingen/zaken? Ik kan er namelijk niet helemaal wijs uit (de regelingen zijn dit jaar namelijk weer aangepast, strenger dan vorig jaar). Valt hier bijvoorbeeld uitstel op te vragen?
En: Weet iemand HBO studies die in 3 jaar te voltooien zijn zonder dat je een VWO of Bachelor diploma/Propedeuse hebt?
Alvast bedankt!
-Grey Night
|