![]() |
|
http://nos.nl/artikel/314724-slob-wi...aan-balie.html
Het burgerlijk huwelijk kan worden beperkt tot een administratieve handeling bij de balie van het gemeentehuis. Dat zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Slob in het Nederlands Dagblad. Volgens Slob is het een uitkomst voor trouwambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk. Het ceremoniële gedeelte wordt hiermee volledig losgekoppeld van het wettelijk gedeelte. Rondetafelgesprek De trouwkoppels kunnen dan zelf bepalen of ze na de administratieve handeling op het gemeentehuis een kerkdienst, feest of een ceremoniële bijeenkomst willen houden. Slob wil binnenkort met de politieke partijen en met de kerken een rondetafelgesprek houden over zijn plannen om het burgelijk huwelijk te versoberen. Ineke van Gent van GroenLinks laat weten dat het plan het overwegen waard is. "Mensen die na de balie nog rituelen willen rond het huwelijk kunnen dat, buiten de overheid, zelf regelen en invullen." Advies De Tweede Kamer nam deze week een motie aan waarin wordt gevraagd met spoed af te rekenen met de weigerambtenaren. Minister Donner van Binnenlandse Zaken zei gisteren dat het kabinet voorlopig nog geen actie onderneemt. Hij wil eerst het advies van de Raad van State over de ambtenaren afwachten. --- Lijkt me eindelijk eens een goed idee over huwelijksbezwaarde trouwambtenaren van de ChristenUnie. Ziet iemand hier nog nadelen in?
|
![]() |
|
Het is een prima plan om mensen de mogelijkheid te geven het trouwen sneller af te ronden, maar het moet niet betekenen dat weigerambtenaren dan opeens weer wel aan het werk kunnen.
|
Prima idee. En omdat het voortkomt uit het gegeven dat weigerambtenaren steeds meer geweigerd worden is het nog geen verkeerde oplossing. Het lijkt me juist goed om zo een tussenweg te vinden tussen beide groepen. Want het is beter om iets te vinden waar beide groepen voordeel aan hebben dan een groep weg te zetten als debielen. Zo houd je gezeur.
Want het ene uiterste is weigerambtenaren ontslaan en het andere uiterste is om mensen de mogelijkheid te geven om vanwege principe's huwelijken te weigeren. In beide scenario's houd je mensen die niet vrolijk zijn en het idee van Slob is volgens mij een prima initiatief voor een goede tussenweg. Qua vrijheid is het ook het beste omdat je iedereen zelf laat beslissen hoe hij/zij die dag in wil laat vullen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Je houdt geen rekening met mensen die ongelijkheid willen. Je sluit geen compromissen als het om mensenrechten gaat.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als ze al die religieuze mongolen zouden ontslaan én dit plan zouden invoeren, zou ik er al geen problemen meer mee hebben. Maar dit plan zendt gewoon een ontzettend slechte boodschap uit, namelijk: als je maar standvastig genoeg bent in je discriminatie verzinnen ze vanzelf wel een plannetje om het legaal te faciliteren. Die lui willen niet werken? Dan mogen ze optyfen. Dat staat helemaal los van dit plan. Of dat zou het moeten staan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De christenunie en zelfs de SGP hebben wel eerder dingen gezegd waar ik het mee eens was. Neemt niet weg dat het verschrikkelijke randdebiel zijn die je vooral niet teveel aandacht moet geven. Laatst gewijzigd op 21-11-2011 om 12:47. |
![]() |
||
Citaat:
En waarom je het 'jammer' vind dat iemand tegen is omdat het de Christenunie is... Het mag toch duidelijk zijn dat ze hier een agenda hebben die neerkomt op het proberen discriminatie te bevorderen? Ik bedoel, dat hebben ze vier jaar lang met al hun kracht gedaan toen ze de macht hadden, het is nou niet alsof verwachten dat dit het voorspel is van het proberen te beschermen van homohatende trouwambtenaren, een wilde aanname is.
|
![]() |
Er zijn genoeg mensen werkzaam binnen de gehele overheid die homoseksualiteit afkeuren. Het zijn echter alleen de ambtenaren van de Burgerlijke Stand die er nu op aangesproken worden. Dat is pas discriminatie
![]() Het gewenste doel is simpel: 1. Homo's moeten kunnen trouwen, overal in Nederland; 2. De ambtenaar die het officiële deel verzorgt, moet niet zeuren over de geaardheid van de mensen die voor hem staan. Als dit voorstel ervoor zorgt dat deze twee doelen gehaald worden, is het wat mij betreft een prima plan. Bijkomend voordeel: de overheid gaat zich niet bezighouden met rituelen en ceremonies, maar dat mag het bruidspaar zelf regelen.
||
Nogal triest allemaal, vooral vanwege de redenen die Slob aanvoert, maargoed, typisch voor de CU die wel tegen emancipatie zijn maar het nooit hardop durven te zeggen.
Ik vind dat het afbreuk doet aan het huwelijk, het ceremoniële gedeelte wordt als optioneel gezien, terwijl het huwelijk meer is dan een formulier of een zakelijke overeenkomst. Die gebeurtenis mag best wat gewicht hebben. De meeste bruiloften zijn al veel uitgebreider dan nodig. Je kunt nu ook al een minimale bruiloft hebben, dan zijn twee ambtenaren je getuige en is het binnen tien minuten geregeld, maar dat is nog steeds meer dan alleen een formulier aan een balie invullen. Lijkt me dat juist de CU waarde zou hechten aan het gewicht van het sluiten van een huwelijk, maar een huwelijk is blijkbaar geen écht huwelijk zo lang je niet in een kerk bent geweest, jammer voor de homo's en atheïsten dus. Citaat:
![]() Het gaat er niet zo zeer om of je het afkeurt of niet, maar je moet wel gewoon je werk uitvoeren. Als jij na 2001 ambtenaar van de burgerlijke stand bent geworden, wist je gewoon dat het homohuwelijk is ingevoerd. Imo kun je dan niet terugvallen op gewetensbezwaren, het is als ambtenaar je beroep om die wet uit te voeren. Als je principes niet overeenkomen met je werk dan moet je je afvragen of dat nu wel het werk is wat je moet gaan uitvoeren. Als je niet achter het burgerlijk huwelijk staat, dan trouw je helemaal niet meer (ook geen heterohuwelijk) dat kan best. Mijn moeder is ook ambtenaar van de burgerlijke stand, en zij trouwt ook geen mensen maar heeft nog genoeg andere taken.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
Persoonlijk blijf ik het toch een afbreuk vinden, maargoed, iedereen moet natuurlijk vrij zijn in hoe ze een huwelijk sluiten (hoewel een "baliehuwelijk" al min of meer bestaat, zoals ik al zei), dus dan moet het toch mogelijk worden mensen dat zo wensen.
Wel vind ik dat, als iemand dat wenst, de overheid nog steeds de mogelijkheid moet bieden tot een ceremonie met trouwambtenaar, en dat de ambtenaar niet mag weigeren een huwelijk te sluiten. Het blijft zo dat de CU dit vanwege verkeerde redenen voorstelt.
|
Wat voor regelingen gaan er getroffen worden voor mensen die om allerlei andere redenen werk willen weigeren? Er bestaat geen moreel onderscheid tussen gelovigen en niet-gelovigen, dus ik neem aan dat dit betekent dat iedereen gewoon volledig naar eigen inzicht en los van de arbeidsovereenkomst een takenpakket moet mogen samenstellen?
Ik blijf het vreemd vinden dat ook linkse seculieren weinig moeite hebben met de idiote legitimisering van de grootheidswaanzin van sommige gelovigen. Alsof weigering van legaal en slachtofferloos werk opeens iets heel anders wordt wanneer het door religie of "gewetensbezwaren" is ingegeven. Newsflash: vrijwel iedereen vindt bepaalde aspecten van zijn of haar werk niet of minder leuk. Zuig het op. Of zoek een andere baan.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|