Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2011, 14:20
Oliebeer
Oliebeer is offline
Hoewel ik nu in 5 VWO zit met natuurkunde in mijn profiel, snap ik nog steeds niet waarom elektronenstroom nou tegengesteld is aan de stroomsterkte. Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2011, 15:25
mathfreak
mathfreak is offline
Elektrische stroom loopt van een hogere spanning naar een lagere spanning. Elektronen bewegen zich echter altijd van een lagere naar een hogere spanning, vandaar dat de richting van de elektronen tegengesteld is aan die van de elektrische stroom.
Oud 10-09-2011, 15:42
Oliebeer
Oliebeer is offline
Ik snap dat elektronen van een lagere naar een hogere spanning gaan, ze zijn immers zelf negatief geladen. Maar waarom loopt de elektrische stroom dan van een hogere spanning naar een lagere spanning?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 17:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
waarom loopt de elektrische stroom dan van een hogere spanning naar een lagere spanning?
Die afspraak is gemaakt voordat men van het bestaan van elektronen afwist. De reden dat de elektrische stroom tegengesteld loopt aan de elektronenstroom is dus historisch van aard.
Oud 10-09-2011, 22:28
Oliebeer
Oliebeer is offline
er zit dus geen intelligent verband achter? hmm. Oke, bedankt
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 10:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
er zit dus geen intelligent verband achter?
Je kunt beter stellen dat de afspraak over de stroomrichting gebaseerd is op de kennis die men toen had over elektriciteit.

Citaat:
hmm. Oke, bedankt
Graag gedaan.
Oud 09-11-2011, 18:20
LTK
Citaat:
Hoewel ik nu in 5 VWO zit met natuurkunde in mijn profiel, snap ik nog steeds niet waarom elektronenstroom nou tegengesteld is aan de stroomsterkte. Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!

Ik heb geen idee, helaas!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten