Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2011, 12:14
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik heb een serie gegevens maar hoe kan ik van elke waarde een bepaalde waarde afhalen?

In het bijgevoegde bestand staan tijdstippen van 0.66 tot 1.26 maar hoe kan ik van elke waarde 0.66 afhalen? Zodat het begint bij 0 zeg maar. En hoe kan ik alles vermenigvuldigen met 3600?

Excel is nooit echt m'n ding geweest maar het moet nu toch wel even.

(voor de duidelijkheid, ik heb een Engelse versie van excel)

Alvast bedankt!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx Data 07-11-2011.xlsx (8.8 KB, 44x gelezen)
Oud 09-11-2011, 12:52
Antonisse
Antonisse is offline
Zet in cel B1 0.66 en zet in C1 3600.
Zet in cel D1 =A1-$B$1, en in E1 =A1*$C$1
Het dollarteken houdt in dat deze waarde wordt vastgehouden, als je deze waarde naar onderen kopieert.
Kopieer nu de cellen D1 en E1 naar beneden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2011, 13:57
GezondVerstand
GezondVerstand is offline
Ik heb het even voor je bewerkt. Mocht je iets anders willen of vragen hoe je iets moet doen, kun je gewoon reageren. Ik hoop dat ik heb geholpen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx Data 07-11-2011.xlsx (18.1 KB, 27x gelezen)

Laatst gewijzigd op 09-11-2011 om 14:12.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 00:11
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Zet in cel B1 0.66 en zet in C1 3600.
Zet in cel D1 =A1-$B$1, en in E1 =A1*$C$1
Het dollarteken houdt in dat deze waarde wordt vastgehouden, als je deze waarde naar onderen kopieert.
Kopieer nu de cellen D1 en E1 naar beneden.
Bedankt voor je reactie!
Maar hoe bedoel je die laatste zin eigenlijk?

Citaat:
Ik heb het even voor je bewerkt. Mocht je iets anders willen of vragen hoe je iets moet doen, kun je gewoon reageren. Ik hoop dat ik heb geholpen.
Je hebt wel geholpen alleen moet ik deze handeling voor ongeveer 20 verschillende tabellen uitvoeren dus het zou handig zijn als ik precies wist hoe het moest.

Het idee is zeg maar dat de computer aangezet wordt op t=0 om te gaan meten. Alleen op t=0 heb ik eerst de sensor geijkt. Daarna kon de echte meting beginnen op t=0.66 (zoals in de tabel staat). Om t om te zetten naar seconden moet het keer 3600 (want t is in uren). Dus ik moet de waaren van t zo aanpassen dat alle twintig metingen beginnen op t=0 (dus alle t0 aftrekken van alle tijdstippen van die bepaalde meting en dan alle tijstippen keer 3600). Alle metingen zijn achter elkaar alleen de tijd op de computer loopt gewoon door, daar moet ik de tijd in de tabel nog aanpassen.
Oud 12-11-2011, 09:28
GezondVerstand
Oke, je wilt het dus in seconden en niet in uren (zoals het is geschreven in Tijdstippen 1 & 2 (mijn tabel)). Vrij simpel.

Je begint met je originele lijst. Stel dat die lijst loopt van A1 tot A100 (A1:A100 dus). In rij B ga je de waarde laten beginnen op 0. In B1 type je in =A1 - $A$1. Vervolgens trek je deze rij helemaal door naar B100. Doordat het eerste getal (A1) geen dollartekens heeft, zal deze 'meeveranderen'. De andere heeft wel dollartekens en zal dus wel 'meeveranderen'. Bijvoorbeeld: als je hem doortrekt, staat in B48 A48 - $A$1.

Dan wil je ze nog maal 3600 doen. Type in cel C1 =B1*3600. Vervolgens trek je deze door tot C100. Klaar.

Tip: om cellen 'door te trekken' ga je op de cel staan met je muis, kijkt of je het zwarte plusje ziet staan, en dan sleep je die naar de gewenste positie.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2011, 20:01
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Oke, je wilt het dus in seconden en niet in uren (zoals het is geschreven in Tijdstippen 1 & 2 (mijn tabel)). Vrij simpel.

Je begint met je originele lijst. Stel dat die lijst loopt van A1 tot A100 (A1:A100 dus). In rij B ga je de waarde laten beginnen op 0. In B1 type je in =A1 - $A$1. Vervolgens trek je deze rij helemaal door naar B100. Doordat het eerste getal (A1) geen dollartekens heeft, zal deze 'meeveranderen'. De andere heeft wel dollartekens en zal dus wel 'meeveranderen'. Bijvoorbeeld: als je hem doortrekt, staat in B48 A48 - $A$1.

Dan wil je ze nog maal 3600 doen. Type in cel C1 =B1*3600. Vervolgens trek je deze door tot C100. Klaar.

Tip: om cellen 'door te trekken' ga je op de cel staan met je muis, kijkt of je het zwarte plusje ziet staan, en dan sleep je die naar de gewenste positie.
Volgens mij staan er wat tegenstrijdigheden in alinea twee van je post. Want je zegt twee keer dat iets zal meeveranderen.

Maar als ik dus type A1-$A$1 en ik trek die door verandert het in B48 naar A1-$A$48. En wanneer al die stukjes tekst in de cellen staan, hoe krijg ik daarvoor dus de nieuwe getallen? Sorry, maar ik ben echt een ramp met excel haha.
Oud 13-11-2011, 16:28
GezondVerstand
Je hebt gelijk, mijn excuses. Degene zonder dollartekens verandert wel, degene met dollartekens niet. In B48 zou dus A48 - $A$1 staan. Probeer het maar gewoon uit.

Ik heb een bestand geupload. Verander alleen de kolom waarin de 'eerste getallen' staan, en de rest zal automatisch veranderen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx Data 07-11-2011.xlsx (16.8 KB, 28x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 13-11-2011, 16:37
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ja, ik snap hem! Hee, superbedankt!
Reageren

Regels voor berichten