Hallo,
de volgende vragen kom ik absoluut niet uit, en ik zie mijn docenten niet meer voor mijn toets. Zouden jullie er even naar willen kijken?
Met een kwikthermometer meet je de temperatuur van een glas met 0,50 L water: 7,2 graden Celcius. De kamertemperatuur is 21,0 graden Celcius en de thermometer bevat 55 g kwik.
Bereken de temperatuur die het water had voor de meting.
In deze opgave bekijken we een ongebruikte rol aluminium uit het keukenkastje. De folie op deze rol heeft een breedte van 29,6 cm en een lengte van 20,0 m. De folie is 20 micrometer dik.
Aluminium is een goede geleider. Dit geldt voor zowel het geleiden van warmte als van elektrische stroom. Aluminium heeft dus een kleine elektrische weerstand en een kleine warmteweerstand. De folie kun je zien als een 20 m lange 'draad'.
Bereken de elektrische weerstand van deze aluminium 'draad'.
Vliegwielen in auto's zijn zware schijven die kunnen ronddraaien. Tijdens het remmen worden die wielen van de auto gekoppeld aan het vliegwiel. Het vliegwiel gaat draaien als de wielen langzamer gaan. Het vliegwiel slaat de kinetische energie op. Voor het optrekken van een auto is energie nodig. Daarvoor gebruik je de in het vliegwiel opgeslagen kinetische energie. Dat bespaart tientallen procenten op het brandstofverbruik. Een auto (m = 980 kg) gebruikt benzine met octaangehalte 99. In het stadsverkeer kan de bestuurder met 1,0 L brandstof 10,o km ver komen. De bestuurder probeert steeds een snelheid van 50 km/h aan te houden. Gemiddeld moet hij wel op elke kilometer tweemaal remmen (en komt daarbij tot stilstand).
In deze auto bouw je een vliegwiel. 75% van de kinetische energie die de auto heeft voor het remmen, komt weer beschikbaar bij het versnellen.
Bereken de energie voor het remmen per kilometer.
Alvast bedankt!