Ben ik de enige die dan altijd zoiets heeft van 'bij voorbaat wegflikkeren en gewoon nieuwe pakken'?
Maar, goed. Dat is het idee natuurlijk niet.
Ehm, begin is met op een rijtje te zetten welke gegevens je hebt! Je hebt iets over hoeveel sinaasappelsap je hád, iets over hoeveel azijnzuur, iets over hoeveel mol het is. Al moet ik wel zeggen dat ik het een beetje verwarrend vind in de tekst (maar daarom moet je het ook op een rijtje zetten). Anyway, wat je uiteindelijk wil weten is volgens mij:
- Hoeveel mol azijnzuur heb je in je drinken gegooid?
- Hoeveel drinken heb je aan het einde?
Als je weet hoeveel mol erin zit (en hoeveel liter drinken je hebt) dan kun je uitrekenen hoeveel mol azijnzuur je per liter sinaasappelsap hebt, oftewel, wat de molariteit is.
En de eerste vraag 'hoeveel mol azijnzuur', nou je, je weet dat je 35 mL (eerst omrekenen naar liters, enzo) hebt verbruikt. De hélft daarvan was water, de andere helft azijnzuur. En dan uitrekenen hoeveel mol dat precies was, maar ik heb geen zin om daar nu heel diep over na te denken.
En als je uiteindelijk weet hoeveel mol azijnzuur je had, dan kun je een reactievergelijking maken van azijnzuur + natronloog, en dan kijken hoeveel mol natronloog je dan nodig hebt, en dat dan weer omrekenen naar het aantal gram.