Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2012, 20:36
Verwijderd
Blabla

Laatst gewijzigd op 27-03-2015 om 06:49. Reden: hoop niet dat dit het topic bumpt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2012, 07:41
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Eigenlijk wil je gewoon een vrijbrief om haar te hypnotiseren dus?
Oud 09-02-2012, 10:27
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
zoals ik het zo lees, heeft ze een muur om zich heen gebouwd om alle emoties en alles buiten haar te houden, en als het ware haarzelf een beetje voor de gek te houden.
En zulke mensen zijn meestal niet te helpen voordat die muur afgebroken wordt, en dat kost heel veel tijd.
en verder vraag ik me idd ook af wat nu de werkelijke vraag is.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 16:43
Em.
Em. is offline
Ik vind dat je niet verplicht bent haar te helpen en het zeker niet moet doen (als in: haar gaan hypnotiseren of haar dwingen te mediteren) als ze hier niet om vraagt.

Verder vind ik dat je nogal negatief staat tegenover hulpverleners die ervoor opgeleid zijn om mensen te helpen, terwijl jij dat niet bent. Als je zegt 'ik wil een rationeel iemand, niet iemand die ervoor betaald wordt effectief niets te doen', dan komt het mij zelfs over alsof jij jezelf boven een psycholoog e.d. stelt. Terwijl het me aannemelijk lijkt dat iemand die ervoor opgeleid is beter weet wat hij of zij moet doen dan jij, en het lijkt me niet al te best om haar af te raden naar een psycholoog te gaan en/of nogal dwingend duidelijk te maken dat jij haar wilt behandelen (ik krijg het gevoel dat jij daar wel toe in staat bent, omdat je er van overtuigt lijkt te zijn dat jij dat beter kan dan een psycholoog/best kan doen).

En ik denk dat ze hier zelf uit moet komen, zeker als ze niet geholpen wilt worden. Als ze dit jaar afmaakt en een keuze maakt voor een vervolgopleiding, kan ze ook uit huis gaan, en dan is ze in één klap van beide dingen af (problemen thuis en moeite met een keuze maken). Weliswaar blijft het nog steeds haar familie en het zal ook wel even duren voor ze gewend is aan een 'nieuw' leven, maar toch. En verder moet ze zelf ontdekken wie ze is (en hoe ze in elkaar zit) en of ze hulp wil en wat ze überhaupt wilt.
Oud 09-02-2012, 18:34
Pluis
Pluis is offline
Als ik dit zo lees klinkt het als een tekstboek voorbeeld van een depressie. En ondanks dat jij zegt "Ow btw, antwoorden als psycholoog inschakelen of psychiater zijn te verwerpen. Ik wil weten wat een rationeel iemand denkt, niet iemand die betaald wordt om therapie te rekken en effectief niks te doen" is toch de juiste, rationéle persoon een psycholoog. Een psycholoog die alleen rekt en niks doet moet uit zijn vak gezet worden.
Oh en als (ex-)vriend raad ik je aan om haar niet te gaan hypnotiseren. Nog los van dat mijn persoonlijke mening is dat dat niks goeds brengt als een 18-jarige dat doet (no offence) ben ik ook van mening dat het slecht is voor je relatie als je ook haar "behandelaar" wordt. Bij psychische problemen heb je júist die objectieve derde nodig, en dan kan jij haar steunen en lief voor haar zijn als ze het moeilijk heeft.
Oud 09-02-2012, 20:08
Pluis
Pluis is offline
Overigens heb ik in een vergelijkbaar schuitje gezeten met een vriendinnetje dat achteraf een depressie bleek te hebben. Na maanden lang het zelfde cirkeltje te hebben geobserveerd heb ik haar naar een psycholoog gestuurd en nu gaat het stukken beter met haar. Ik ben zelf een tijd terug ook door mijn vrienden naar een psycholoog gestuurd (zij het met andere problematiek) en daar ben ik ze nog steeds heel erg dankbaar voor.
Oud 09-02-2012, 20:25
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik ben bang dat ze borderline is geworden na een stel jeugdtrauma's (ze resoneert exact met de diagnose) en ik zou haar willen doorverwijzen naar een therapeut. Het vervelende is, daar gelooft ze niet in en wil ze niets mee te maken hebben. Het andere probleem, de schematherapie voor borderline patiënten is 2 keer in de week 3 jaar lang. Ik weet niet of zij/haar ouders daar überhaupt geld voor op kan hoesten
Welke diagnose het ook is, ze kan pas geholpen worden als ze dat zelf ook wil, hoe moeilijk dat ook is om te accepteren. Je kan proberen haar naar iets laagdrempeligers te sturen zoals bijvoorbeeld het maatschappelijk werk, die zijn gratis en je zit nergens aan vast. Overigens wordt tweedelijnspsychologie (waar ze wel onder zou vallen als ze écht een borderline persoonlijkheidsstoornis zou hebben) wel vergoed vanuit de basisverzekering dus dat zou geen bezwaar moeten vormen. En daarnaast lijkt me ook niet dat iedereen hetzelfde schema krijgt, dat moet toch per persoon worden afgesteld?

Laatst gewijzigd op 13-01-2017 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 01:40
flupkeflup
flupkeflup is offline
Ik vind je vrij wijsneuzerig overkomen, zeker voor iemand van 18 jaar.

Psychotherapeuten 'rekken' niet onnodig. Er staan doorgaans genoeg mensen op wachtlijsten, zeker in de GGZ, en een therapeut gaat een cliënt niet langer 'houden' dan noodzakelijk. Als jouw vriendin borderlinekenmerken vertoont is ze gebaat bij goede psychologische hulp en niet bij meditatie of jouw hypnose. Schematherapie is helemaal niet per se 2 keer in de week 3 jaar lang, dat kan wekelijks, tweewekelijks, full-time in een klinische setting of dagbehandeling, etc etc.. Haar ouders hoeven daar geen geld voor op te hoesten want dat wordt vergoed door de basisverzekering/AWBZ, een eigen bijdrage daargelaten.

En 'een rationeel iemand'? alsof psychologen niet rationeel kunnen zijn.

Het klinkt ook echt alsof je vooral een flinke klap hebt gekregen van het feit dat ze het uitgemaakt heeft met je. Wie zegt dat dat betekent dat ze compleet de weg kwijt is?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Ik vind je vrij wijsneuzerig overkomen, zeker voor iemand van 18 jaar.

Psychotherapeuten 'rekken' niet onnodig. Er staan doorgaans genoeg mensen op wachtlijsten, zeker in de GGZ, en een therapeut gaat een cliënt niet langer 'houden' dan noodzakelijk. Als jouw vriendin borderlinekenmerken vertoont is ze gebaat bij goede psychologische hulp en niet bij meditatie of jouw hypnose. Schematherapie is helemaal niet per se 2 keer in de week 3 jaar lang, dat kan wekelijks, tweewekelijks, full-time in een klinische setting of dagbehandeling, etc etc.. Haar ouders hoeven daar geen geld voor op te hoesten want dat wordt vergoed door de basisverzekering/AWBZ, een eigen bijdrage daargelaten.

En 'een rationeel iemand'? alsof psychologen niet rationeel kunnen zijn.

Het klinkt ook echt alsof je vooral een flinke klap hebt gekregen van het feit dat ze het uitgemaakt heeft met je. Wie zegt dat dat betekent dat ze compleet de weg kwijt is?
Ik sluit me hierbij aan.

Een wijs man* zei ooit: je kunt iemand niet uit de shit redden die zich daar prettig in voelt. En aangezien jij niet langer haar partner bent, kun je haar duidelijk zeggen wat je vindt, kun je belangrijke personen om haar heen waarschuwen, maar zul je je er verder buiten moeten houden. Wie weet heeft zij het gewoon geen gevoelens meer voor jóu, in plaats van zo in het algemeen. Wellicht is het toch wel een zeer bewuste keuze geweest jou te dumpen, daar al eens aan gedacht? Bindingsangst en verwarring, uit het niks uitmaken, ik heb het gevoel dat er toch wel ietsje meer speelt en dat dat vooral jouw trots kwetst.

Kortom, het zijn nu jouw zaken niet, het is niet jouw plaats om als eerste in te grijpen en wat jij kan doen is een persoon dicht bij haar inlichten over je zorgen, maar inmiddels heeft zij jou je plaats gewezen en zul je dat toch echt moeten accepteren.

*mijn papa
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 07:52
Verwijderd
Oh en hypnose toepassen? Nee, gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 08:38
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Ik sluit me hierbij aan.

Een wijs man* zei ooit: je kunt iemand niet uit de shit redden die zich daar prettig in voelt. En aangezien jij niet langer haar partner bent, kun je haar duidelijk zeggen wat je vindt, kun je belangrijke personen om haar heen waarschuwen, maar zul je je er verder buiten moeten houden. Wie weet heeft zij het gewoon geen gevoelens meer voor jóu, in plaats van zo in het algemeen. Wellicht is het toch wel een zeer bewuste keuze geweest jou te dumpen, daar al eens aan gedacht? Bindingsangst en verwarring, uit het niks uitmaken, ik heb het gevoel dat er toch wel ietsje meer speelt en dat dat vooral jouw trots kwetst.

Kortom, het zijn nu jouw zaken niet, het is niet jouw plaats om als eerste in te grijpen en wat jij kan doen is een persoon dicht bij haar inlichten over je zorgen, maar inmiddels heeft zij jou je plaats gewezen en zul je dat toch echt moeten accepteren.

*mijn papa
Sluit mij bij aan! En Lusi.. Wijze papa heb jij!

Bovendien geloof ik gewoon weg niet dat je ervaring hebt met hypnotiseren als je 18 bent!
Oud 10-02-2012, 11:12
Em.
Em. is offline
En als je dat wel hebt, vraag ik me af of je het niet zou misbruiken om haar terug te krijgen. Want wat Lusi ook zegt, vermoedde ik ook al: dat jij misschien heel graag wílt geloven dat ze problemen heeft en verward is, omdat ze jou gedumpt heeft.
Oud 10-02-2012, 15:05
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
je hebt het steeds over zweverig gedoe als hypnose, maar wat denk je daarmee te kunnen bereiken? denk je dat dat echt alles oplost?
verder sluit ik me bij de rest aan, je komt nogal over alsof je haar erg op wil dringen jou hulp te accepteren.
mensen die in de put zitten accepteren meestal niets of in elk geval heel weinig van hulpverleners waar ze geen goede band of in elk geval een goed gevoel bij hebben, en aangezien het je ex is kan ik me voorstellen dat ze dus liever van iemand anders hulp krijgt.
ik vraag me ook heel erg af hoe jij aan al die ''kennis'' over mensen en gevoelens komt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten