Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2011, 19:15
AceSpade
AceSpade is offline
Hey iedereen. Wij vieren kerstmis met 9 mensen. 4 koppels en.. jaaa.. natuurlijk ik

Nu doen alle koppeltjes hun eigen dingen maken.
1 koppel zorgt voor een uitgebreid voorgerecht.
Het koppeltje waar wij thuis zitten zorgt natuurlijk voor het hoofdgerecht.
Nog een koppeltje zorgt voor een uitgebreid dessert.
Het laatste koppeltje zou voor verschillende wijnen en drankjes zorgen.

Nu bleef ik dus over en ik hoefde niets te doen. Dat vind ik lullig.
Na het uitgebreid kletsen en dineren zouden we een spellen avond houden. Allerlei gezellige spelletjes wat je als gezin of familie bij elkaar zou kunnen doen. Van Scrabble tot Lama's, Risk, Monopoly etc.

Nu had ik in gedachten om onder de spellen avond voor hapjes en gezellige drankjes te zorgen zoals Gluwine. 2 kleine probleempjes zijn alleen..
- Wat voor hapjes zou ik vooraf kunnen maken? Of zijn erg simpel om met spelletjes te kunnen maken?
- En hoe maak je Gluwine? Ik heb het eenmaal in het buitenland eens gemaakt maar dat is al erg lang geleden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2011, 19:30
Verwijderd
Je kunt iets bakken, zoals een cake of muffins. Dat is iets wat ver van te voren kan, waar je verder vrij weinig voor hoeft te doen en wat iedereen meestal wel lekker vind.

Wat je ook kan doen is wat kleinere hartige hapjes maken. Je kunt bijvoorbeeld mini pizza-tjes maken, net als gewone pizza, maar dan wel met aangepaste oventijden enzo.
Als je weinig inspiratie hebt kun je ook nog kijken naar wat ze bij high tea's maken, bijvoorbeeld scones. Scones zijn ook altijd erg lekker . Alleen niet zo zoet als cake.

Gluhwein maken weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat is vast wel op internet te vinden!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 20:20
AceSpade
AceSpade is offline
Heel erg bedankt Ik kwam hier voornamelijk om te kijken of iemand anders iets speciaals wist. Ik ben namelijk iemand die graag met hele verrassende en onverwachte dingen komt.

Dat zijn inderdaad hele, hele goede ideeën. Het kan letterlijk alles zijn alleen in kleinere porties

Iemand nog verder ideeën? In de tussentijd ga ik zelf ook het 1 en ander zoeken.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 20:36
SophieBerry
SophieBerry is offline
Je kunt bijv. crackers/toastjes kopen en dan zelf iets als salade of spread maken wat je erop kan doen zoals eiersalade, humus of knoflookpuree(alleen goed als iedereen ervan eet ) . Mijn voorbeelden zijn niet echt orgineel maar je kunt op het internet vast wel meer leuke dingen vinden.
Wraps kun je met saus en wat reepjes groente of vlees/vis oprollen en dan in 'plakjes' snijden. Prikker erdoorheen en klaarrrr. (eerst prikken, dan snijden trouwens)
Zoeken/googelen naar tapas of ... (bijv. chinese, mexicaanse etc) hapjes levert misschien ook wat op.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 20:43
Verwijderd
Gevulde eieren! Dat is ook ontzettend lekker. Heel simpel, eieren heel hard koken. Dan pellen, door midden snijden, verticaal zeg maar , dan haal je het eigeel eruit. Dat eigeel doe je samen met yogonaise (volgens mij) en maggi-spul dacht ik en paprikapoeder en wat zout en peper (allemaal uit mijn hoofd hoor, ik moet het wel even nakijken) en dat meng je goed door elkaar. Dan vul je de eieren met dat eigeelspul. Het is echt superlekker <3
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 20:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Gevulde eieren! Dat is ook ontzettend lekker. Heel simpel, eieren heel hard koken. Dan pellen, door midden snijden, verticaal zeg maar , dan haal je het eigeel eruit. Dat eigeel doe je samen met yogonaise (volgens mij) en maggi-spul dacht ik en paprikapoeder en wat zout en peper (allemaal uit mijn hoofd hoor, ik moet het wel even nakijken) en dat meng je goed door elkaar. Dan vul je de eieren met dat eigeelspul. Het is echt superlekker <3
In groep zes heb ik daar eens een variant op gemaakt. Ook een gevuld ei (niet in tweeën, maar nog aan elkaar en dan met het kopje eraf, zoiets) en een halve uitgeholde tomaat er omgekeerd bovenop. En dan kom je ook nog stipjes maken, maar ik weet niet meer hoe, en dan heb je een paddenstoel (ei is de stam, tomaat de rode hoed). Is misschien ook een idee, want dat ziet er net wat gaver uit dan 'gewone' gevulde eieren.
Oud 19-12-2011, 20:57
Verwijderd
Oh. Wij maken het altijd gaaf met een klein beetje peterselie(van een plant dan he) er bovenop. Dat ziet er dan altijd heel erg mooi en minimalistisch enzo uit
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
- toastjes met allerlei smeerseltjes (salades, aioli, humus, paté, brie, etc)
- kleine puntjes hartige taart (quiche)
- chips, nootjes, zoute stengels, zoutjes, etc
- kerstkransjes, chocolaatjes, etc is leuk op een etagere met wat takjes groen en een paar kleine kerstballen erbij

Gluhwein kan je overigens gewoon kopen en hoef je dan alleen maar op te warmen. Volgens mij kan je dat niet zelf maken. Hooguit met van die Teefix-zakjes die je in wijn moet hangen.
Reageren

Regels voor berichten