Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2011, 07:00
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik wil de deurkozijnen in ons nieuwe huis een nieuw likje verf geven. Het zijn stalen (?) kozijnen waar op zich een goede laag lak op zit, maar op een aantal plekken zitten er diepe krassen of putjes in (tot op het staal). Met licht schuren los ik dat dus niet op.
Wat zijn de mogelijkheden? Bestaat er iets waarmee ik die plekjes op kan vullen, en daarna gewoon het kozijn kan verven, of moet ik echt het hele kozijn kaalschuren om het netjes te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2011, 12:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Niemand ooit voor hetzelfde probleem gestaan?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 12:38
ganralph
ganralph is offline
Nee sorry. Maar zitten de beschadigingen alleen in de lak? En hoe dik is de laklaag?

Er zijn heel veel soorten vulmiddel te krijgen bij de bouwmarkt. Laat je daar adviseren over iets dat goed hecht op de bewuste ondergrond en dat overschilderbaar is.
Oud 08-10-2011, 07:10
Hawahaai
Hawahaai is offline
De verflaag is redelijk dik, en de krassen zijn echt door de hele laklaag heen. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan helemaal kaal schuren, maar ik zal het nog eens navragen bij de bouwmarkt.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2011, 09:06
ganralph
ganralph is offline
Het lijkt mij ook mooier als je alle oude lagen eraf haalt; zeker als ze beschadigd zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt in het werk

Mocht je tot op het metaal gaan schuren/krabben/branden, kijk dan wel even of je het ruwe metaal niet opnieuw moet voorbehandelen met antiroest spul. Dit is afhankelijk van het soort metaal. (Het kan dus ook zijn dat de onderste "laklaag" eigenlijk een coating is, en je wil niet dat de boel gaat roesten.)

Succes
Oud 08-10-2011, 13:35
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het probleem van schuren is dat ik de tegels (het betreft de badkamer) rondom het kozijn niet mag raken. Ik ga het in ieder geval eens goed uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 19:46
hookee
hookee is offline
Er zijn misschien ook wel lakstiften (net als bij auto's) te krijgen in de juiste RAL kleur.
Dan is 't een kwestie van alleen de kras weg te lakken, helemaal onzichtbaar is 't niet maar wel beter dan nu.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 21:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Punt is alleen dat ik het kozijn uiteindelijk in een andere kleur wil verven.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 21:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar als je het op kan vullen met zo'n stift kan je het daarna misschien in een andere kleur oververven? Ik weet dat je gaatjes in muren prima op kan vullen met tandpasta, dat zou je bij een kozijn ook nog wel kunnen proberen want als het niet werkt krijg je het er ook zo wel weer vanaf.
Oud 10-10-2011, 13:27
hookee
hookee is offline
Als je het tòch geheel wil verven, dan heb je aan een simpel vulmiddel genoeg, Bij de Action heb je een geel/witte tube voor weinig. Beter spul is een lakplamuur bij de bouwmarkt, eventueel twee componenten voor snelle en echt harde vulling (wel weer meer schuren vereist)

Vervolgens:
- Kras opvullen, laten drogen,
- Hele kozijn licht opschuren tot 't vlak is.
- Hele kozijn afnemen met ammoniak (vermengd met wat water) (Gebruik latex handschoenen)
- laten drogen en kliederen maar !

Is het huis van jezelf of maak je er graag zoveel werk van?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 15:41
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dit weekend zat het er niet in om naar de bouwmarkt te gaan, komende week moet dat toch echt gaan lukken. Eens kijken hoe ver ik kom met deze tips, bedankt!

Het is ons eigen huis, en we hebben net een nieuwe badkamer waarbij het kozijn nu echt geel lijkt. Die badkamer is hopelijk een once in a lifetime, en zo wil ik het deurkozijn ook ineens goed doen, voor de komende zoveel jaar. Dus daarom mag het best wat moeite kosten.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 18:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In plaats van ammoniak kan je ook St Marc gebruiken. Is een soort allesreiniger waar je ook muren enzo mee kunt schoonmaken voor je gaat verven zodat je verf beter hecht. Het is minder aggressief en stinkt niet zo als ammoniak. Kan je ook kopen bij een bouwmarkt.
Oud 11-10-2011, 18:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
St Marc heb ik idd!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 18:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Super fijn spul is dat Daar kan ik wel tegen en tegen ammoniak ofzo niet.
Oud 28-12-2011, 11:18
Hawahaai
Hawahaai is offline
Lang geleden, maar goed, misschien toch nog nuttig voor een ander:

Ik heb het kozijn geschuurd, zodat de kale plekken redelijk glad waren en je geen randjes meer voelde en toen gewoon geverfd met dubbeldekkende lak. Als je heel goed kijkt, zie je natuurlijk wat 'reliëf', maar als je er gewoon langsloopt, ziet het er netjes uit.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2011, 07:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dan nog maar een schildervraagje erbij: ik heb lak op alkyd-basis. Na 4-6 uur stofdroog, na 16-24 uur overschilderbaar. Nu moet ik een kozijn in twee verschillende kleuren verven (de binnenkant en buitenkant verschillend). Kleur 1 zit er inmiddels op, maar ik vraag me af hoe lang die lak moet drogen voor ik er met een gerust hart schilderstape op kan plakken om kleur 2 er strak tegen aan te verven.
Van de latex weet ik nog dat die na een maand zijn 'volle sterkte' pas bereikte, volgens de verpakking, maar hoe zit dat met lak?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten