Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2011, 22:27
Piethein
Piethein is offline
Lees dit artikel over vitamine D en calcium eens:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...t-calcium.html

Genoeg in de zon komen dus! Een reden om lekker te bakken
Wisten jullie dat het zo belangrijk was?

Laatst gewijzigd op 05-08-2011 om 23:02.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 22:52
Ieke
Ieke is offline
Je hoeft niet te liggen bakken. Zo lang je normaal naar buiten gaat en dan niet zwaar gesluierd gekleed bent kom je aan voldoende vitamine D.
Oud 05-08-2011, 22:54
Balance
Balance is offline
Ja ik hoorde dat er laatst ook een item over was geweest op tv.
Het zou zelfs zo zijn dat je met te weinig zonlicht, meer kans had op verschillende soorten kanker.
Met teveel zonlicht heb je weer meer kans op huidkanker.
Maar het risico op huidkanker en de hogere succeskans op een behandeling van huidkanker, won het van het risico op de andere soorten kanker (en hun minder hoge genezingskans).
En vanuit dat licht gezien was het zo dat voortdurend factor 30 opsmeren bij zonlicht dus niet goed is, omdat je huid dan geen mogelijkheid krijgt om de vitamines in zich op te nemen.

*ik heb het item zelf niet gezien; dit werd me op deze manier door iemand anders verteld. Dus hoe betrouwbaar het is weet ik niet.

(hoewel er geen vraag in dit topic staat, laat ik hem even open om te kijken of er nog een leuke discussie uit voort komt)
Oud 05-08-2011, 22:59
Piethein
Piethein is offline
@Balance, ik hoorde laatst dat als je factor 50 opsmeert elke keer als je in de zon bent dat den aanmaak van vitamine D met 98% vertraagt.

Mensen denken altijd dat ze veel calcium nodig hebben voor sterke botten maar zonder vitamine D wordt er weinig goeds met de calcium gedaan
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 23:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Calcium is slecht voor de ijzeropname.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 07:41
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Calcium is slecht voor de ijzeropname.
Weegt dat op tegen de voordelen die de combinatie van vitamine D en calcium geeft en de nadelen/complicaties die deze combinatie voorkomt?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 08:06
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, wel als je geen vlees eet.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 09:21
Verwijderd
Ja, dan ben ik dus mooi de lul. Want bij mij heeft insmeren met welke factor dan ook, geen enkel nut. Als ik te lang in de zon zit, krijg ik 2e graads tot 3e graads brandwonden. Zonnebanken helpen ook niet. Ik heb gewoon nauwelijks tot geen pigment in mijn huid.
En geloof me, 2e graads tot 3e graads brandwonden zijn extreem pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 09:36
Phenom
Phenom is offline
Kun je niet smorgens en savonds buiten zittten, als de zon beetje op laag pitje brand
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 09:39
Isaac Newton
Isaac Newton is offline
Vitamine D is voor het lichaam zeer belangrijk en vooral voor het immuunsysteem. Het probleem is gewoon dat het voedsel die een mens dagelijks consumeert niet voldoende vitamine D bevat voor wat een gezond lichaam nodig heeft. De belangrijkste bron is zonlicht. Als de huid in contact komt met UV-b straling van het spectrum van de zon, zal je lichaam vitamine D beginnen aanmaken. Probleem is dat de noordelijke halfronden te weinig zonlicht doorheen het jaar ontvangen en bij deze mensen de kans groter is dat vitamine D deficiëntie optreedt. Wat mogelijk kan leiden tot hartproblemen, chronische vermoeidheid of depressief worden. Ook leuk weetje; ironisch genoeg kan een tekort aan vitamine D inderdaad de kans op kanker ook verhogen! Dus er moet ergens een gezond evenwicht gevonden worden voor hoelang je in de zon wil vertoeven.

Voedselbronnen van vitamine D zijn vooral vis.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 10:54
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ja, dan ben ik dus mooi de lul. Want bij mij heeft insmeren met welke factor dan ook, geen enkel nut. Als ik te lang in de zon zit, krijg ik 2e graads tot 3e graads brandwonden. Zonnebanken helpen ook niet. Ik heb gewoon nauwelijks tot geen pigment in mijn huid.
Er zijn wel supplementen voor hoor, geen zorgen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 11:39
Piethein
Piethein is offline
Zonnebanken levert geen extra aanmaak van vitamine D op, daarvoor moet je niet gaan zonnebanken. Vitamine D kun je ook binnenkrijgen via suplementen. Staat ook in dat artikel.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 13:07
Em.
Em. is offline
Citaat:
Er zijn wel supplementen voor hoor, geen zorgen
Inderdaad. Volgens mij moeten alle jonge kinderen (baby's enzo) ook vitamine D krijgen, omdat ze nog niet zo lang in de zon kunnen/mogen? In ieder geval stond er bij mijn broertje en zusje altijd een flesje met vitamine D op hun kamer, toen ze nog klein waren, en dat smaakte altijd heerlijk naar anijs.

En ik heb geen zin om het artikel te lezen, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 14:07
Volk
Volk is offline
Volgens mij weet iedereen die op de middelbare heeft gezeten dat vitamine D erg belangrijk is...

Bakken is nog steeds geen slim idee, maar als je niet elke dag heel de dag binnen zit is er geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 14:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Volgens mij weet iedereen die op de middelbare heeft gezeten dat vitamine D erg belangrijk is...
Ik heb daar nooit les in gehad hoor
Oud 06-08-2011, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Pigment in je huid remt de aanmaak van vitamine D. Mensen met een lichte huid maken veel sneller vitamine D aan, dus waarschijnlijk heb jij ook al genoeg vitamine D als je heel even in de zon bent. Juist mensen met een donkere huid lopen kans op een tekort.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 08:22
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Pigment in je huid remt de aanmaak van vitamine D. Mensen met een lichte huid maken veel sneller vitamine D aan, dus waarschijnlijk heb jij ook al genoeg vitamine D als je heel even in de zon bent. Juist mensen met een donkere huid lopen kans op een tekort.
oh, goed om weten!

*absolute bleekscheet*
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 12:16
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Even een vraag op dat calcium en ijzeropname. Als je dus teveel calcium hebt is het slecht voor je ijzeropname, maar zorgt de vitamine D er dan voor dat je ijzeropname weer beter wordt?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 12:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Vitamine C is goed voor de ijzeropname. Maar als je vlees eet dan is het niet zo'n probleem met calcium eten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Even een vraag op dat calcium en ijzeropname. Als je dus teveel calcium hebt is het slecht voor je ijzeropname, maar zorgt de vitamine D er dan voor dat je ijzeropname weer beter wordt?
Als het calcium en de ijzer tegelijk in je maag zitten, neem je het ijzer minder goed op. Als je een (dreigend) ijzertekort hebt, kun je dus beter je ijzerrijk voedsel (zoals rood vlees, volkoren tarwe en groene bladgroenten) niet eten met een glas melk erbij. Maar als je geen tekort hebt hoef je je daar niet druk om te maken, en als het niet tegelijk in je maag zit maakt het sowieso niets uit.
Vitamine D stimuleert je botcellen, die het calcium gebruiken om je bot stevig te maken.
Vitamine D heeft niet zo veel met ijzer te maken.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Dat zonnebanken ervoor zorgt dat je huid minder snel verbrand in de zon is trouwens ook onzin. Juist omdat er geen vitamine D bij vrijkomt waardoor je huid dikker wordt. Dus lekker factor 30 smeren, en inderdaad, juist wij met onze lichte huidjes hebben niet zoveel zon nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 11:25
Piethein
Piethein is offline
Dat Bakken van mij was wat overdreven inderdaad. Zo'n enorme voorraad kun je ook weer niet opslaan en bakken is ook niet gezond. Het is vooral in de winter belangrijk om veel zon te pakken.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Dat zonnebanken ervoor zorgt dat je huid minder snel verbrand in de zon is trouwens ook onzin. Juist omdat er geen vitamine D bij vrijkomt waardoor je huid dikker wordt. Dus lekker factor 30 smeren, en inderdaad, juist wij met onze lichte huidjes hebben niet zoveel zon nodig.
Ik ga geen geld verspillen aan factor 30 (of welke factor dan ook), het helpt namelijk geen flikker bij mij.

Maar ach, ook ik kom in de zon, en eerlijk gezegd, het zal me jeuken. Tegenwoordig is alles ongezond, of juist weer niet. Ik moet gewoon zorgen dat ik met een half uur max, weer in de schaduw zit. En dat is me tot nu toe altijd goed gelukt
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 22:19
Verwijderd
Hoe komt diegene in dat artikel erbij dat je nooit meer dan 10 microgram bij moet slikken? Ik heb een tekort, slik momenteel 20 microgram bij en nog zit ik niet op een fatsoenlijke waarde. Het schijnt ook dat je veel minder snel een overdosis krijgt dan men eerst dacht.

Wat ik overigens ook raar vind, dat ik best veel lees en hoor over vitamine D, maar dat de artsen die ik gesproken heb er nauwelijks iets van wisten. Mijn huisarts vond mijn waardes wel goed, terwijl het duidelijk te laag was, volgens alle normen, en mijn neuroloog schrijft maar gewoon wat vitamine D voor, zonder verder te kijken hoe veel ik nodig heb (gewoon protocol volgen en niet prikken of het te weinig is )
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 10:45
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Hoe komt diegene in dat artikel erbij dat je nooit meer dan 10 microgram bij moet slikken? Ik heb een tekort, slik momenteel 20 microgram bij en nog zit ik niet op een fatsoenlijke waarde. Het schijnt ook dat je veel minder snel een overdosis krijgt dan men eerst dacht.

Wat ik overigens ook raar vind, dat ik best veel lees en hoor over vitamine D, maar dat de artsen die ik gesproken heb er nauwelijks iets van wisten. Mijn huisarts vond mijn waardes wel goed, terwijl het duidelijk te laag was, volgens alle normen, en mijn neuroloog schrijft maar gewoon wat vitamine D voor, zonder verder te kijken hoe veel ik nodig heb (gewoon protocol volgen en niet prikken of het te weinig is )
vitamine d3 wordt opgeslagen in de vetreserves en een teveel aan vitamine d3 zou schadelijk kunnen zijn...

Volgens mij is dat laatste echter onzin, zoals je al zegt krijg je niet zo snel een overdosis... Ik neem in de winter 5000IU (125 microgram) om de dag en ondervind er alleen positieve effecten van!
Oud 15-08-2011, 11:19
Verwijderd
Als je rookt moet je ook extra vit D nemen toch?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 11:21
Piethein
Piethein is offline
@Hulk, is dat niet een overdreven dosis?
@April20, je moet gewoon niet roken
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 11:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Als je rookt moet je ook extra vit D nemen toch?
Nee, vitamine C is dat. Daar heb je ongeveer twee keer zoveel van nodig als je rookt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 16:59
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
@Hulk, is dat niet een overdreven dosis?
@April20, je moet gewoon niet roken
Ik doe dat op basis van een artikel waaruit bleek dat hogere dosissen veeel beter zouden moeten werken. Bij een tekort zoals lentekriebel zou je zelfs dosissen kunnen nemen tot 10.000IU per dag!

http://www.worldwidehealthcenter.net/articles-239.html

Hoeft niks te kosten trouwens... Ik bestel hier:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...els/22335?at=0
Je betaalt daar trouwens maar $4 verzendkosten en bij een laag bedrag betaal je geen invoerrechten en btw. Maar dat terzijde voor er wordt gedacht dat het een reclamepost is

Dan heb je voor 8 euro genoeg vit D3 voor 1,5 jaar. Wel tegelijkertijd calcium supplementeren

Laatst gewijzigd op 15-08-2011 om 17:04.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 09:56
Piethein
Piethein is offline
Nu het winter is is het belangrijk om te zorgen dat je voldoende vitamine d binnenkrijgt, het zit ook in boter van blue band enzo.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 11:07
Macrador
Macrador is offline
Van te veel vitamine D ga je dood. Dus niet zomaar in voeding gaan proppen.
Blijkbaar hebben donkere mensen er meer problemen mee in onze streken want donkere huid. Ook als je slaapt in een kamer die helemaal donker is neem je meer op in de dag.
Oud 26-12-2011, 13:54
Diamera
Diamera is offline
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat een kwartiertje in de zon al genoeg is, dus als je blank bent en gevarieerd eet, hoef je denk ik geen extra supplementen te slikken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Derdegraads is doorkoken tot het gevoelloos is. Dat heb je niet gehad. Dan is het ook niet meer pijnlijk.
Citaat:
Ik ga geen geld verspillen aan factor 30 (of welke factor dan ook), het helpt namelijk geen flikker bij mij.

Maar ach, ook ik kom in de zon, en eerlijk gezegd, het zal me jeuken. Tegenwoordig is alles ongezond, of juist weer niet. Ik moet gewoon zorgen dat ik met een half uur max, weer in de schaduw zit. En dat is me tot nu toe altijd goed gelukt
Ik verbrand extreem snel. In de Zuid-Afrikaanse zomer heb ik factor 50 gesmeerd. Het helpt. Je moet het alleen blijven smeren. Verder gaat het niet om 'met een half uurtje', maar om de opgetelde tijd. ALs jij tien keer een half uurtje in de zon zit is dat volgens jouw regels te doen voor jou, maar da's heus wel erger dan een uurtje aan een stuk.

En idd, blanke mensen komen over het algemeen geen vitamine D tekort. Donkere mensen in zonarme landen, mensen met continue bedekking van hun huid (boerka's etc). Zon is de grootste verouderaar van je huid. Je krijgt over het algemeen sneller een teveel aan zon dan een tekort.

Daarbij is dit best een up /serieus reageer.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 21:34
priepie
priepie is offline
Ik snap het niet hoor ik eet veel vlees zit bijna hele dag binnen soms 2 mins buiten om iemand binnen te laten of uit te zwaaien en ben gwn gezond
Reageren

Regels voor berichten