Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2011, 14:17
Caviamax
Caviamax is offline
Ik weet het, dit subforum wordt overspoeld met mensen die hulp zoeken bij hun studiekeuze. Zouden jullie mij tips kunnen geven? Mijn situatie:

Ik doe dit jaar eindexamen Havo. Ik wil(de) supergraag Informatica studeren. Ik ben erg geïnteresseerd in computers, met name het softwaregedeelde van de IT. Ik heb geen wiskunde in mijn pakket (in plaats daarvan biologie). Begrijp me goed, ik kán echt geen wiskunde. Echter, heb ik met de hogeschool gesproken en vernomen dat je een bijspijkercursus kunt volgen om alsnog toegelaten te worden. Mijn vraag aan mens die Informatica studeren: in hoeverre is wiskundige kennis in de praktijk nodig om deze studie te voltooien? Zijn het van die dingen als: ''2X * 8+5=''? Wat kan ik me daarbij voorstellen (en wat kan ik überhaupt verwachten van deze studie. Ik heb volgens mij een beetje een ideaalbeeld dat er in de werkelijkheid heel anders uitziet)?

De kans is gering dat ik daadwerkelijk Informatica ga studeren. De vraag is: wat dan? Het punt is dat ik ook niet goed weet wat er allemaal is en wat het allemaal inhoudt. Economie vind ik interessant, maar vereist ook wiskundige kennis (toch)? Verder vind ik schrijven (Nederlands) ook leuk en iets met mensen zou ook wel kunnen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, die studietest op internet slaan de plank ook mis.

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2011, 17:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Je bent geïnteresseerd in software? Programmeren dus? Dan heb je ook wiskunde nodig, al zal het niveau niet heel hoog zijn op het HBO.

Bij economie heb je ook wel wat wiskunde nodig, maar dat stelt niet zo veel voor.

Je kan natuurlijk ook wat aan je wiskunde werken in plaats van iedere uitdaging uit de weg te gaan.

Oh, en vrijwel alle beroepen zijn "iets met mensen".
Met citaat reageren
Oud 24-12-2011, 19:53
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Je bent geïnteresseerd in software? Programmeren dus? Dan heb je ook wiskunde nodig, al zal het niveau niet heel hoog zijn op het HBO.

Bij economie heb je ook wel wat wiskunde nodig, maar dat stelt niet zo veel voor.

Je kan natuurlijk ook wat aan je wiskunde werken in plaats van iedere uitdaging uit de weg te gaan.

Oh, en vrijwel alle beroepen zijn "iets met mensen".
Dat niet eens zo zeer. Meer in computers softwarematig maken, netwerken configureren etc. Nee, programmeren is niet voor mij weggelegd. En economie, ''wat wiskunde'', wat wordt daar onder verstaan? Ik ben goed in theorie, tekstbegrip etc maar wiskunde...

En ik ga ''mijn uitdagingen'' niet uit de weg, wiskunde is voor mij gewoon erg lastig. Vandaar dat ik het ook niet meer heb. Als ik het nog wel zou hebben, zou de kans zeer groot zijn dat ik niet eens zou slagen. Ik denk dat IT er dan ook niet in zit voor mij, maar wat informeren kan geen kwaad.

Toegegeven, ''iets met mensen'' is wat vaag. Daar moet eigenlijk staan: ''iets maatschappelijk''. Politiek vind ik ook wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 10:10
brands
brands is offline
Bij economie wordt onder wiskunde verstaan eigenlijk gewoon weg makkelijke rekensommen. Bijvoorbeeld optellen, aftrekken, vermendigvuldigen en delen. Soms kan het is een formule bevatten, maar als je die weet en kan toepassen ben je klaar naar mijn idee .

Wiskunde in economie zie ik niet echt terug op het HBO.
Oud 26-12-2011, 14:43
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Bij economie wordt onder wiskunde verstaan eigenlijk gewoon weg makkelijke rekensommen. Bijvoorbeeld optellen, aftrekken, vermendigvuldigen en delen. Soms kan het is een formule bevatten, maar als je die weet en kan toepassen ben je klaar naar mijn idee .

Wiskunde in economie zie ik niet echt terug op het HBO.
Dank voor je antwoord! Maar is het zoiets als Qv=Qa? Of is het echt dat je bijv. leer hoe een vakbond werkt? En tja, dan moet ik nog even zoeken wat met economie ik interessant vind. Volgens mij is er heel veel.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 15:45
brands
brands is offline
Ik heb zelf het vak algemene economie. Het is bij ons opgesplitst in 2 delen 1.1 en 1.2. Een aantal onderwerpen die hierin aan bod komen zijn:

1.1
  • Vraag en aanbod
  • Bedrijfstak (welke soorten en hoe kun je de classificeren)
  • Bedrijfskolom
  • Soorten concurrent
  • Prijselasticiteit / omzetelasticiteit
  • Soorten kosten (variabele kosten, marginale kosten
  • Marktvormen
  • SGR model (structuur, gedrag en resultaat)

1.2
  • Soorten van geld
  • Liquiditeit / solvabiliteit
  • Bankbalans
  • Handelstheorieën
  • Valutamarkt

Dit zijn een aantal van de onderwerpen die aan bod komen bij ons. Ik moet zeggen dat ik het vooral theoretische vind, al moet ik zeggen dat ik daar zelf niet echt van hou. Ik ben meer van de cijfers en niet van het hele theoretisch. Er zit heel weinig rekenen in bij deze vakken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Welke opleiding wil je later eventueel gaan doen? Elke opleiding heeft natuurlijk niet dezelfde soorten economie. Dit behoort tot de opleiding HBO accountancy in Leeuwarden.

Mocht je nog wat vragen hebben kun je ze hier stellen of via een pb.

Laatst gewijzigd op 26-12-2011 om 15:46. Reden: Verwijderingen en toevoegingen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2011, 23:00
Vice
Vice is offline
Ga het vragen bij die opleidingen. Wiskunde is vrij breed en bij informatica kun je heel iets anders verwachten dan bij economie.
Oud 30-12-2011, 11:06
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ik heb zelf het vak algemene economie. Het is bij ons opgesplitst in 2 delen 1.1 en 1.2. Een aantal onderwerpen die hierin aan bod komen zijn:

1.1
  • Vraag en aanbod
  • Bedrijfstak (welke soorten en hoe kun je de classificeren)
  • Bedrijfskolom
  • Soorten concurrent
  • Prijselasticiteit / omzetelasticiteit
  • Soorten kosten (variabele kosten, marginale kosten
  • Marktvormen
  • SGR model (structuur, gedrag en resultaat)

1.2
  • Soorten van geld
  • Liquiditeit / solvabiliteit
  • Bankbalans
  • Handelstheorieën
  • Valutamarkt

Dit zijn een aantal van de onderwerpen die aan bod komen bij ons. Ik moet zeggen dat ik het vooral theoretische vind, al moet ik zeggen dat ik daar zelf niet echt van hou. Ik ben meer van de cijfers en niet van het hele theoretisch. Er zit heel weinig rekenen in bij deze vakken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Welke opleiding wil je later eventueel gaan doen? Elke opleiding heeft natuurlijk niet dezelfde soorten economie. Dit behoort tot de opleiding HBO accountancy in Leeuwarden.

Mocht je nog wat vragen hebben kun je ze hier stellen of via een pb.
Oke, dank je voor de reactie. Maar het is meer dat ik ook niet weet wat er te bieden is. Er zal vast nog wel iets zijn wat ik naast IT fantastisch vind maar ik heb er geen weet van. Hoe zou ik dat uit kunnen zoeken, naast een studieadviseur?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 11:32
nightrise
nightrise is offline
Citaat:
Oke, dank je voor de reactie. Maar het is meer dat ik ook niet weet wat er te bieden is. Er zal vast nog wel iets zijn wat ik naast IT fantastisch vind maar ik heb er geen weet van. Hoe zou ik dat uit kunnen zoeken, naast een studieadviseur?
Misschien schiet je hier wat mee op? http://www.scholieren.com/studiekeuze/studiekeuzetest
Daar kan je kijken welke opleidingen bij je passen en wie weet staat er eentje tussen waarvan jij bij nader inzien denkt dat vind ik leuk.
Zorg er wel voor dat je de test zo eerlijk mogelijk invult.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2012, 15:42
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Misschien schiet je hier wat mee op? http://www.scholieren.com/studiekeuze/studiekeuzetest
Daar kan je kijken welke opleidingen bij je passen en wie weet staat er eentje tussen waarvan jij bij nader inzien denkt dat vind ik leuk.
Zorg er wel voor dat je de test zo eerlijk mogelijk invult.
Mmm, ja dat heb ik al een keer gedaan. Kwam echt iets uit waar ik me niet echt in kon vinden.... Het was wel iets economische, dus dat was prima, maar toen ik de uitleg over wat de studie inhield las...nee, kon me er niet zo goed in vinden. Maar misschien moet ik 'm nog een keertje maken... Zal dat helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten