Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2012, 11:47
38stArsz
38stArsz is offline
Hallo!

Ik zit nu in mijn laatste jaar havo, met als profiel E&M. ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik eigenlijk niks meer met economie wil gaan doen, ik heb het nou wel een beetje gehad
nu kijk ik meer naar de Medische opleidingen, maar omdat ik geen N&G achtergrond heb, is het natuurlijk ook moeilijker om aan zo een medische opleiding te beginnen.

Heeft iemand enig informatie over de opleiding anesthesiemedewerker, hoe dat zit met de Beta vakken, of dat ik toch moet omscholen bij een VAVO instelling?

daarnaast, het klinkt heel stom, maar ik heb wel een beetje een zwakke maag, zou je daar overheen kunnen 'groeien". of zal dat zeer zeker een belemmering worden? ik neem aan dat je niet zo dicht bij de patiënt zit als een OK-medewerker..

Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2012, 12:47
38stArsz
38stArsz is offline
Niemanddd ? ?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 22:41
gertjetop
gertjetop is offline
Je kan ook 'Medische Hulpverlening' gaan studeren. Daar is volgens mij geen speciaal vakkenpakket voor nodig, alleen je bent niet alleen maar gericht op anesthesiemedewerker, maar ook andere medische werkzaamheden. Ook kan je intern solliciteren bij een ziekenhuis. Dan werk je in het ziekenhuis en ga je daarnaast 1 dag in de week naar school. Op deze site staat meer info: http://volgjehart.nl/
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 23:03
38stArsz
38stArsz is offline
hé daar heb ik wat aan! hartelijk bedankt!

bij de opleiding Anesthesie prefereren ze wel een N&G profiel, maar het is niet genoodzaakt, dus je wordt wel aangenomen. alleen is het voor jezelf handiger als je wel zo een achtergrond hebt. maar weet je ook in hoeverre je naast de patiënt staat, ik bedoel, sta je er echt met je neus bovenop net als de chirurg?
Ik ben zelf bang dat ik niet kan wennen aan al het bloed, en afgehakte armen/benen etc
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 23:42
gertjetop
gertjetop is offline
Klopt. Net als biologie. Dat is ook wel handig als je dat hebt,maar het is niet echt een probleem als je dat niet hebt. Ik zou het niet weten. Je begeleidt (volgens mij) de anesthesist, en hebt dus, denk ik, niet zo heel veel met de operatie te maken, maar dat weet ik niet zeker. Misschien kun je daarvoor het beste even een email sturen via die site die ik je gaf. Of gewoon even rondkijken op internet. Het staat er vast ergens op

Ik zit er zelf ook over te denken om een medische opleiding te gaan doen. Althans, dat staat op m'n ''lijstje'' samen met nog 10 anderen ofzo xD Ik weet zelf ook nog niet of ik echt kan ''dealen'' met de dingen die in het ziekenhuis voorbij komen, en dat houd me ook wel een klein beetje tegen. Ik kan wel gewoon tegen bloed enzo, maar idd afgehakte ledematen enzo zijn niet echt een fijn gezicht, maar dat is het voor niemand denk ik. Ik denk dat ik vooral moeite zou hebben met het feit dat de mensen die je moet behandelen uiteindelijk overlijden...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 00:58
38stArsz
38stArsz is offline
haha! volgens mij zitten we in het zelfde schuitje dan!

de Zorg heb ik altijd al gewild, maar nooit de stap durven te nemen. en in natuurkunde was ik nooit goed, dus dat was het eerste wat ik had afgestreept bij mijn profielkeuze. Ik heb ook echt alle promotie filmpjes gezien, die er maar beschikbaar waren, maar nergens staat echt heel duidelijk vermeld dat je heel goed tegen bloed moet kunnen, en al die afgehakte gebeuren. - volgens mij gaan ze er zelfs van uit dat je er tegen kan, anders zou je nooit iets in deze richting willen doen - had ik het gevoel.

er zijn ook echt zo veel opleidingen! ik heb ook een lijst met zoveel dingen die vaak niks met elkaar te maken hebben. maar ik wil gewoon later geen spijt krijgen, en geen gevoel hebben van, had ik het toch maar gedaan!

Ik ben van Turkse afkomst, en met een medisch opleiding zou je overal ter wereld kunnen werken, dus mocht het zo zijn dat ik terug ga naar mijn land van herkomst, zou ik daar ook vrij makkelijk aan een baan kunnen komen, naast de vreemde talen die ik ook vrij goed spreek ( Engels,Duits, en als ik daar ben dus ook Nederlands) naast het Turks wat ik ook behoorlijk kan spreken.

Grr, moeilijk hoor allemaal!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 01:50
gertjetop
gertjetop is offline
Misschien is het een keer handig/makkelijk om met iemand die anesthesist is te praten...gewoon online of in het ziekenhuis. Ik denk wel dat ze er een beetje van uit gaan dat je tegen bloed kan

Klopt. Er zijn echt te veel opleidingen Er is ook wel op elk gebied een opleiding die me leuk lijkt. Nu moet ik er alleen nog eentje kiezen. haha!

Dat is waar inderdaad. Aan een medische opleiding heb je altijd wel wat En dat is voor mij ook wel één van de redenen waarom ik misschien een medische opleiding wil gaan doen. De kans op een goeie baan is wel redelijk groot (ook in het buitenland volgens mij) En je hebt de kans om mensen te helpen, wat voor mij ook een reden is om dat te gaan doen

Ja,idd! Veel té moeilijk Ik hoop dat ik er ooit uit kom. haha!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 11:35
Martiño
Martiño is offline
Anesthesiemedewerker is wel een leuk beroep. Zelf heb ik MBRT gedaan (de opleiding voor o.a. Radiodiagnostisch Laborant) en dan kom je ook veel in de OK tijdens je stage, dus ik heb ze wel aan het werk gezien en met ze gepraat. Realiseer je wel dat je als anesthesie of OK assistent (of eigenlijk alle HBO-beroepen in de zorg) vooral veel onder toezicht of in opdracht van een arts werkt (een chirurg of anesthesist in dit geval), of deze assisteert. Je bent dus niet zelfstandig aan het werk (zeker niet in een OK). Als je in de operatiekamer werkt moet je natuurlijk wel tegen bloed kunnen, als anesthesiemedewerker zul je niet altijd met je neus boven het operatiegebied staan, maar je wordt er wel degelijk mee geconfronteerd. Overigens is het normaal dat beginnelingen zich even een beetje raar voelen door het bloed en het snijwerk, maar de meesten wennen er heel snel aan.

De opleiding anesthesie-assistent is een in-service opleiding wat betekent dat je in dienst bent van het ziekenhuis en on-the-job wordt opgeleid (je wisselt werkzaamheden af met studie). Je moet hiervoor dus solliciteren bij een ziekenhuis.
Helaas worden er maar weinig nieuwe operatie- en anesthesie-assistenten per jaar opgeleid omdat het aantal opleidingsplaatsen maar heel erg beperkt is. Je wordt dus niet zonder meer aangenomen, jaarlijks zijn er veel meer sollicitanten dan opleidingsplekken!
Sollicitanten met ervaring en/of een passend vakkenpakket (dus met biologie en natuurkunde) worden vaak sneller aangenomen (neemt niet weg dat je het alsnog moet proberen, benoem in je sollicitatiebrief bijvoorbeeld dat je wel goed bent in technische vakken, maar het verkeerde pakket hebt gekozen). Start wel DIRECT met solliciteren, in de meeste ziekenhuizen begint de selectieprocedure voor OK/anesthesie-assistent al in december/januari!

Wat misschien een alternatief voor jou is, is MBRT (dus voor laborant radiologie (röntgen), radiotherapie, echografie of nucleaire geneeskunde). Daarvoor zijn geen eisen aan het vakkenpakket, maar de opleiding bevat wel veel natuurkunde. Die opleiding kun je eventueel ook duaal of in-service doen, dat betekent dat je de opleiding afwisselt met daadwerkelijk werken in het ziekenhuis, al vanaf je eerste jaar. Als je liever 'gewoon' studeert, kun je ook de voltijdopleiding doen (die doen de meeste studenten), dan heb je gewoon college e.d., plus een jaar stage. Als je kiest om daarna als röntgenlaborant aan de slag te gaan zul je ook veel operaties zien waarbij je met het röntgentoestel moet doorlichten.

De opleiding Medische Hulpverlening staat nog in de kinderschoenen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van had gehoord tot vandaag. Ik zie op de site van de Hogeschool Utrecht dat het een lotingstudie is, dus zoek goed uit wat de toelatingseisen zijn en hoe je een goede kans maakt.

De naam van de studie klinkt mij een beetje vaag in de oren. Zoek eens goed uit wat de studie inhoudt: Wat kun je nu precies met dat diploma? Maak je dan een goede kans op een baan of moet je nog bijgeschoold worden voor een bepaald beroep? Wat betekent het precies, 'hulpverlenener in de ambulancezorg/operatiekamer'? Wat is het verschil van die opleiding ten opzichte van de andere opleidingen voor ambulancemedewerker en anesthesie-assistent? Wat word je er precies mee?
Oud 09-01-2012, 11:37
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
daarnaast, het klinkt heel stom, maar ik heb wel een beetje een zwakke maag, zou je daar overheen kunnen 'groeien". of zal dat zeer zeker een belemmering worden? ik neem aan dat je niet zo dicht bij de patiënt zit als een OK-medewerker..
Als anesthesiemedewerker zit je meestal bij het hoofd van de patiënt, waar ook de beademings- en monitoringsapparatuur staat. Dus je krijgt wel het een en ander mee.
Oud 09-01-2012, 11:43
Martiño
Martiño is offline
Ik lees op internet allemaal niet zulke fraaie berichten over de opleiding Medische Hulpverlening. Het blijkt een opleiding te zijn die er vooral op gericht is om ambulanceverpleegkundigen en operatiepersoneel te ondersteunen. Let dus goed op: dit is geen opleiding die je opleidt tot anesthesie-assistent, maar tot de assistent van de anesthesie-assistent (of de assistent van de ambulanceverpleegkundige). Aangezien de opleiding nog in zijn kinderschoenen staat zal het ook vrij lastig zijn om stageplekken en een baan te vinden.
Oud 14-01-2012, 22:47
38stArsz
38stArsz is offline
bedankt allemaal voor het reageren !

ik heb alle ziekenhuizen in rotterdam een mail gestuurd of ik een kijkje kon nemen in de praktijk... nu maar afwachten!
ik denk dat ik dan pas echt een goede keuze kan maken, en dan pas beslissen of het echt waard is om hiervoor een jaartje aan omscholing te doen!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 12:51
Martiño
Martiño is offline
Ik zou in ieder geval NIET de opleiding Medische Hulpverlening doen als je niet als operatieassistent of anesthesieassistent wordt aangenomen.
Oud 22-01-2012, 23:06
38stArsz
38stArsz is offline
Het probleem is.. ik heb echt ontiegelijk veel ziekenhuizen gemaild of ik een dag mocht meelopen.. en ja hoor..
niet EENTJE die me terug mailt.. don't know what to do now..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 09:50
gertjetop
gertjetop is offline
Misschien bellen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 23:08
Martiño
Martiño is offline
Kom op! Beetje initiatief tonen!

Zelf bellen inderdaad. Die ziekenhuizen krijgen tientallen sollicitaties en mailtjes. Je moet echt je best doen en opvallen: bel ziekenhuizen, zorg dat je iemand van de operatieafdeling te pakken krijgt (dus niet naar het algemene adres mailen of bellen) en als je geluk hebt en mag meelopen: probeer een beetje interesse te tonen en niet stilletjes overal achteraan lopen (daar hebben we een hekel aan), maar ben geen betweter (daar hebben we een nog ergere hekel aan). De beste meelopers tonen wel initiatief (door enthousiast te zijn en interesse te tonen) maar zijn ook bescheiden.
Oud 23-01-2012, 23:08
Martiño
Martiño is offline
En als je niet snel bent met solliciteren val je buiten de boot!
Oud 24-01-2012, 00:32
38stArsz
38stArsz is offline
Martino, ik moet sowieso een jaar omscholen om aan deze opleiding te beginnen.. ze mailen me niet eens terug laat staan dat ze me nu al aannemen zonder een dergelijk N&G of N&T profiel, bij mij is het gewoon nu van belang dat ik zeker weet dat dit mijn opleiding wordt, en of het wel waard is om daarvoor een jaartje te gaan omscholen..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 00:37
38stArsz
38stArsz is offline
of toch overal gaan solliciteren zonder een N&G achtergrond? wat is de kans dat ze me alsnog aannemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten