Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2012, 20:44
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een keukenmachine te kopen... maar ik heb er nog nooit een gehad, dus ik vraag me af:
- wat voor mogelijkheden zijn er?
- waar moet je op letten als je er een koopt (merken?)
- zijn er misschien functies die erg handig lijken maar niks waard zijn?
Oud 24-01-2012, 11:17
Verwijderd
Ik heb zo'n ding dat in principe staafmixer en garde is, maar dat je ook kunt aansluiten op een bakje met een hakmesje erin. Die ik heb is van Braun, deze:

Die doet het prima, ik kan er alles mee doen, de garde kan prima slagroom kloppen en eiwit stijfkloppen, de staafmixer kan prima smoothies maken en in het hakselbakje kan ik alles in ongeveer gelijke kleine stukjes maken, van het snipperen van paprika zonder dat het een natte kliederbende wordt tot het hakken van kaas zonder dat het een grote klont wordt tot het gelijkmatig mengen van kruimeldeeg tot het malen van noten zonder dat de messen breken.
Eerst had ik er een van Tomado, die was een stuk goedkoper maar toen ik er kaas mee wilde versnipperen ging hij binnen tien seconden kapot door oververhitting, en nootjes malen lukte daar ook nooit mee, dan sprongen de nootjes gewoon alle kanten op. Dus als je hem wilt gebruiken als meer dan alleen een blender, is het belangrijk op te letten dat je een goed merk kiest.
En zo'n hakselbakje is natuurlijk vrij klein, waardoor het niet handig is voor het maken van grote hoeveelheden tegelijk. En je kunt er ook geen samenhangend deeg mee maken omdat het geen deeghaken heeft, alleen kruimeldeeg. Dus als je bijvoorbeeld brooddeeg wil maken je toch beter zo'n groot apparaat kopen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 13:47
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Spoiler

Ik had meer zo'n groot apparaat in gedachten iets als dit:

maar heb je hier misschien ook ervaring mee? of iemand anders?
Oud 24-01-2012, 15:08
Verwijderd
Het hangt er natuurlijk wel deels vanaf wat je er precies mee wil doen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 15:17
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Het hangt er natuurlijk wel deels vanaf wat je er precies mee wil doen
Dat klopt... Maar het onhandige is, ik heb er nog nooit een gehad. Het lijkt me allemaal super handig, maar ik weet niet hoeveel ik er in de praktijk mee zou doen...

Ik denk vooral groenten snijden, of smoothies, sausjes etc, maken, kaas raspen, en tja wat kun je er nog meer mee?
Oud 24-01-2012, 16:04
Verwijderd
In dat geval zou ik je eerlijk gezegd eerder afraden om er een te kopen . Keukenmachines kunnen ontzettend duur zijn, en het is heel erg zonde als zo'n ding stof staat te verzamelen in de kast. Groenten snijden kun je zelf namelijk ook prima , en je moet zo'n ding natuurlijk ook gewoon afwassen. In de praktijk komt het er heel snel op neer dat je toch even snel groenten snijdt in plaats van dat ding te gaan gebruiken, want het is soms een heel gedoe om hem af te wassen. Voor smoothies, sausjes en dergelijke is wat Sarah heeft al heel erg prima, en volgens mij ook een stukje goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 20:48
Verwijderd
Als je geen specifieke functies nodig hebt, is zo'n alles-in-1-staafmixer-ding denk ik echt een betere keuze dan zo'n heel groot ding met verschillende messen en grote bakken/kannen. Voordeel van de eerste (dus zo'n staafmixer-ding dat Sarah ook post) is dat je er echt veel mee kan (wat Sarah en Apate ook al aangeven), je pakt 'm er ook makkelijk even bij (ik snipper bv uien altijd met zo'n ding, doe het nooit meer met de hand) en hij is nog makkelijk schoon te maken ook (waardoor je hem ook vaker gebruikt). Zo'n groot ding zou ik zelf écht niet uit de kast gaan pakken wanneer ik 1 uitje moet snipperen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook zo'n ding als Sarah (maar dan wel van Tomado, die van mij kan overigens wel nootjes, ijsblokjes, etc hakken dus misschien is ie inmiddels verbeterd of worden de mesjes na verloop van tijd minder scherp of heb ik geluk en Sarah een maandagmorgen-model). Ik ben er heel blij mee en kan er eigenlijk meer mee dan ik in eerste instantie had verwacht. Hier in dit topic doe ik ook weer inspiratie op.

Mijn moeder had echt een keukenmachine (al jaren oud, van Braun overigens) en die vind ik vooral handig als je veel bakt. Zo'n ding ruim je niet echt makkelijk op in een kastje dus staat dan maar op je aanrecht te stoffen maar ik zou het ook teveel gedoe en teveel afwas vinden voor even wat groente snijden, een smoothie oid. Voor het maken van een (appel)taart, pizzadeeg, vruchtensap/jam oid is het wel heel handig vind ik. Als je puur iets zoekt voor de dingen die jij noemt (en dan niet in hoeveelheden >2 personen) dan zou ik zo'n ding kopen zoals op het plaatje van Sarah, die pak je veel sneller, neemt minder plek in en was je sneller af.

Heb overigens wel nog een vraagje voor Sarah: als jij die staafmixer gebruikt zonder die bak, waarin doe je het dan? Ik heb niet echt een hoge kom ofzo die hoog genoeg is dat het er niet uit vliegt of stevig genoeg is dat ie niet van het aanrecht af wordt gedraaid of beschadigd door de mesjes. Smoothies voor 2 glazen gaan trouwens bij mij nog prima in dat bakje, fruit en iets minder dan een halve liter yoghurt oid erbij past precies Laatst ook nootjes in gehakt, uien vind ik ook een goed idee
Oud 26-01-2012, 08:02
Verwijderd
Citaat:
Heb overigens wel nog een vraagje voor Sarah: als jij die staafmixer gebruikt zonder die bak, waarin doe je het dan? Ik heb niet echt een hoge kom ofzo die hoog genoeg is dat het er niet uit vliegt of stevig genoeg is dat ie niet van het aanrecht af wordt gedraaid of beschadigd door de mesjes.
Er zat bij mij een maatbeker bij om de staafmixer in te gebruiken, maar ook in een gewone hoge maatbeker zou het wel kunnen natuurlijk, als die van een beetje hard plastic is (of van glas). Dan kun je gwoon met je ene hand de maatbeker vasthouden en met de andere hand de mixer.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 17:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Goed idee, thanx In m'n huidige maatbeter zit toch een barst dus dan maar eens op zoek gaan naar een nieuwe van glas oid
Oud 27-01-2012, 08:10
Miekje*
Miekje* is offline
Mij lijkt die van Sarah ook veel handige dat zo'n grote keukenmachine, inderdaad . Het is dat wij zo'n hakselbakje, staafmixer en gewone mixer allemaal apart hebben, maar anders hadden we er wel zoéén gehad. We gebruiken het alledrie overigens heel veel, en de oude keukenmachine van mijn oma gebruiken we echt nooit.
Oud 15-02-2012, 23:27
Linda Prins
Linda Prins is offline
Als er toch één wil kopen misschien, staat er een goede tweede hands op marktplaats voor een gustig prijsje, of misschien heeft een kennis nog éém voor hem/haar overbodig tweede hands apparaat in de kast staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten