Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2010, 10:04
Verwijderd
Hoi,

Ik heb vandaag een pittig gesprek gehad met mijn mentor, waarin vertelt werd dat ik moet werken aan mijn handschrift, en gestructureerd moet leren werken.(het gesprek ging over het vavo)

Als ik dit niet leer, dan kan dit heel somber voor mij aflopen. Hierbij vraag ik jullie of er instituten of instellingen bestaan waar je dit kunt trainen in een korte tijd(het liefst een zomer cursus).

Alvast bedankt

/Hunterlife/

Laatst gewijzigd op 01-04-2010 om 15:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2010, 10:28
De tuinman
De tuinman is offline
Handschrift, kun je dat planten?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 14:34
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Bedoel je nou een instituut waarbij je je handschrift kunt trainen of waarbij je leert gestructureerd te werken?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 15:26
Verwijderd
Beide eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 20:12
jacobdb
jacobdb is offline
ik heb precies hetzelfde probleem als jouw gehad, moest mijn handschrift verbeteren, is overigens nooit gelukt. maar als je gewoon rustig schrijft dan is het denk ik geen probleem.
Oud 02-04-2010, 07:41
Verwijderd
Ik heb een jongen in de klas die moet vanwege zijn handschrift op een laptop. (Zit nog wel op middelbare, weet niet hoe het na de middelbare zou zijn) Maar is dat geen optie?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2010, 10:17
Nona
Nona is offline
Kun je daar op school geen begeleiding voor krijgen? Vraag eerst eens aan je mentor of die mogelijkheid bestaat. Ik vind het een beetje vreemd als jou verteld wordt dat je bepaalde dingen moet leren, maar dat de school daar niets aan bij wil dragen.

Kunnen ze dat niet, denk dan eerst eens na over wat gestructureerd werken is en hoe je het kunt doen. Heb je een agenda? Schrijf je daar de deadlines in op? Maak je planningen voor wanneer je welk vak en welke opdracht gaat aanpakken? En tot slot: plan je opdrachten goed? (Zo zul je voor sommige opdrachten bijvoorbeeld eerst bronnen moeten verzamelen, die vervolgens doornemen en de informatie ordenen en dan hoofdstukken maken waarin je elk deelonderwerp bespreekt voor je werkstuk.)

Dat gaat niet zomaar vanzelf als je niet gewend bent gestructureerd te werken. Zet gerust eens je taken en planning online om te kijken wat eraan te doen valt.

Betreft handschrift: dat is een kwestie van oefenen. Plan dat ook in: misschien kun je vandaag, morgen en overmorgen wel tussen vier en vijf een uurtje oefenen met het leesbaar schrijven.
Oud 02-04-2010, 14:06
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als je aan elkaar schrijft. -> Ga los schrijven. Heeft me een boel slordigheid bespaard afgelopen jaren.
Oud 02-04-2010, 14:43
Verwijderd
Hey nona, het gaat niet zozeer om het plannen van huiswerk, opdrachten e.d., maar meer de manier waarop ik dingen op papier zet.

Oh en ik schrijf al jaren niet meer aan elkaar, helpt idd.

Ik ga gewoon elke dag 2 bladzijde volschrijven.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2010, 19:11
Nona
Nona is offline
Ah, dus je moet gestructureerd leren schrijven? In dat geval is het handig om eerst een plan te maken van wat je wilt schrijven.
Je begint met het onderwerp van je opstel of werkstuk. Vertel waar het over gaat, wat de relevante begrippen zijn en hoe die tot elkaar in verhouding staan. Vertel welke vragen je wilt beantwoorden in je stuk.
Maak dan een middendeel. Hierin geef je gedetailleerde informatie over de onderwerpen die je aanspreekt, argumenten voor punten die je wilt maken en antwoorden op de vragen die je in het eerste deel hebt gesteld. Breng hier ook de juiste structuur in aan: werk van punt tot punt en maak alinea's of hoofdstukken waarin je onderwerpen of argumenten aanspreekt.
Het slot vormt dan een algemene conclusie. Hierin vat je samen wat je gezegd hebt en breng je je punt of het antwoord op je vraag nogmaals naar voren.

Gaat het daarom?
Oud 02-04-2010, 19:53
Verwijderd
Als je bedoelt, een voorpagina, titelpagina, voorwoord, inleiding, inhoudsopgave, hoofdstukken(het middendeel), conclusie/slot, bronvermelding en eventuele bijlagen dan snap ik dat wel.

Ik weet ook niet precies waarover hij het heeft met "structuur", maar ik denk dat hij bedoelt hoe ik inhoudelijk de dingen in me werk zet. Bij wiskunde toetsen bijvoorbeeld: Wanneer ik veel berekeningen moet maken, en er ergens wat niet klopt, klopt alles niet, en streep ik dat meestal helemaal door.

Het kan ook zijn dat hij het heeft met hoe ik mijn werk in lever, maar dat is weer een ander verhaal. Het zit namelijk zo, op mijn opleiding heb je bijna niets te doen, en verveel ik me altijd te pletter. Het kan ook zijn dat hij het over mijn pva(plan van aanpak) heeft, daar had ik namelijk niet zo'n mooie template gebruikt, omdat het een tijd geleden goedgekeurd is door een docent die erover gaat.

Heb je misschien ideeën wat hij nou precies bedoelt met "structuur"?

Oh en top dat je me zo helpt.

Ik heb gisteren 2 bladzijden volgeschreven, dat doe ik vandaag en morgen weer(enz).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 20:43
antjevw
antjevw is offline
Een mooier handschrift krijgen is een kwestie van aanleren. Veel oefenen, veel herhalen.

Chaotisch?
tip 1: Probeer een ordner met vakken/tabbladen. Krijg je papieren die je niet vaak nodig hebt? Stop ze in een mapje en wen jezelf aan om na thuiskomst alles uit dit mapje te sorteren. Maak gebruik van kleuren. Dan vind je alles snel terug.
tip 2: Aantekeningen kun je direct. als je er de tijd voor hebt. bij elkaar zoeken en beknopt (en netter) samenvatten. Visueel ingesteld? (begrijp je meer van plaatjes dan tekst) Maak dan schetsen en schema's. Vervolgens tip 1.
tip 3: Voor hetgene dat niet op papier staat: gebruik memo's, schrijf meteen op wat je te binnen schiet, maak op je computer een schoolmap met submappen voor al je vakken, planners, roosters en afspraken. Download evt. digitale memo's.
tip 4: Gebruik potlood in je agenda, dat kun je uitgummen en dat voorkomt een hoop gekriebel.
tip 5: Hang een weekplanner op.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 20:45
antjevw
antjevw is offline
Citaat:
Hey nona, het gaat niet zozeer om het plannen van huiswerk, opdrachten e.d., maar meer de manier waarop ik dingen op papier zet.

Oh en ik schrijf al jaren niet meer aan elkaar, helpt idd.

Ik ga gewoon elke dag 2 bladzijde volschrijven.
Niet op tijd gezien. Nou ja, het blijven goede tips
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 22:17
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Als je aan elkaar schrijft. -> Ga los schrijven. Heeft me een boel slordigheid bespaard afgelopen jaren.
dit
op de basischool werd mijn handschrift ook met het jaar slechter tot ik in groep 8 geloof ik overschakelde op los schrijven, heeft de leesbaarheid een stuk verbeterd(nog niet het allerneste meest leesbare handschrift, maar tenminste leesbaar)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 11:07
Verwijderd
Kijk eens wat er in je handschrift voor verbetering vatbaar is.
Veel voorkomende dingen zijn:
- Gebruik van hoofdletters en kleine letters door elkaar (vooral veel mensen gebruiken een R ipv r en B ipv b): gebruik voortaan alleen hoofdletters waar die horen. Zoek eventueel in Word een lettertype als voorbeeld.
- Gebruik van schrijfletters en drukletters door elkaar (vooral veel mensen gebruiken een cursieve F terwijl ze los schrijven): als je los schrijft, gebruik dan alleen drukletters en als je aan elkaar schrijft, gebruik dan alleen schrijfletters. Ook hierbij kun je een voorbeeldlettertype gebruiken.
- Zinnen die om de schrijflijntjes dansen: oefenen om wel op de regel te schrijven. Elke dag rustig wat dingen op papier schrijven en daarbij opletten dat alle letters op de regel zitten. Als je iets voor school moet schrijven schrijf je ongetwijfeld wat sneller, maar ook dan een beetje opletten dat de letters op gelijke hoogte zitten, het moet immers gewoonte worden. Geen papier zonder schrijflijntjes gebruiken.
- Letters varieren erg in grootte: Als je netjes op de regel schrijft gaat dit vanzelf beter. Oefenen op dezelfde manier als hierboven.
- Afraffelen van letters: hierdoor zien bijvoorbeeld de r en de i er hetzelfde uit, of de u en de n. Zoek een voorbeeldlettertype op en oefen elke dag door rustig te schrijven.

Het gaat er niet om hoeveel pagina's je schrijft, als je zegt 'elke dag twee pagina's krijg je alleen maar dat je het toch gaat afraffelen als je weinig tijd hebt. Gewoon elke dag íets, hoeveel dat is ligt er dan aan.

Laatst gewijzigd op 11-04-2010 om 20:55.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 20:50
Verwijderd
Inderdaad, als je veel oefent en kritisch kijkt naar iedere letter die je op papier zet, dan wordt het langzaam maar zeker een automatisme en ga je vanzelf netter schrijven. Dus misschien is het een idee om bijvoorbeeld een schrift te kopen waar je netjes in gaat schrijven. Misschien ken je iemand met een mooi handschrift? Die kan je dan vragen eens heel netjes het alfabet in dat schrift te schrijven, 1 letter per regel, zodat jij daarachter zelf iedere letter een paar keer kan overschrijven. En daarna natuurlijk oefenen met woorden.
Het is echt een kwestie van veel en vaak oefenen, maar niet afraffelen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2010, 18:30
Verwijderd
Citaat:
dit
op de basischool werd mijn handschrift ook met het jaar slechter tot ik in groep 8 geloof ik overschakelde op los schrijven, heeft de leesbaarheid een stuk verbeterd(nog niet het allerneste meest leesbare handschrift, maar tenminste leesbaar)
Dat mocht ik nog niet op de basisschool. Ik zou en moest vast schrijven.

Tegenwoordig doe ik dit gewoon los; Gaat stukken beter! Hoewel ik toch nog moet oppassen, ik wil graag te snel schrijven (Mijn hersens denken vooruit)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2010, 15:23
masss.
masss. is offline
Oefening baart kunst!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 16:32
Yasminalove
Yasminalove is offline
Nou, ik had 3 jaar geleden een behoorlijk lelijk handschrift, en weetje wat daaraan te doen valt?
bedenk wat je ideaalbeeld is. Je hebt vast wel handschriften gezien die jij zou willen hebben?

werk er langzaam naartoe, mischien is het onprettig jezelf te dwingen, maar hoemeer je op die manier probeert te schrijven, hoe beter het lukt, bij mij is dat in een schooljaar gelukt. Dus, als je mooi rond wil schrijven, probeer dan de letters rond te schrijven, hou vol, en op een gegeven moment gaat het vrijwel automatisch. Wel is het zo, dat netjes schrijven natuurlijk meer tijd neemt dan minder netjes schrijven. Dat heb ik bijvoorbeeld, omdat ik sloom schrijf, doe ik ongeveer iets langer over een proefwerk. Benieuwd?, ik heb wat ingescand, hoe mijn handschrift eerst was, en hoe mijn handschrift nu is. En geloof het of niet, jij kan dat ook!

Veel succes verder,

Gr. Yasmin

ps: vergeet niet, los schrijven vind ik persoonlijk nog altijd beter dan vast. Bij vast schrijven beweegt je hand aan een stuk door en heeft het niet de tijd om even te rusten. Bij los schrijven heeft je hand wel even de rust, en hou je het goed vol om netjes te schrijven
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 20:18
jacobdb
jacobdb is offline
gewoon trainen, (ikzelf heb er nooit echt de motivatie voor gehad, vooral omdat ik een beroep heb wat nogal veel met toetsenbord en muis gedaan wordt)
Oud 17-01-2012, 10:37
scholier2000man
scholier2000man is offline
Hey!
Je handschrift verbeteren kost veel tijd, maar het is wel gaaf als het uiteindelijk verbeterd. Ik had veel aan de tips op http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ta...erbeteren.html
Groet,
Jasper
Met citaat reageren
Oud 17-01-2012, 14:13
rallone
rallone is offline
ik weet niet of de ts er nog veel aan heeft want dit is een topic uit 2010
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten