Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
op de basischool werd mijn handschrift ook met het jaar slechter tot ik in groep 8 geloof ik overschakelde op los schrijven, heeft de leesbaarheid een stuk verbeterd(nog niet het allerneste meest leesbare handschrift, maar tenminste leesbaar) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kijk eens wat er in je handschrift voor verbetering vatbaar is.
Veel voorkomende dingen zijn: - Gebruik van hoofdletters en kleine letters door elkaar (vooral veel mensen gebruiken een R ipv r en B ipv b): gebruik voortaan alleen hoofdletters waar die horen. Zoek eventueel in Word een lettertype als voorbeeld. - Gebruik van schrijfletters en drukletters door elkaar (vooral veel mensen gebruiken een cursieve F terwijl ze los schrijven): als je los schrijft, gebruik dan alleen drukletters en als je aan elkaar schrijft, gebruik dan alleen schrijfletters. Ook hierbij kun je een voorbeeldlettertype gebruiken. - Zinnen die om de schrijflijntjes dansen: oefenen om wel op de regel te schrijven. Elke dag rustig wat dingen op papier schrijven en daarbij opletten dat alle letters op de regel zitten. Als je iets voor school moet schrijven schrijf je ongetwijfeld wat sneller, maar ook dan een beetje opletten dat de letters op gelijke hoogte zitten, het moet immers gewoonte worden. Geen papier zonder schrijflijntjes gebruiken. - Letters varieren erg in grootte: Als je netjes op de regel schrijft gaat dit vanzelf beter. Oefenen op dezelfde manier als hierboven. - Afraffelen van letters: hierdoor zien bijvoorbeeld de r en de i er hetzelfde uit, of de u en de n. Zoek een voorbeeldlettertype op en oefen elke dag door rustig te schrijven. Het gaat er niet om hoeveel pagina's je schrijft, als je zegt 'elke dag twee pagina's krijg je alleen maar dat je het toch gaat afraffelen als je weinig tijd hebt. Gewoon elke dag íets, hoeveel dat is ligt er dan aan. Laatst gewijzigd op 11-04-2010 om 20:55. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Inderdaad, als je veel oefent en kritisch kijkt naar iedere letter die je op papier zet, dan wordt het langzaam maar zeker een automatisme en ga je vanzelf netter schrijven. Dus misschien is het een idee om bijvoorbeeld een schrift te kopen waar je netjes in gaat schrijven. Misschien ken je iemand met een mooi handschrift? Die kan je dan vragen eens heel netjes het alfabet in dat schrift te schrijven, 1 letter per regel, zodat jij daarachter zelf iedere letter een paar keer kan overschrijven. En daarna natuurlijk oefenen met woorden.
Het is echt een kwestie van veel en vaak oefenen, maar niet afraffelen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tegenwoordig doe ik dit gewoon los; Gaat stukken beter! Hoewel ik toch nog moet oppassen, ik wil graag te snel schrijven (Mijn hersens denken vooruit) |
![]() |
|
Nou, ik had 3 jaar geleden een behoorlijk lelijk handschrift, en weetje wat daaraan te doen valt?
bedenk wat je ideaalbeeld is. Je hebt vast wel handschriften gezien die jij zou willen hebben? werk er langzaam naartoe, mischien is het onprettig jezelf te dwingen, maar hoemeer je op die manier probeert te schrijven, hoe beter het lukt, bij mij is dat in een schooljaar gelukt. Dus, als je mooi rond wil schrijven, probeer dan de letters rond te schrijven, hou vol, en op een gegeven moment gaat het vrijwel automatisch. Wel is het zo, dat netjes schrijven natuurlijk meer tijd neemt dan minder netjes schrijven. Dat heb ik bijvoorbeeld, omdat ik sloom schrijf, doe ik ongeveer iets langer over een proefwerk. Benieuwd?, ik heb wat ingescand, hoe mijn handschrift eerst was, en hoe mijn handschrift nu is. En geloof het of niet, jij kan dat ook! ![]() Veel succes verder, Gr. Yasmin ps: vergeet niet, los schrijven vind ik persoonlijk nog altijd beter dan vast. Bij vast schrijven beweegt je hand aan een stuk door en heeft het niet de tijd om even te rusten. Bij los schrijven heeft je hand wel even de rust, en hou je het goed vol om netjes te schrijven |
![]() |
|
![]() |
Hey!
Je handschrift verbeteren kost veel tijd, maar het is wel gaaf als het uiteindelijk verbeterd. Ik had veel aan de tips op http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ta...erbeteren.html Groet, Jasper |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Het Grote Racisme- en Vooroordelentopic ßuerp | 168 | 17-11-2015 15:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Bosroes Verwijderd | 8 | 14-12-2007 17:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Het Handschriftentopic! Reem | 149 | 06-01-2006 15:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Wat vind jij mooie woorden, letters, of juist niet?? Zepp | 183 | 09-11-2005 16:35 |