Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2011, 00:12
Charretje
Charretje is offline
Hallo allemaal!

Ik zit in 6 vwo en weet niet welke studie ik moet gaan doen.
Het enige dat vast staat is dat ik een universitaire studie wil gaan doen.
Het kan (nog) elke studie worden want ik heb een NG/NT profiel en mijn punten zijn zodanig hoog dat ik geen last heb van numerus fixus.

Mijn sterkste punt is toch echt wel mijn creativiteit. Daarnaast ben ik ook graag aan het ondernemen. (Heb mijn eigen kleine seizoens-bedrijfje al)

Ook alle studie-en-beroeps testen geven aan dat ik moet gaan gaan ondernemen of iets artistieks moet gaan doen.

Wat ik later worden wil is voor mij dus al duidelijk: Een onderneming starten en daarbij al mijn creativiteit gebruiken. (Nieuwe producten op de markt brengen, of richting design/kunst)

Het enige is dat er geen universitaire studie is die hier heel erg goed bij past.
Ik ben al langs geweest bij Industrieel ontwerpen (Delft & Eindhoven) en bij bedrijfskunde (Rotterdam) maar deze studies bieden mij volgens mij niet wat ik echt nodig heb.
(daarbij lijkt bedrijfskunde mij ook erg saai qua studie)

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie meningen zijn over wat ik het beste kan gaan studeren.
Ik zelf weet het namelijk echt niet meer en de tijd begint te dringen.......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2011, 00:15
piraat013
piraat013 is offline
accountancy of iets in die richting
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 13:18
Verwijderd
handelsingenieur zou ik denken? volgens wikipedia noemt dat in nederland technische bedrijfskunde en kan je het in Twente, eindhoven en groningen studeren

daarmee kan je meepraten met de wetenschappers en ingenieurs die nieuwe dingen bedenken en je tegelijk ook met het kapitalistische aspect bezighouden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 16:14
Charretje
Charretje is offline
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe,

Als technisch bedrijfskundige ben je meer bezig met het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
Je bent dan dus bezig met (grote) al bestaande bedrijven. Ik wil juist zelf een bedrijf starten....

accountancy is ook niet echt waar ik op zit te wachten.....

zijn er nog andere suggesties? Ik ben vooral benieuwd naar de argumenten waarom een studie geschikt zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 16:45
Verwijderd
Ik denk niet dat er echt veel studies bestaan specifiek om een eigen bedrijf op te richten, misschien moet je eerst al is nadenken over in welke sector je iets wil maken. Wil je bv. een chemisch bedrijf opstarten, ga dan gewoon chemie studeren. Ik denk dat in bijna elke universitaire studie er wel een vak bedrijfseconomie is, en verder kan je ook nog altijd op jezelf wat boeken lezen(andersom gaat dikwijls moeilijker) . Als je je bedrijf echt groot wil laten worden, ga je zoizo hulp van anderen nodig hebben, maar het is als grote baas toch minstens even belangrijk te weten waar je mee bezig bent dan het administratieve.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 17:03
Em.
Em. is offline
Ik ken het gevoel. Behalve dan dat ik niets met ondernemen heb en op intelligentie en artistiek weer hoog scoor. Mja. Ik heb verder niet zo heel veel advies, want ik weet het óók niet, maar ik houd het topic wel in de gaten.

Edit: behalve misschien dit; heb je al eens nagedacht over tussenjaarmogelijkheden?
Oud 30-12-2011, 21:13
Charretje
Charretje is offline
Een tussenjaar lijkt mij zo eenzaam, al je vrienden zijn aan het studeren/zitten nog op middelbare school en veel nieuwe mensen leer je ook niet kennen zonder opleiding/studentenleven aangezien al je leeftijdsgenoten wel aan het studeren zijn.....
Met citaat reageren
Oud 30-12-2011, 22:24
Definite
Definite is offline
Iets dat je creatief gezien zal stimuleren is op universitair niveau een stuk lastiger te vinden dan op hbo niveau. Zo heeft fontys bijvoorbeeld een Academy For Creative Industries, alleen zal dat je intelligentieniveau niet bepaald aanspreken vrees ik. Gezien je ondernemende ambities ga je vrees ik niet onder bedrijfskunde/bedrijfseconomie o.i.d. uitkomen op universitair niveau. Die koppeling tussen enerzijds je creativiteit kwijt kunnen (en daar de ruimte voor krijgen) en anderzijds iets te vinden dat daar op aansluit qua ondernemerschap zal ver te zoeken zijn binnen het theoretisch gerichte wetenschappelijk onderwijs. Voor de mensen die het er niet mee eens zijn, don't shoot me, just an opinion.
Oud 02-01-2012, 15:27
Charretje
Charretje is offline
Iedereen bedankt voor de antwoorden:

Ik ben er uit; Ik ga tandheelkunde studeren!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2012, 01:18
Verwijderd
Citaat:
Iedereen bedankt voor de antwoorden:

Ik ben er uit; Ik ga tandheelkunde studeren!

Je wil ondernemen of iets artistieks en dan wordt het tandheelkunde!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2012, 11:07
Verwijderd
Citaat:

Je wil ondernemen of iets artistieks en dan wordt het tandheelkunde!
Nou, dat kan toch goed. Een tandartsenpraktijk is een onderneming en echt artistiek is het dan niet, maar er komt wel veel geknutsel bij kijken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2012, 17:00
Verwijderd
Wat voor opleiding moet je eigenlijk doen om tandarts te worden? (niet dat ik het wil worden)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2012, 17:01
Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat voor opleiding moet je eigenlijk doen om tandarts te worden? (niet dat ik het wil worden)
Tandheelkunde.
Oud 16-01-2012, 19:29
Imn
Imn is offline
Met technische bedrijfskunde kun je wél een eigen bedrijf openen nadat je bent afgestudeerd.
Ligt ook aan de minor die je kiest..
Kies je logistiek, (technische) ondernemerschap, duurzaamheid, innovatiewetenschappen..

Je kunt ook zonder opleiding & zonder diploma beginnen met het starten van een bedrijf..
Maar ja dan moet je er verstand van hebben en alvast een startkapitaal..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 19:18
josieforyou
josieforyou is offline
wow, nu wil ik best graag je motivatie weten, waarom opeens tandheelkunde ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten