Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2012, 11:33
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Luitjes, ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc. Ik heb de meeste dingen al vastgesteld, echter twijfel ik nog een klein beetje over de videokaart. Ik zit te twijfelen tussen de gtx 660 ti van MSI en de HD 7950. Zelf neig ik meer naar de 660ti vanwege benchmarks, maar de resultaten willen nog wel eens schommelen. Heeft iemand wellicht genoeg verstand hierover om te zeggen welke de beste keuze is? Het primaire doel is 1080p gamen.
Oud 19-08-2012, 12:03
Verwijderd
Mijn sympathie zou uitgaan naar AMD. Omdat: persoonlijke voorkeur. Je zegt 't zelf al; in benchmarks zijn ze nagenoeg gelijk gemiddeld genomen, een paar titels zijn behoorlijk in het voordeel van de één en een paar weer duidelijk in het voordeel van de ander. Ik zou dat tegen elkaar wegstrepen als je geen van die games wil gaan spelen.

Overigens, ik vind de 7850 ook nog wel een optie; als je een beetje moeite stopt in welke kaarten zich goed laten overclocken kom je vrij eenvoudig aan de performance van een 7950. Scheelt je aardig wat. Maar daar moet je wel zin in hebben, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 12:27
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Dan ga ik waarsschijnlijk toch voor de MSI GTX 660 TI. Mede door de PhysEx technologie en de adaptive Vsynch, maar ook omdat de MSI versie meer overclock mogelijkheden heeft dan de andere 660 TI's.

De hoofdreden waarom ik twijfelde was het extra GB videogeheugen. Dit leek een redelijk verschil te maken in bepaalde games namelijk.
Oud 19-08-2012, 12:29
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ook al weet ik niet zeker of de 7950 over adaptive Vsync beschikt, geloof van niet.
Oud 19-08-2012, 16:18
Daantjer
Daantjer is offline
De 7950 beschikt (denk ik) net als alle andere AMD-kaarten over adaptive V-sync. De reden dat de GTX 660 Ti (iets) beter presteert in sommige games is door het feit dat die games nVidia-geoptimaliseerd zijn. De PhysX-engine kan sommige delen van het spel over nemen. De technologieën van AMD om de spelervaringen te verbeteren worden echter ook steeds vaker toegepast in het ontwikkelen van nieuwe games.
Daarnaast komt Steam binnen afzienbare tijd naar Linux, omdat spellen daar sneller draaien. AMD heeft al sinds jaar en dag goede Linux-ondersteuning, dus nog een reden.
Oud 20-08-2012, 08:56
Verwijderd
Niet alleen omdat spellen daar 'sneller' draaien, maar meer omdat Steam (et al) fel ageren tegen Metro.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2012, 09:22
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Maar, voor Linux ga ik sowieso niet mijn keuze veranderen. Ik vind het het echt ontzettend lastig om te kiezen, maar over een weekje als ik hem ga bestellen kijk ik gewoon naar de prijzen denk ik. Want dit schiet echt voor geen meter op Kiezen tussen deze twee kaarten is zo lastig, de 660TI lijkt overclocked(de MSI versie dan) meer prestatie winst te krijgen dan de 7950. Echter lijkt de 7950 weer beter future proof door het videogeheugen en de bredere bus. Vooral met Anti Aliasing heb ik gelezen dat de 660TI wellicht problemen gaat krijgen. Daar tegenover staat dat Nvidea geloof ik de enige kaarten heeft die TXAA aankan. TXAA lijkt een betere en meer efficiente manier van Anti Aliasing te zijn en daardoor zou je bijna zeggen dat 4xTXAA hetzelfde is als 8xMSAA of 8xAA. Ik vind het gewoon ontzettend lastig!
Oud 20-08-2012, 11:06
Daantjer
Daantjer is offline
Als de GTX660Ti volgende week ±20 euro goedkoper is: ga voor de GTX660Ti
Anders: AMD
Verder vind ik nVidia gewoon een klotebedrijf vanwege hun omgang met de media en partners. Zoals nVidia omgaat met MSI en met media als TweakTown is echt van het laagste niveau.
Oud 21-08-2012, 11:08
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Mijn sympathie zou uitgaan naar AMD. Omdat: persoonlijke voorkeur. Je zegt 't zelf al; in benchmarks zijn ze nagenoeg gelijk gemiddeld genomen, een paar titels zijn behoorlijk in het voordeel van de één en een paar weer duidelijk in het voordeel van de ander. Ik zou dat tegen elkaar wegstrepen als je geen van die games wil gaan spelen.
Dit ja . Louter goede ervaringen met ATI/AMD-kaarten en prijstechnisch zijn de prestaties beter dan de Intel-kaarten.
Daarnaast amper gezeur met drivers en de bugs die er zijn na een update zijn meestal binnen no-time verholpen.
Oud 21-08-2012, 11:23
Verwijderd
Ik zou ook voor AMD gaan omdat nVidia me twee laptops gekost heeft en daar de verantwoordelijkheid niet voor wilde nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2012, 11:53
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik ga toch maar voor AMD. Na wat meer onderzoek te hebben gedaan lijkt de 7950 toch wat krachtiger te zijn zolang ik geen reference kaart pak. En wat jullie zeggen over nVidea lees ik meer terug op fora. Daarnaast pak ik er denk ik maar een i5 3570k bij. Niet de beste CPU maar zou geen bottleneck moeten zijn. Scythe mugen erop en dikke prima
Oud 21-08-2012, 14:14
WolterB
WolterB is offline
Ook daar zou ik voor een AMD-systeem kiezen. Misschien wat minder krachtig dan de I5/i7 van Intel, maar weer naar mijn mening veel meer waar voor je geld
Oud 21-08-2012, 14:23
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
De processor staat, in tegenstelling tot de videokaart, al wel vast
Oud 21-08-2012, 16:33
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Ook daar zou ik voor een AMD-systeem kiezen. Misschien wat minder krachtig dan de I5/i7 van Intel, maar weer naar mijn mening veel meer waar voor je geld
als je een goede processor haalt is zelfs dat verschil klein.
ik heb een AMD phenom II x6 en die is best gelijk aan de meest i7's

en werkt een AMD CPU niet beter samen met een AMD videokaart. tenminste zoiets stond er op het doosje van me CPU, dus weet niet in hoeverre dit klopt
Oud 21-08-2012, 17:19
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ligt eraan welke phenom je hebt en welke i7's je bedoeld. Alle Ivy en Sandy bridge i5's en i7's laten de AMD phenom II x6 behoorlijk ver achter zich, met een prijs verschil van 40 euro is het dan niet echt waard om de Phenom op dit moment te pakken. Daartegenover staat dat de AMD FX-8150 een stuk beter presteerd en ook een stuk goedkoper is dan de intel processoren, maar wordt nog steeds "afgeslacht" door de Ivy-bridge processoren als ik de benchmarks mag geloven.

De prijzen van de AMD-processoren zijn zeker niet slecht, maar de Ivy-bridge processoren van Intel zijn gewoon beter. Aangezien mijn budget het toe laat heb ik gekozen voor de Intel I5 3570k. Maargoed, ik lees alles van het internet aangezien ik zelf niet bijster veel verstand heb van dit soort zaken. Daarom moet je mijn posts wellicht met een korreltjezout nemen.

Overigens, over 2 dagen ofzo ben ik waarschijnlijk alweer volop aan het twijfelen over welke videokaart ik neem. Elke benchmark zegt weer iets anders. Het wordt waarschijnlijk gewoon op de dag dat ik hem bestel degene die dan mijn voorkeur heeft. Eerst was het een 660ti, toen een 7950, wellicht is het morgen wel een nVidea FX5500.. Wie weet

Oh en, nee het zou niet uit moeten maken welk processor merk je hebt.

Laatst gewijzigd op 21-08-2012 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2012, 00:12
Daantjer
Daantjer is offline
De intel i5 3570K is een geweldige processor. Ook hoef je niet per definitie een duur Z77 MoBo te nemen (misschien de G43 van MSI al). Die heeft geen SLI maar wél CrossFire-mogelijkheden. Dan is de 7950 an sich een betere (goedkopere) keuze.
De AMD processors zijn de laatste tijd gewoon knudde. Ga dus gewoon voor intel. Als je toch de onbedwingbare behoefte moet voelen om een duur moederbord te kopen, kan je (met zicht op de toekomst) ook een snelle GTX660 Ti kopen. Gewoon degene met de beste prestaties voor je budget.
Ik heb persoonlijk gewoon een godsgruwelijke hekel aan nVidia, maar als je dat niet hebt, wat let je?
Oud 22-08-2012, 07:35
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik heb inderdaad sli/crossfire in het vooruitzicht, sli scaled heel goed. In sommige games heb je meer dan 90% prestatie winst en over een jaar of anderhalf is dat een goede upgrade.
Oud 22-08-2012, 08:19
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Overigens, ik dacht dat je Ivy bridge processoren alleen kunt overclocken als je een Z77 moederbord hebt.
Oud 22-08-2012, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Ligt eraan welke phenom je hebt en welke i7's je bedoeld. Alle Ivy en Sandy bridge i5's en i7's laten de AMD phenom II x6 behoorlijk ver achter zich, met een prijs verschil van 40 euro is het dan niet echt waard om de Phenom op dit moment te pakken. Daartegenover staat dat de AMD FX-8150 een stuk beter presteerd en ook een stuk goedkoper is dan de intel processoren, maar wordt nog steeds "afgeslacht" door de Ivy-bridge processoren als ik de benchmarks mag geloven.

De prijzen van de AMD-processoren zijn zeker niet slecht, maar de Ivy-bridge processoren van Intel zijn gewoon beter. Aangezien mijn budget het toe laat heb ik gekozen voor de Intel I5 3570k. Maargoed, ik lees alles van het internet aangezien ik zelf niet bijster veel verstand heb van dit soort zaken. Daarom moet je mijn posts wellicht met een korreltjezout nemen.

Overigens, over 2 dagen ofzo ben ik waarschijnlijk alweer volop aan het twijfelen over welke videokaart ik neem. Elke benchmark zegt weer iets anders. Het wordt waarschijnlijk gewoon op de dag dat ik hem bestel degene die dan mijn voorkeur heeft. Eerst was het een 660ti, toen een 7950, wellicht is het morgen wel een nVidea FX5500.. Wie weet

Oh en, nee het zou niet uit moeten maken welk processor merk je hebt.
Dat korreltje zout is nergens voor nodig, voor een zelfbenoemde leek vind ik het een verademing je posts te lezen

En hoezeer ik AMD ook een warm hart toedraag, als 't op processoren aankomt zou ik toch ook bij Intel gaan shoppen. Ze hebben gewoon de mooiere produkten, jammer genoeg.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2012, 09:32
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Overigens, ik dacht dat je Ivy bridge processoren alleen kunt overclocken als je een Z77 moederbord hebt.
Ik bedoelde dan ook de MSI Z77A-G43
Oud 22-08-2012, 09:40
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ah ok, ja ik heb tweakers best buy guide als basis gebruikt en daar zat ook een moederbord bij waar ik voor heb gekozen. Ik zit nu mobiel maar ik zal binnenkort eens kijken wat voor moederbord ik heb gebruikt in mijn tweakers wenslijst om te kijken of er een aanpassing nodig is.
Oud 22-08-2012, 22:26
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik ga morgen vragen aan mijn zusje welke videokaart zij mooier vindt. Op basis daarvan ga ik maar beslissen.
Oud 22-08-2012, 22:51
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Ik ga morgen vragen aan mijn zusje welke videokaart zij mooier vindt. Op basis daarvan ga ik maar beslissen.

dat is ook een leuke manier ja
Oud 23-08-2012, 13:59
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Gooien we er nog maar een vraagje bij, is een response tijd van 8 ms genoeg op een monitor voor gaming? Ik lees hier heel veel verschillende dingen over waardoor ik niet makkelijk een goede 1080p monitor kan vinden voor een redelijke prijs
Oud 23-08-2012, 14:24
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Gooien we er nog maar een vraagje bij, is een response tijd van 8 ms genoeg op een monitor voor gaming? Ik lees hier heel veel verschillende dingen over waardoor ik niet makkelijk een goede 1080p monitor kan vinden voor een redelijke prijs
ik heb op verschillende schermen gegamed en om naar mijn mening maakt het echt geen ene flikker uit of het een response tijd van rond de 8 is of 2. volgens mij is het niet eens mogelijk voor een mensen om daar verschil in te zien
Oud 23-08-2012, 14:37
Daantjer
Daantjer is offline
Professionele gamers beweren het verschil te zien. In die branche is het ook logisch dat niks aan de apparatuur verweten mag worden.
Oud 23-08-2012, 15:13
Dasherman
Dasherman is offline
Ik merk er persoonlijk niets van. Het verschil tussen 2 en 8 ms is zo klein dat het alleen te merken is als je ernaar zoekt, en dan nog zit het waarschijnlijk tussen de oren en merk je het slechts omdat je het wilt merken.
Waar ik wel verschil tussen merk zijn 60 hz en 200hz schermen, bij 200hz is alles (vooral je muis) net even vloeiender, zo ervaar ik het tenminste.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 00:58
DeKaasHaas
DeKaasHaas is offline
Kies de 660TI, vriend van me heeft zelfde overweging gehad, maar dan met de 6950 en de GTX560 OC (ASUS ) en heeft uiteindelijk gekozen voor de 560, een andere vriend van me had de 6970 gekozen en heeft hem daarna zo snel mogelijk via tweakers omgeruild met een 560TI.

Citaat:
Ik merk er persoonlijk niets van. Het verschil tussen 2 en 8 ms is zo klein dat het alleen te merken is als je ernaar zoekt, en dan nog zit het waarschijnlijk tussen de oren en merk je het slechts omdat je het wilt merken.
Waar ik wel verschil tussen merk zijn 60 hz en 200hz schermen, bij 200hz is alles (vooral je muis) net even vloeiender, zo ervaar ik het tenminste.
Met een 60 Hz scherm zie je meestal niet meer dan 50/60 fps, met een 200Hz scherm wel. Oftewel: Je hebt een leuk kaartje, de GTX580 ofzo, en je draaid bf3 met 70 fps. Dan zal je die 70 fps op een 200hz scherm echt zien, maar op een 60hz scherm dus niet.

Laatst gewijzigd op 29-08-2012 om 01:01. Reden: Ik maakte mijn punt niet goed, nu wel.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 07:24
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
De pc staat inmiddels al in elkaar. Ik heb inderdaad een 660TI erin zitten. Mijn zus vond de 660TI namelijk mooier. Het systeem loopt echt lekker dus ik ben er blij mee!
Oud 29-08-2012, 09:57
Dasherman
Dasherman is offline
Citaat:
De pc staat inmiddels al in elkaar. Ik heb inderdaad een 660TI erin zitten. Mijn zus vond de 660TI namelijk mooier. Het systeem loopt echt lekker dus ik ben er blij mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten