![]() |
||
Citaat:
Daarnaast heb ik wat rondgezocht op het internet en vond ik dat pscychoses ook nog wel eens voorkomen bij MS, en dan behandelen ze idd ook met prednison en imuran. Voor dat imuran beschikbaar was werd neoral gebruikt (ciclosporine) dat zou nog wel eens het andere middel zijn dat je neuroloog bedoelde. Van wat ik vind is juist imuran de versie met minder bijwerkingen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij daar dan ook last van krijgt. Over de overige immuunsuppressiva in combinatie met jouw ziektebeeld kon ik niets vinden, dus wat dat betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Heeft je neuroloog geen vakgroep of collega's of een professor in een ander ziekenhuis om de kwestie mee te bespreken?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Die laatste opmerking in mijn vorige post (over dat ik nog jong ben) maakte ik ook juist naar mezelf als argument om wél een andere arts te raadplegen trouwens. Maar uhm, als je zegt dat medicijnen inspuiten niet gedaan wordt vanwege het infectiegevaar ed, is een lumbaalpunctie dan niet heel gevaarlijk? |
![]() |
||
Citaat:
'wat voor een auto-immuunziekte denken jullie?' Want dat lees ik in jouw openingspost niet terug. Je krijgt er al zelfs middelen voor. Zware middelen. Inderdaad wel goed om rekening te houden met het feit dat prednisolon ook psychoses kan veroorzaken.
|
Verwijderd
|
Het gaat om (...), maar dat zegt mensen meestal toch niets, en het is zo'n ingewikkelde naam, dus als ik het moet uitleggen gebruik ik die naam niet. Het is verder eigenlijk ook niet relevant, omdat er bijna niets over bekend is.
Laatst gewijzigd op 30-12-2011 om 00:06. Reden: googlebaarheid |
![]() |
||
Citaat:
Verder is een lumbaalpunctie minder gevaarlijk dan medicijnen erin spuiten, omdat je als je de medicijnen erin wil spuiten je eigenlijk een soortement van semi-permanente toegang moet maken tot je hersenvocht, en dát maakt het zo infectiegevoelig.
|
Verwijderd
|
update:
Ik ben in het ziekenhuis geweest en heb een lumbaalpunctie gehad. Ik kreeg aan het eind van de middag meteen de uitslag: geen afwijkingen in het hersenvocht. Dat is fijn, maar ook wel vreemd. Het maakt de diagnose Hashimoto Encefalopathie wat onwaarschijnlijker, maar wat het anders zou moeten zijn is ook compleet onduidelijk. Voor de behandeling maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit, want dan zit ik nog steeds met het probleem dat prednison heel goed werkt, maar niet afgebouwd kan worden. Ik heb de neuroloog nu wel een beetje duidelijk kunnen maken dat ik een leven met steeds maar weer psychoses ed, eigenlijk niet zie zitten. Ik denk niet dat hij zich eerder gerealiseerd had dat dat voor mij echt een issue is. Verder ben ik ook naar de MDL-arts geweest en dat biedt wel wat hoop. Er is een kans, wel klein, dat imuran toch opnieuw kan worden opgestart. Dat de leverontsteking niet van de imuran kwam. Daarnaast hebben MDL-artsen veel meer ervaring met immuunsupressiva en hij wist nog een medicijn wat misschien zou kunnen helpen. Hij ging eerst wat bloeduitslagen afwachten en overleggen met de neuroloog, maar het biedt in ieder geval hoop. |
![]() |
|
![]() |
Woow,, Echt heftig allemaal. Je bent een hele sterke ziel, dat lees ik direct in jou manier van schrijven. Mijn gehoorschade etc. vind ik direct een stuk minder als ik dit zo allemaal lees. Ik wens je super super veel sterkte & ik hoop dat net zoals bij mij,, de medische wetenschap over onze issue's z'n top nog niet bereikt heeft.
Ik kan me voorstellen dat als je kinderwens belemmerd word, zo ook bij mij, dat dat opzich ook al flink wat met je doet. Dit is toch stiekem wel ons primaire levensdoel.. Kop op en blijf net zo sterk als dat je nu bent.. Op een dag komt er voor jou ook wat op je pad. Thomas van de Berg |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vandaag had ik een gesprek met de neurologen, mijn psychiater en casemanager en mijn vader. Het was heel moeilijk en we hebben lang gepraat, maar het was wel een goed gesprek en we hebben nu een plan.
De neurologen vertelden dat het moeilijk te bewijzen is dat ik HE heb. Nu geven ze me wel hele hoge doseringen prednison, maar ze zei dat ze het moeilijk kan verantwoorden als er met mij iets gebeurt door de hoge doseringen (en die kans is dus niet gering, dat maakte ze wel duidelijk) terwijl er geen absoluut bewijs is voor de diagnose. Daar begon het gesprek mee. We hebben gesproken over mogelijke behandelingen en bijwerkingen en dat sommige behandelingen (die op dit moment nog niet aan de orde zijn, maar toch) waarschijnlijk niet vergoed zouden worden, omdat ze extreem duur zijn en experimenteel en omdat dan ook nog eens de diagnose niet vast staat. We hebben het ook gehad over een dubbel-blind onderzoek om toch iets meer bewijs te verzamelen. Dit zou echter wel betekenen dat ik op een gegeven moment toch opnieuw klachten zou gaan ontwikkelen, bovendien is het erg stressvol. De neurologe zei op een gegeven moment dat ze eerder niet had beseft hoe zwaar de psychiatrische klachten waren. Het dubbel-blind onderzoek vond ze toen toch geen goed idee. Uiteindelijk is er besloten dat ik nog een ander immuun-supressivum ga proberen, namelijk Cellcept. Ik ben blij met deze uitkomst. Ik hoop heel hard dat mijn lichaam dit medicijn wél verdraagt en dat het aanslaat en de prednison omlaag kan ![]() Ik heb best wel ontzettend moeten huilen tijdens het gesprek ![]() Nu goed, dit was even een update en ik moest ook even mijn verhaal kwijt geloof ik. Er zijn zoveel dingen in het gesprek naar voren gekomen waar ik nog heel veel over na ga denken, maar zo krijg ik het al een beetje op een rijtje. Omdat het gesprek zo zwaar was had ik daarna alleen maar hoofdpijn en was ik niet vrolijk, maar eigenlijk is het wel een hele goede uitkomst zo. Ik moet het nog allemaal even laten bezinken geloof ik ![]() Laatst gewijzigd op 30-12-2011 om 00:07. Reden: googlebaarheid |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dank jullie
![]() De neuroloog belde net en maandag moet ik weer bloedprikken en als dat allemaal in orde is kan ik daarna beginnen met Cellcept. Dan duimen dat mijn lichaam het verdraagt. Eind januari zouden we dan beginnen met het afbouwen van de prednison en dan hoop ik heel hard dat het dan wel goed gaat. |
![]() |
||
Citaat:
Oh en lentekriebel: fijn dat ze toch een ander middel hebben gekozen om te proberen. Ik hoop dat de cellcept je toch een wat gezonder leven kan bieden dan die enorme doseringen pred!
|
Verwijderd
|
Ja ik zou liever zeker weten wat ik mankeer, maar dat kan sowieso niet. Er is voor deze ziekte geen sluitend bewijs. Het dubbelblind onderzoek zou eigenlijk alleen uitsluiten dat het een placebo-effect heeft, terwijl we er toch wel met z'n allen over uit zijn dat dat het echt niet is. Met het dubbel-blind onderzoek heb je nog steeds niet uitgesloten dat de prednison een ander effect heeft dan het remmen van een ontsteking in de hersenen en daarom werkt (leg ik dit goed uit?). En dat terwijl zo'n dubbelblind onderzoek niet zonder risico's is. De reden om zo'n onderzoek te doen is dan eigenlijk ook alleen voor de gemoedsrust. Dat de neurologen bewijs hebben dat ze niet voor niets hele zware medicijnen voorschreven, mocht er met mij iets gebeuren. (Ik vind het best wel naar om hier zo over na te denken, alvast anticiperen op de kans dat het grandioos fout gaat...). Dit gesprek was daarom ook goed, dat alle neuzen de zelfde kant op wijzen, dus gedeelde verantwoordelijkheid.
Ik wil nog verder typen, maar dat doe ik later wel. Ik word nu echt een beetje naar van deze dingen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga even verder met mijn verhaaltje
![]() Als ik deze behandelingen niet zou doen omdat de diagnose niet bewezen is, zou ik sowieso geen steek verder komen. Vorig jaar werd voor het eerst het idee van deze ziekte geopperd. Er waren eigenlijk nauwelijks bewijzen en de kans dat dit het zou zijn was heel klein en ik had er ook eigenlijk geen hoop op om eerlijk te zijn. Dat ik toch voor de behandeling met prednison koos, was omdat mijn leven eigenlijk niet veel slechter kon. Ik zat op een gesloten afdeling, mijn geheugen was vrij slecht, ik dacht nare en rare dingen, ik viel weg en er was ook niet veel uitzicht op blijvende verbetering. Ik zag het leven op die manier sowieso niet meer zitten. De behandeling met prednison was best wel wonderbaarlijk, om maar even in krachttermen te spreken. Mijn kwaliteit van leven is echt gigantisch omhoog gegaan in het afgelopen jaar en daarom maakt het mij niet ontzettend veel uit hoe dat nou precies komt, als het maar niet weer weggaat. Als stoppen met prednison betekent dat ik terug val, of dat de kans in ieder geval heel groot is, dan wil ik dat niet testen. De angst die ik in psychoses heb ervaren is verschrikkelijk. En ja, dat kunnen mensen wel erg hefitge termen vinden, maar het is gewoon verschrikkelijk. En het besef erna dat je hele nare dingen hebt gedacht en soms ook gedaan, daar kan ik vrij slecht mee leven. Hoe zeer ik ook weet dat het vanuit psychose was, ik schaam me ontzettend. Ik wil het gewoon nooit meer meemaken. |
![]() |
|
Heeft iemand het wel eens met je over rituximab gehad? Als je daarop gaat zoeken zul je zeggen huh? Het is namelijk een middel gericht tegen B-lymfocyten (en dat zijn de cellen van je afweersysteem die antistoffen maken) en wordt vooral voorgeschreven bij B-cellymfomen (soort leukemie) om die cellen te vernietigen.
Een collega van me heeft sinds iets meer dan een jaar uitvalsverschijnselen in haar armen, maar nu ook haar gezicht, tintelingen, elektrische schokgevoel, etc. Zij is lange tijd ook behandeld met (hoge doseringen) prednison terwijl de artsen eigenlijk ook niet wisten waar het vandaan kwam (en nog steeds niet weten). Haar klachten lijken op MS maar dat is het niet. Zij is nu laatst in een soort wanhoopsdaad van haar artsen met rituximab behandeld in de hoop dat haar klachten veroorzaakt worden door antistoffen en dat die antistoffen niet meer aangemaakt worden als je die cellen vernietigd die het maken. Keerzijde is wel dat je ook geen antistoffen aanmaakt bij infecties en je dus een groot infectiegevaar hebt. Nou weet ik niet of het voor jou een mogelijkheid is omdat er ook bij jou niet zeker is of het een auto-immuun (en dus antistof) oorzaak heeft maar het schoot ineens door m'n hoofd en ik wil het graag even met je delen. Verder wens ik je natuurlijk superveel sterkte, vind ik het heel knap hoe je ermee omgaat. Ik kan me niet voorstellen hoe psychoses zijn maar kan me wel voorstellen dat je er alles voor wil doen om dat te voorkomen en ik hoop echt dat dat lukt ![]()
|
Ik weet niet precies wat ik wil of moet zeggen, en advies geven kan ik sowieso niet, dus ik wens je heel veel succes en sterkte met het nieuwe medicijn en je totale ziektebeeld! Ik hoop dat je snel weer beter wordt!
|
Verwijderd
|
@Daantje: Thanks! Dat klinkt wel een beetje als eenzelfde soort probleem met eventuele ontstekingen in de hersenen door anti-stoffen maar zonder direct bewijs. Ik heb het medicijn dat je noemt opgezocht en het lijkt mij een beetje hetzelfde idee te hebben als Endoxan. Dat noemde een van de neurologen ooit als optie die eigenlijk geen optie is, maar misschien wordt het een optie als Cellcept niet werkt ofzo. Hoe gaat het nu met die collega? Werkte prednison niet bij haar, of had zij ook het probleem dat het niet afgebouwd kon worden?
Het infectiegevaar is trouwens bij al die medicijnen een (groot?) probleem. Bij zowel prednison als Imuran als Cellcept of Endoxan... |
![]() |
|
![]() |
Klinkt allemaal behoorlijk heftig! Als de neurologen al moeite hebben om de juiste keuzes te maken voor je, betekent dat het voor jou al helemaal moeilijk moet zijn!
Hoop dat je huidige medicijn wel de ziekte onder controle krijgt! Ik weet dat bij auto-immuun aandoening ook vaker intraveneus immuunglobulines (IVIG) worden toegepast. Uit een artikel van Pubmed (medische artikelen-database) vond ik deze nog: " Hashimoto's encephalopathy (HE) is a rare autoimmune syndrome characterized by various neuropsychiatric manifestations, responsive to steroid treatment and associated with Hashimoto's thyroiditis. There are only a few reports suggesting that intravenous immunoglobulins (IVIG) might represent an efficacious treatment modality for the severe steroid-resistant HE cases. We presented a patient with HE who developed a complete recovery after the IVIG therapy followed by a long-lasting remission. To our best knowledge, this is the first report of a long-lasting remission of Hashimoto's encephalopathy after IVIG therapy. Therefore, this case further supports administration of IVIG, as a potentially beneficial treatment modality, in severe cases of Hashimoto's encephalopathy which are completely or partially resistant to steroids. ( Hashimoto's encephalopathy: a long-lasting remission induced by intravenous immunoglobulins. ; Zhao W, Li J, Wang J, Guo Y, Tuo H, Kang Z, Jiang B, Wang R, Wang D. Department of Neurology, Beijing Friendship Hospital, Capital Medical University, Beijing, China ) Is een artikel uit Mei 2011, is nog wel recent. Kort gezegd hebben zij een patiente met hashimoto's encephalitis behandeld die niet goed reageerde op prednison met intraveneuze immuunglobulines (soort anti-stoffen). Kantteking hierbij is het wel maar 1 patient waarbij ze dit geprobeerd hebben. Aan de andere kant, de behandeling met IVIG (kuur van 5 dagen, met 1 gift per dag) heeft wel minder bijwerkingen dan onderhouds-doseringen prednison over het algemeen.
|
Verwijderd
|
Ik ken het artikel toevallig en we hebben het aan de neurologen voorgelegd. Het probleem is echter inderdaad dat het maar 1 patiënt is, dat HE moeilijk/niet vast te stellen is, waardoor het voor zowel mij als deze patiënt niet 100% zeker is dat het om HE gaat én dat IVIG heel duur is en waarschijnlijk niet vergoed wordt... Het is dus niet eerste keus, maar we houden het wel in gedachte.
|
![]() |
|
![]() |
Denk ook dat het beter is om eerst Cellcept te proberen, misschien dat je daar ook goed op reageert. Weet je al wanneer je met de Cellcept gaat beginnen?
Veel sterkte in ieder geval! (waarschijnlijk een open deur, maar neem aan dat ze ook wel eens met een academisch ziekenhuis overlegt hebben? Of loop je daar nu al?)
||
Citaat:
|
Ik volg dit topic al tijden en ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen hoeveel respect ik heb voor jouw instelling en je kracht. Ik heb zelf een auto-immuunstoornis waarvan eigenlijk nog niet zeker is wat het is, en of ze überhaupt ooit gaan weten wat het is en ik ken de dagen dat je het van ellende allemaal niet meer weet. Maar hoe jij met jouw situatie omgaat, pfoe.. Ik zou willen dat ik dat kon.
![]()
|
He Lentekriebel! Ik kom eigenlijk nooit op L&G, dus kom nu toevallig dit topic tegen. Ik had meegekregen dat je een aantal maanden geleden een psychose had, maar wist al deze achterliggende problematiek niet. Dat klinkt allemaal vreselijk! Ik heb zelf al jaren onverklaarbare gezondheidsklachten (in véél mindere mate dan jij ze hebt en lang niet zo ernstig), ik kan me enigszins inleven in hoe ontzettend frustrerend is om niet te weten waarom je je zo slecht voelt. Daarnaast heb ik meerdere malen van dichtbij meegemaakt hoe verwoestend een psychose is (mijn vroegere beste vriendin). Niet alleen is zo'n psychose voor jouzelf heel zwaar, ook voor je omgeving geldt dat, en dat is voor jou natuurlijk weer heel erg. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, ook met eventuele moeilijke keuzes die je nog moet gaan maken!
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() @Neko* en Chick Rock: bedankt voor jullie lieve berichtjes ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vorige week kreeg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Bijna alle waardes waren in orde, slechts 1 leverwaarde week nog een beetje af, maar dat was miniem, dus ik kon beginnen met cellcept. Gisteren dan ook begonnen en tot nu toe weinig last van bijwerkingen. Maandag weer bloedprikken, hopelijk is alles in orde! Als alles goed blijft gaan met de cellcept, ga ik het 1 februari met de neuroloog hebben over het afbouwen van de prednison.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Korte update (weet niet of het boeiend is
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Belang van vrijheid en anti-dictatuur Hoogscoren | 47 | 04-06-2014 15:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kwaad arPos | 33 | 07-07-2009 15:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'De transformatie van de USA naar de USSRA' Love & Peace | 215 | 23-01-2009 13:17 | |
Geen referendum EU-verdrag Verwijderd | 151 | 27-09-2007 16:55 | |
Politiek van de Verenigde Staten Mark Almighty | 205 | 20-04-2007 11:50 |