Advertentie | |
|
![]() |
|
Het advies van de school is niet gebaseerd op Citoscores, maar op basis van wat ze van je zien in de klas. Werkhouding speelt mee, resultaten op methodegebonden toetsen ook, maar toch ook zeker de ontwikkeling gedurende je basisschooltijd. Juist om ervoor te zorgen dat mensen die een kutte werkhouding hebben, maar wel een torenhoge score hebben niet te belonen. Alleen goed, dan is maar weer de vraag hoe goed het middelbaar onderwijs is natuurlijk. En ook om ervoor te zorgen dat je niet onderuit gaat door faalangst of een slechte dag. Cito is maar een momentopname.
|
Verwijderd
|
Als ze heel strict zouden kijken naar nummers zou er inderdaad 547 nodig zijn. Echter zit je met 542/543 sowieso al op Havo/vwo niveau en als je dan geschikt bent voor vwo zal je zien dat je daar zonder moeite terecht komt.
Met andere woorden; Als jij in jouw schooltijd de hele tijd VWO niveau heb laten zien en dan uiteindelijk 540 punten voor je cito haalt, dat je na wat overleg alsnog makkelijk naar VWO kan. Maar maak je er vooral niet druk om. Cito toets is een eitje joh. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, volgend jaar heb je toch die verplichte eindtoets voor iedereen en dan zal er nog wel wat veranderen. Niet iedere school doet nu de cito-eindtoets. Er zijn bv. ook scholen die de entreetoets als laatste uitgangspunt qua toets nemen + schooladvies.
||
![]() |
Citaat:
![]() Gelukkig zit ik nu op HAVO maar doordat ik in de eerste mavo/havo deed loop ik nu toch wel heel wat achter en haal ik toch maar op het nippertje een voldoende (met al 4 onvoldoendes op m'n rapport) . MVG , Sei |
![]() |
|
Ja, ik kan ook niet in de gedachten van jouw toenmalige leerkracht(en) kijken.
![]() ![]() ![]()
|
mijn citoscore kwam uit vmbo-t of havo, maar aangezien de havo hier in de buurt nogal heel slecht is en er in de eerste twee jaar zo'n 120 leerlingen terugzakken naar vmbo zocht ik dat zelf al niet.
En aangezien ik niet zo iemand ben die het geduld heeft om na school te leren, te eten en tot 10 uur 's avonds door te leren ben ik toen naar vmbo gegaan. Je kunt qua niveau wel iets aankunnen, maar je moet het er ook voor over hebben om elke dag zo hard te werken, en daar had ik geen zin in. Ik denk dat dat in veel gevallen ook meespeelt voor het advies van een basisschool, of iemand de kracht heeft om echt elke dag te leren en veel op te moeten geven voor school.
|
Verwijderd
|
Je overschat het wel een beetje Duckdonkey. Sommige mensen hoeven nu eenmaal nooit iets te doen voor school
![]() |
![]() |
|
Ook ik ben 'gewoon' op havo/vwo TTO terecht gekomen. Je kunt altijd nog het drempelonderzoek maken en die desnoods inleveren als je CITO tegenvalt. Heb ik namelijk ook gedaan, want met mijn CITO was ik niet op TTO gekomen, maar met het drempelonderzoek advies 'VWO' wel
![]() Ik neem aan dat je inderdaad je uitslag wel van te voren krijgt, want daar heeft je school ook rekening mee te houden.
||
Citaat:
Als de school de Cito nou had moeten nakijken, had ik de uitslag zoiezo op tijd gekregen, maar dat is niet zo. Dus ik weet het niet, maar ik denk dat de uitslag wel op tijd komt. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() tuurlijk zijn er mensen die dat kunnen, een vriendin van me kan gymnasium makkelijk aan met anderhalf uur per dag wat aan school doen. Maar ik doelde meer op de groep mensen die perse naar havo wil, 'want vmbo is voor straatjochies' en dan vervolgens bijna 4 uur per dag moet leren om 6jes te halen. Die groep mensen die moeten ze wat mij betreft gewoon meer aanpakken, en basisscholen zouden in zulke gevallen best eens wat realistischer mogen denken, of kinderen er echt klaar voor zijn om alles op te geven voor school zodat ze toch een hoger niveau kunnen omdat de ouders dat zo graag willen, en of die kinderen de motivatie blijven houden om heel erg hard te werken, bij mij in groep 8 waren er een aantal mensen die een niveau lager kozen omdat ze gewoon simpelweg geen zin hadden om elke avond tot half 10 door te moeten blokken en dan met een 6 over te gaan. En die geef ik groot gelijk, ikzelf heb dat ook gedaan want ik wilde gewoon wel mn hobby's blijven houden en ik heb dan liever vmbo-t waar ik het dan misschien iets makkelijker heb maar waar ik wel gewoon makkelijk over ga en tijd heb om na school eens iets te gaan doen.
|
![]() |
Ik zit nu in vwo 5, voor mijn citotoets had ik 550. Maar mijn proefcito was heel raar 539. Het is echt maar een momentopname. Van mijn school had ik vmbo-t/havo advies gekregen, maar ben toen eigenwijs tweetalig vwo brugklas gaan doen. Dit heb ik 4,5 jaar volgehouden en zit nu net op het gewone vwo. Dit omdat ik het niet interessant meer vond wat ze daar deden. Ik doe een uurtje huiswerk per dag, het hele weekend werk ik of sport ik. Op maandag, dinsdag en donderdag moet ik trainen of trainen geven. Ik haal rond de 7ens, en dat vind ik prima. Ik hoor niet bij de beste en niet bij de slechtste leerlingen.
Hiermee wil ik zeggen dat de citotoets en het advies van je leraren slechts een aanbeveling is, je kan zelf altijd eigenwijs doen en iets anders kiezen, je kan altijd nog lager. Hoger is veel moeilijker. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Makkelijkere cito-toets voor groep basisschoolleerlingen Verwijderd | 81 | 07-11-2012 13:23 |