Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2012, 16:02
Catwoman6
Catwoman6 is offline
Heey,

Ik ga dit jaar de Cito Eindtoets maken, maar wanneer krijg je daar de uitslag van?
De school waar ik heen wil heeft als deadline voor het inschrijven 1 maart, en echt uiterlijk 13 maart.
Zou handig zijn als ik weet wanneer ik de uitslag krijg.

Bye
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2012, 17:05
Verwijderd
Ervoor. En anders even vragen aan je leraar.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 17:28
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Er zijn nog maar weinig scholen die echt afgaan op de cito-score, dus ik zou gewoon even vragen of het een probleem is dat je die score een weekje later nog stuurt.
Oud 30-01-2012, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Er zijn nog maar weinig scholen die echt afgaan op de cito-score
Is dat zo? Hoe werkt dat dan tegenwoordig?

Niet dat cito in mijn tijd 100% voorspelt wat je moet gaan doen, maar het kon wel degelijk je kans op vwo/havo breken.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 17:38
Verwijderd
Meestal is het advies van de school belangrijker. Maar die wordt weer grotendeels gebaseerd op je cito-score..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 17:46
RedStone
RedStone is offline
Ik dacht dat motivatie ook heel erg belangrijk was?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 18:01
Verwijderd
Motivatie hangt samen met het advies van de school.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2012, 15:34
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Meestal is het advies van de school belangrijker. Maar die wordt weer grotendeels gebaseerd op je cito-score..
vreemd, bij mij juist niet.
Omdat er genoeg mensen zo zenuwachtig zijn door alle hectiek rond de cito, dat ze of veel lager scoren dan normaal, of ineens een vwo score hebben terwijl ze dat echt niet zou lukken.
Oud 31-01-2012, 15:52
Tink*
Tink* is offline
Het advies van de school is niet gebaseerd op Citoscores, maar op basis van wat ze van je zien in de klas. Werkhouding speelt mee, resultaten op methodegebonden toetsen ook, maar toch ook zeker de ontwikkeling gedurende je basisschooltijd. Juist om ervoor te zorgen dat mensen die een kutte werkhouding hebben, maar wel een torenhoge score hebben niet te belonen. Alleen goed, dan is maar weer de vraag hoe goed het middelbaar onderwijs is natuurlijk. En ook om ervoor te zorgen dat je niet onderuit gaat door faalangst of een slechte dag. Cito is maar een momentopname.
Oud 31-01-2012, 16:39
Catwoman6
Catwoman6 is offline
Ik weet dat de Cito niet zo heel erg meetelt, en ik ben er ook niet zenuwachtig voor ofzow.
Maar ik wil naar Atheneum+, en dan ik heb ik een minimale Cito-score van 547 nodig.
Maar volgens mijn juf komt de uitslag meestal net op tijd.
Bedankt voor alle tips!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2012, 17:56
Verwijderd
Daar heb je helemaal niet 547 voor nodig. Vanaf ~540 komt dat al goed, mits je dus je best hebt gedaan tijdens de lesjes.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 14:05
Catwoman6
Catwoman6 is offline
Zou kunnen, maar staat op de site.
Bovendien hebben ze het ook verteld op de informatieavond.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 14:35
Verwijderd
Als ze heel strict zouden kijken naar nummers zou er inderdaad 547 nodig zijn. Echter zit je met 542/543 sowieso al op Havo/vwo niveau en als je dan geschikt bent voor vwo zal je zien dat je daar zonder moeite terecht komt.

Met andere woorden; Als jij in jouw schooltijd de hele tijd VWO niveau heb laten zien en dan uiteindelijk 540 punten voor je cito haalt, dat je na wat overleg alsnog makkelijk naar VWO kan.

Maar maak je er vooral niet druk om. Cito toets is een eitje joh.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Het advies van de school is niet gebaseerd op Citoscores, maar op basis van wat ze van je zien in de klas. Werkhouding speelt mee, resultaten op methodegebonden toetsen ook, maar toch ook zeker de ontwikkeling gedurende je basisschooltijd. Juist om ervoor te zorgen dat mensen die een kutte werkhouding hebben, maar wel een torenhoge score hebben niet te belonen. Alleen goed, dan is maar weer de vraag hoe goed het middelbaar onderwijs is natuurlijk. En ook om ervoor te zorgen dat je niet onderuit gaat door faalangst of een slechte dag. Cito is maar een momentopname.
Ok, daar heb je wel gelijk in. Maar bij mij was het toch echt zo dat ze eerst een havo/vwo advies gaven en die na de cito toch eventjes wilden aanpassen...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 18:28
Verwijderd
Oh, trouwens, ik had een cito van 539. Ik faalde op het gebied van rekenen, de rest zat boven het VWO-gemiddelde. Maar bij de NIO kwam er VWO uit, dus die test heb ik toen ingeleverd bij mijn huidige school.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 15:46
RedStone
RedStone is offline
Citaat:
Oh, trouwens, ik had een cito van 539. Ik faalde op het gebied van rekenen, de rest zat boven het VWO-gemiddelde. Maar bij de NIO kwam er VWO uit, dus die test heb ik toen ingeleverd bij mijn huidige school.
Ik was te zenuwachtig voor de cito toets, omdat ik niet op het vmbo wou terecht komen.. tsja.. en nu zit ik dan.. op het vmbo
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 16:13
Verwijderd
Ach, als je het echt wilt, kom je er wel!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 17:01
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Ok, daar heb je wel gelijk in. Maar bij mij was het toch echt zo dat ze eerst een havo/vwo advies gaven en die na de cito toch eventjes wilden aanpassen...
Het verschilt ook per school. Sommige scholen gaan nog wel heel erg van de toets uit.

Maar goed, volgend jaar heb je toch die verplichte eindtoets voor iedereen en dan zal er nog wel wat veranderen. Niet iedere school doet nu de cito-eindtoets. Er zijn bv. ook scholen die de entreetoets als laatste uitgangspunt qua toets nemen + schooladvies.
Oud 04-02-2012, 11:38
Sei
Sei is offline
Citaat:
Dan vraag ik me toch af (over het onderstreepte gedeelte) hoe het komt dat ik , met een ruim voldoende voor alles op m'n rapport en heel vaak tienen voor m'n toetsen en sociale gedrag , toch bij een citoscore van 543 een mavo/havo verwijzing kreeg en iemand met een score van 532 , heel asociaal , scheld m'n vader uit voor pedofiel en pest andere kinderen , toch nog een havo/vwo verwijzing kreeg .

Gelukkig zit ik nu op HAVO maar doordat ik in de eerste mavo/havo deed loop ik nu toch wel heel wat achter en haal ik toch maar op het nippertje een voldoende (met al 4 onvoldoendes op m'n rapport) .

MVG ,
Sei
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 19:27
Tink*
Tink* is offline
Ja, ik kan ook niet in de gedachten van jouw toenmalige leerkracht(en) kijken. Ik zeg ook niet dat elke leerkracht even capabel is. Er zal wel iets geweest zijn waardoor hij/zij dacht dat het het juiste advies was. Als je er zo mee zit, dan zou ik even je ouders vragen, misschien weten zij er meer van. Ik neem aan dat je leerkracht het advies met je ouders heeft besproken. Je ouders bepalen uiteindelijk namelijk, als de leerkracht zegt havo en je ouders willen je naar het vmbo hebben, dan geeft dat de doorslag. Of de school zelf moet natuurlijk ook een soort van toelatingstest hebben. Leerkrachten geven ook slechts een advies. En anders hebben je ouders misschien jouw goede cijfers ook wel aangekaart, neem ik aan. Dus ik denk dat je met een gesprekje met hen verder komt dan je dit afvragen op een forum.
Oud 05-02-2012, 09:21
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
mijn citoscore kwam uit vmbo-t of havo, maar aangezien de havo hier in de buurt nogal heel slecht is en er in de eerste twee jaar zo'n 120 leerlingen terugzakken naar vmbo zocht ik dat zelf al niet.
En aangezien ik niet zo iemand ben die het geduld heeft om na school te leren, te eten en tot 10 uur 's avonds door te leren ben ik toen naar vmbo gegaan.
Je kunt qua niveau wel iets aankunnen, maar je moet het er ook voor over hebben om elke dag zo hard te werken, en daar had ik geen zin in. Ik denk dat dat in veel gevallen ook meespeelt voor het advies van een basisschool, of iemand de kracht heeft om echt elke dag te leren en veel op te moeten geven voor school.
Oud 05-02-2012, 11:03
Verwijderd
Je overschat het wel een beetje Duckdonkey. Sommige mensen hoeven nu eenmaal nooit iets te doen voor school ook niet op het VWO. Tuurlijk zal de school wel meenemen of je hard werkt, maar als je altijd met een "minimale" inspanning gewoon goede cijfers haalt, dan is er geen enkele school die zal zeggen dat je naar het vmbo zou moeten "omdat je niet hard werkt".
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 14:00
TheMisteryGuest
TheMisteryGuest is offline
Ik had 545 en ik doe gymnasium/atheneum
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 15:04
Rianne95
Rianne95 is offline
Ook ik ben 'gewoon' op havo/vwo TTO terecht gekomen. Je kunt altijd nog het drempelonderzoek maken en die desnoods inleveren als je CITO tegenvalt. Heb ik namelijk ook gedaan, want met mijn CITO was ik niet op TTO gekomen, maar met het drempelonderzoek advies 'VWO' wel . Maak je niet te druk om het advies, want je komt uiteindelijk toch wel waar je wilt. Desnoods met een omweg!

Ik neem aan dat je inderdaad je uitslag wel van te voren krijgt, want daar heeft je school ook rekening mee te houden.
Oud 05-02-2012, 15:09
Catwoman6
Catwoman6 is offline
Citaat:
Ik neem aan dat je inderdaad je uitslag wel van te voren krijgt, want daar heeft je school ook rekening mee te houden.
Ja, maar de Cito moet de uitslag opsturen.
Als de school de Cito nou had moeten nakijken, had ik de uitslag zoiezo op tijd gekregen, maar dat is niet zo.
Dus ik weet het niet, maar ik denk dat de uitslag wel op tijd komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2012, 10:03
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Je overschat het wel een beetje Duckdonkey. Sommige mensen hoeven nu eenmaal nooit iets te doen voor school ook niet op het VWO. Tuurlijk zal de school wel meenemen of je hard werkt, maar als je altijd met een "minimale" inspanning gewoon goede cijfers haalt, dan is er geen enkele school die zal zeggen dat je naar het vmbo zou moeten "omdat je niet hard werkt".
dat bedoelde ik ook niet
tuurlijk zijn er mensen die dat kunnen, een vriendin van me kan gymnasium makkelijk aan met anderhalf uur per dag wat aan school doen.
Maar ik doelde meer op de groep mensen die perse naar havo wil, 'want vmbo is voor straatjochies' en dan vervolgens bijna 4 uur per dag moet leren om 6jes te halen. Die groep mensen die moeten ze wat mij betreft gewoon meer aanpakken, en basisscholen zouden in zulke gevallen best eens wat realistischer mogen denken, of kinderen er echt klaar voor zijn om alles op te geven voor school zodat ze toch een hoger niveau kunnen omdat de ouders dat zo graag willen, en of die kinderen de motivatie blijven houden om heel erg hard te werken, bij mij in groep 8 waren er een aantal mensen die een niveau lager kozen omdat ze gewoon simpelweg geen zin hadden om elke avond tot half 10 door te moeten blokken en dan met een 6 over te gaan. En die geef ik groot gelijk, ikzelf heb dat ook gedaan want ik wilde gewoon wel mn hobby's blijven houden en ik heb dan liever vmbo-t waar ik het dan misschien iets makkelijker heb maar waar ik wel gewoon makkelijk over ga en tijd heb om na school eens iets te gaan doen.
Oud 08-02-2012, 13:26
butterfly18
butterfly18 is offline
Ik zit nu in vwo 5, voor mijn citotoets had ik 550. Maar mijn proefcito was heel raar 539. Het is echt maar een momentopname. Van mijn school had ik vmbo-t/havo advies gekregen, maar ben toen eigenwijs tweetalig vwo brugklas gaan doen. Dit heb ik 4,5 jaar volgehouden en zit nu net op het gewone vwo. Dit omdat ik het niet interessant meer vond wat ze daar deden. Ik doe een uurtje huiswerk per dag, het hele weekend werk ik of sport ik. Op maandag, dinsdag en donderdag moet ik trainen of trainen geven. Ik haal rond de 7ens, en dat vind ik prima. Ik hoor niet bij de beste en niet bij de slechtste leerlingen.
Hiermee wil ik zeggen dat de citotoets en het advies van je leraren slechts een aanbeveling is, je kan zelf altijd eigenwijs doen en iets anders kiezen, je kan altijd nog lager. Hoger is veel moeilijker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten