Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2005, 21:21
Verwijderd
Ik zit nu in de 6e, en begin er echt genoeg van te krijgen. De strengheid, regels etc. Ik wil gewoon wat nieuws, het echte leven --> studeren.

Maar van veel mensen hoor ik, 'je moet genieten van die middelbare, uni is zo anders.'

Hoe hebben jullie deze overgang ervaren? Kijk je nog met smart terug naar de middelbare of mis je het totaal niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2005, 21:30
Go
Go is offline
Ik heb al sinds halverwege de vijfde een hekel aan de middelbare school. De échte uitdaging ontbreekt en het systeem van het 70-minutenrooster maakt het er ook niet beter op. Mijn examen halen, dan ben ik er gelukkig van af.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:45
Erbenda
Erbenda is offline
Nou, ik snap precies wat je bedoeld hoor. Ik vond de middelbare altijd wel gaan, totdat ik ook in de zesde zat... Ik was het echt helemaal zat; gewoon het hele 'schoolse' systeem qua regels en strengheid (ik had t verder qua vrienden wel heel erg naar m'n zin hoor). Ik keek er ook heel erg naar uit om te gaan studeren, zodat ik zelf kon bepalen wat ik deed enz. En inderdaad, het bevalt me beter dan de middelbare. Ik was gewoon echt toe aan studeren om het zo maar te zeggen. Natuurlijk is het wennen en allemaal heel erg anders, maar dat maakt het een soort van uitdaging die toch wel leuk is.
Oud 30-11-2005, 21:51
Verwijderd
Ik had aan het begin van de vijfde al helemaal genoeg van de middelbare school. Heb daarom vervroegd eindexamen gedaan en ben nu eerstejaars biologie. Ik heb echt nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om een jaar middelbare school over te slaan. De universiteit is niet perfect, je hebt nog steeds saaie colleges en nutteloze practica, maar het is vele malen beter dan de middelbare school, vind ik. Over een jaar of vier zal ik vast wel bijna genoeg hebben van de universiteit, maar op het moment ben ik blij dat ik studeer. Ik mis de middelbare school absoluut niet.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 30-11-2005 @ 22:21 :
Ik zit nu in de 6e, en begin er echt genoeg van te krijgen. De strengheid, regels etc. Ik wil gewoon wat nieuws, het echte leven --> studeren.

Maar van veel mensen hoor ik, 'je moet genieten van die middelbare, uni is zo anders.'
Is studeren 'het echte leven'? Wat een nonsens. Je studeert ook gewoon om een diploma te halen. Mensen die denken dat ze studeren om te 'leven' of om te feesten, falen in de regel hard.

Je moet er maar gewoon aan wennen dat je hele leven door regels beheerst wordt. Is het niet de leraar op de middelbare school dan is het wel het tentamenreglement op de universiteit, je docenten daar, en later je werkgever.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:01
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik ben dit jaar blijven bakken in de 4de van de Havo en ik kan je zeggen dat ik het ook spuugzat ben.
Oud 30-11-2005, 22:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm ik mis de middelbare school niet. Ik ervaar het wel als positief, op de laatste 2 jaar na dan. Maar ik vind de overgang nou niet zo heel erg anders... Althans, ik ervaar het niet als iets schokkends waarbij ik me heel erg moet aanpassen aan iets oid. Ik heb wel meer vrij, maar tegelijkertijd ben ik wel drukker denk ik (ook met andere zaken).

Ik merk wel dat ik een stuk steviger en zelfverzekerder in het leven sta sinds ik van de middelbare school ben afgegaan.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:15
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2005 @ 22:55 :
Is studeren 'het echte leven'? Wat een nonsens. Je studeert ook gewoon om een diploma te halen. Mensen die denken dat ze studeren om te 'leven' of om te feesten, falen in de regel hard.

Je moet er maar gewoon aan wennen dat je hele leven door regels beheerst wordt. Is het niet de leraar op de middelbare school dan is het wel het tentamenreglement op de universiteit, je docenten daar, en later je werkgever.
Het echte leven is erg groot verwoord. Ik heb het niet eens over alleen maar uitgaan en feesten. Maar meer het feit dat ik dan veel meer mijn eigen leven kan bepalen en als een volwassen persoon wordt behandeld.
Regels beheersen idd je leven, maar ik vind het op het moment gewoon te veel. Regeltje voor dit, regel voor dat.

Gewoon tijd voor iets nieuws dus.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:17
Lyne
Lyne is offline
Ik zit op een kutschool, en ik ben het echt helemaal spuugzat. Het is dat ik weet dat ik niet verder kom als ik nu stop, anders was ik allang weg.

Mja wat wil je -> Terra College.

Ik zal het ook niet gaan missen, dat weet ik haast zeker. Ik zal alleen de mensen gaan missen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:21
Femic
Femic is offline
Ik heb echt een onwijs leuke tijd gehad op m'n middelbare school. In de onderbouw was ik altijd lekker rebels (en dat betekende veel nablijven), in de bovenbouw kon ik 't goed vinden met docenten en ik had een ontzettend leuke 5 en 6 VWO groep, waaraan ik een aantal hele goeie vrienden heb overgehouden en een hoop goeie kennissen. Gelukkig deden ze bij ons niet zo moeilijk met spijbelen, dat maakte het ook aangenamer
Desondanks was ik blij dat ik klaar was met school, na 6 jaar was het ook wel mooi geweest. Ik was vooral de vakken zat, weinig diepgang en een heleboel dingen die je totaal niet interesseren. Ik had ook erg veel zin om te gaan studeren. En dat bevalt me ook heel goed. Op kamers wonen is ook weer heel gaaf, de studie is leuk en je leert ook weer nieuwe mensen kennen. Soms mis ik het 'schoolse', een beetje docenten vervelen als je in een irritante bui bent ofzo, maar op de uni is het ook gezellig in de werkgroepen. Ik vind niet dat ik nu een totaal ander leven leidt. Hooguit dat ik vaker uitga en zelfstandiger ben, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik op kamers woon.
Oud 30-11-2005, 22:24
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik dacht altijd dat ik het best naar mijn zin had op de middelbare school. De overgang naar de universiteit vond ik wel even moeilijk, omdat je veel meer zelf uit moet zoeken en veel meer moet doen, maar na even wennen vind ik dat juist wel uitdagend. Het enige nadeel is dat er geen duidelijk aanspreekpunt is voor roosterproblemen of andere studiegerelateerde problemen. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Nu ik terugkijk naar mijn middelbare schoolperiode, had ik het daar helemaal niet zo goed naar mijn zin. Het enige voordeel was dat alles voorspelbaar was. Ik ben blij dat ik nu studeer. Dit geeft me veel meer zelfverantwoordelijkheid en vrijheid om te leren wat ik zelf wil en niet wat me voorgekauwd wordt. Ik kan nu zoveel extra vakken kiezen als ik wil en zelf besluiten of ik oefenopgaven maak of alleen het boek lees.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:28
Vice
Vice is offline
Ik vond de mavo maar k*t.
Oud 30-11-2005, 22:37
Verwijderd
Ik mis het wel. Mijn vrienden, mensen elke dag zien, vijf minuutjes naar school fietsen in plaats van met het openbaar vervoer... Ik zou best meer contacturen op de uni willen hebben en op fietsafstand van de uni willen wonen
Het leven, op mezelf, zelfstandig, vind ik wel leuker. Ik had het in de zesde ook wel gehad met dat gestress met de examens en dergelijke. Ook thuis was ik het wel een beetje zat.

Alleen kijk ik nu met melancholie terug op mijn middelbare schooltijd (vooral de vijfde en zesde). Maar goed, dat doe ik, als ik straks werk, ook wel met mn studententijd . Ik blijf bezig
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:51
professor2
professor2 is offline
ik zit in de 6e en ik heb er ernstig genoeg van
de regels en miereneukerij van veel docenten had ik in de 1e al een hekel aan dus daar is niet veel aan veranderd

wel begint de incompetentie van het merendeel van de docenten me ieder jaar sterker op te vallen zelfs de docenten waarvan ik in de 3e of 4e nog dacht dat ze heel goed waren daar zie ik nu dat ze feitelijk totaal mislukt zijn op hun eigen vakgebied

eignelijk begint het gevoel wat ik in groep 8 had namelijk dat ik alles beter wist dan de juf ( wat ook zo was overigens) al vanaf de 5e een beetje terug te keren

hebben meer mensen dit toevallig ?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 23:43
7up
7up is offline
Ja mensen als jij zijn veel te goed voor de middelbare school. Gelukkig heb je het zelf ook door
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 01:33
jet
jet is offline
ben ik de enige die de 6e geweldig vond en er zo nog een 7e aan had willen plakken?

(nee want mijn hele jaar vond het geweldig..)
geniet ervan zeg! accepteer de regels, dat is ook het echte leven.. in je echte baan heb je ook deadlines en kan je ook niet te laat komen... en zitten er veel ergere consequenties aan
Oud 01-12-2005, 01:45
Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Vice schreef op 30-11-2005 @ 23:28 :
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 07:56
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Vice schreef op 30-11-2005 @ 23:28 :
De MAVO was niet kut, de school!!!!!!
Oud 01-12-2005, 09:16
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik vind het wel leuk om naar terug te kijken. Al mijn idealen waren toen nog een stuk zuiverder, veel minder bezoedeld. Ik denk dat ik de wereld daardoor ook wel op een andere manier zag.

Het was een tijd met veel minder verantwoordelijkheden dan nu, en daar denk ik met veel weemoed aan terug.
Oud 01-12-2005, 09:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
jet schreef op 01-12-2005 @ 02:33 :
ben ik de enige die de 6e geweldig vond en er zo nog een 7e aan had willen plakken?
Nee, dat had ik ook. Ik had het heel erg naar mijn zin op de middelbare school. Tuurlijk waren er ook wel mindere dingen maar ik had best nog even willen blijven. De overgang naar de uni was dan ook groot en ik heb best een tijdje verdwaasd rondgelopen omdat ik niet echt goed wist wat ik toen allemaal moest gaan doen enzo. Het op kamers wonen vond ik wel heel erg gaaf en mijn leven buiten school was ook veel leuker. Nu doe ik HBO en dat lijkt een beetje meer op het VWO en dat bevalt dan ook wel goed. Ik heb een beetje het gevoel dat ik nu aan het inhalen ben wat ik toen nog zo graag had willen hebben, nog eventjes op het vwo blijven. Ik vond het heel moeilijk dat ik na mijn examens weg 'moest' want ik wilde helemaal niet van school. Neemt niet weg dat ik het nu ook heel erg naar mijn zin heb maar ik kijk ook positief terug op de middelbare school.
Oud 01-12-2005, 09:37
M'oek
M'oek is offline
Ik heb het altijd wel naar me zin gehad op de middelbare school, maar ik mis het nu totaal niet hoor. Aan het einde van het middelbaar had ik het wel gehad, niet zozeer dat ik die regels erg vond of dat ik het niet gezellig had met me klasgenootjes, maar gewoon, omdat ik zin had in wat nieuws. Om iets te gaan leren wat mij echt interresseerd en om nieuwe mensen te leren kennen. Opzich vind ik deze school niet heel anders.Ook hier moet je je aan regels houden hoor. Ik heb wel veel meer vrij en mag me eigen tijden indelen dat vind ik wel veel beter dan op mijn oude school. Verder is me leven nou niet veel veranderd in vergelijking met mijn oude school dus om nou te zeggen dat studeren het ''echte'' leven is nee hoor, gewoon hetzelfde als voorheen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 09:47
Ieke
Ieke is offline
Ik had het op het laatst ook wel een beetje gehad. 5e en 6e waren voor mij wel de meest leuke jaren qua mensen etc, maar bepaalde vakken was ik zo zat dat ik blij was dat ik er vanaf was. Maar toen ik net studeerde miste ik het wel een beetje, die afwisseling. Ik studeerde toen biologie. Was wel leuk, maar niet mijn eerste keuze. Het was zo'n beetje alleen maar biologie en ik miste de afwisseling er wel in (echt het verschillende dingen doen)
Enige wat ik nu nog steeds wel een beetje mis zijn de tekenlessen die ik in de 5e gehad heb. Ik keek de hele week al uit naar vrijdag het 7e en 8e uur. Zat daar met een groepje vrienden (het was een keuzevak) en we hebben erg lopen klooien, maar het was zo gezellig. Die lerares vond het ook niet erg, we waren vrij goed en er kwam uiteindelijk altijd wel een fatsoenlijk werk uit.
Verder mis ik die vrienden ook wel. Zit nu aan de andere kant van het land en zie ze dus maar heel weinig.

Maar ik vind de vrijheid hier op de uni ook leuker. Woon op kamers, ergens lid etc. Ben daar denk ik wel volwassener en zelfverzekerder van geworden. Ach, het heeft allemaal wel voor en nadelen.
Oud 01-12-2005, 09:49
Vice
Vice is offline
Citaat:
professor2 schreef op 30-11-2005 @ 23:51 :
ieignelijk begint het gevoel wat ik in groep 8 had namelijk dat ik alles beter wist dan de juf ( wat ook zo was overigens) al vanaf de 5e een beetje terug te keren
Over het algemeen zijn onderwijzers ook niet bepaals slim.
Oud 01-12-2005, 10:19
Nuck
Nuck is offline
Ik vond de middelbare school echt leuk . Had altijd goed contact met docenten, de meesten waren wel in voor een grapje dus de sfeer was meestal goed.

Maar ach, studeren heeft ook zo z'n voordelen
Oud 01-12-2005, 10:43
Verwijderd
6V was echt lachen, toen de rotte appels zo ongeveer verdwenen waren en we met allemaal relatief kleine groepjes (10-15 personen) bij de verschillende vakken zaten. Stof deden we thuis, en de meeste tijd op college was discussie met een docent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2005, 10:52
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-12-2005 @ 11:43 :
6V was echt lachen, toen de rotte appels zo ongeveer verdwenen waren en we met allemaal relatief kleine groepjes (10-15 personen) bij de verschillende vakken zaten. Stof deden we thuis, en de meeste tijd op college was discussie met een docent.
Lessen noemde je toen al colleges?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 15:26
Verwijderd
Dat zie ik nu pas
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 17:00
Verwijderd
Ik vond school altijd wel leuk eigenlijk, behalve in de zesde, toen was ik het echt een beetje zat.
Maar ik mis dat rustige, regelmatige, gezellige wel, nu op de universiteit heb ik zo veel minder les. En ik heb liever les dan thuisstudie.
En ik mis de mensen ook wel. En stiekem sommige vakken ook (misschien heb ik toch de verkeerde studie gekozen ).

Maar ik zou er niet meer terugwillen hoor, mijn leven is zo veranderd dat ik het intussen toch niet meer leuk zou vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 17:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de enige 'school' die ik naderhand enigszins wat gemist heb, was volwassenonderwijs. Ik heb niet zoveel met onderwijs. Als je denkt dat studeren 'het echte leven is' klopt er toch iets niet helemaal. Stel, je vind studeren echt helemaal geweldig (meestal bedoelen mensen daar meer hun studentenlifestyle mee dan het echte studeren zelf), in wat voor gat val je dan als je klaar bent met studeren ?

natuurlijk, gewoon genieten van je studietijd, maar da's na een paar jaar ook weer voorbij he.
Oud 01-12-2005, 17:46
Verwijderd
Op het HAVO vond ik het allemaal wel leuk, zo nog drie jaar willen doen, maar terug gezakt naar VMBO GT en omdat ik een puber ben, wil ik rebels zijn en volwassen behandeld worden en dat kan daar allebei niet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 18:06
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Een hele leuke tijd waarin ik veel gelachen heb, maar waarin ik ook heel ijverig was en braaf mijn huiswerk deed en daardoor 5 vrij gemakkelijke jaren heb gehad.
Oud 01-12-2005, 18:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Universiteit is inderdaad best anders...

Maar tot nu toe wel een stuk leuker

Ach, er waren leuke en minder leuke dingen op de middelbare school. Ik kreeg er in de zesde ook echt genoeg van, dat is denk ik wel normaal. Het leuke aan de middelbare vond ik dat ik mijn vriendinnen elke dag zag en dat ik niet steeds in de trein hoefde en... Eeh... Mja, de regelmaat inderdaad, middelbare school is net wat overzichtelijker
Oud 01-12-2005, 18:44
Nyawa
Citaat:
Nee, ik zit nu in de zesde en ik heb het gevoel dat ik nog wel jaren zou kunnen blijven. De mensen, de regelmatig, lessen vind ik ook nog steeds interessant... Als ik tijdens open dagen op universiteiten rondloop heb ik nog lang niet het gevoel daar ooit thuis te kunnen horen. Het zal vanzelf wel overgaan, hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 19:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 01-12-2005 @ 19:44 :
Nee, ik zit nu in de zesde en ik heb het gevoel dat ik nog wel jaren zou kunnen blijven. De mensen, de regelmatig, lessen vind ik ook nog steeds interessant... Als ik tijdens open dagen op universiteiten rondloop heb ik nog lang niet het gevoel daar ooit thuis te kunnen horen. Het zal vanzelf wel overgaan, hoop ik.
Gaat vanzelf wel over als je rond je examens steeds minder op school bent en je meer gaat voorbereiden op je nieuwe studie. Zo was dat tenminste bij mij

Neemt niet weg dat ik dat schoolse nu op het HBO toch ook wel weer lekker vind na een jaartje uni gedaan te hebben.
Oud 01-12-2005, 22:02
Femic
Femic is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 01-12-2005 @ 19:44 :
Nee, ik zit nu in de zesde en ik heb het gevoel dat ik nog wel jaren zou kunnen blijven. De mensen, de regelmatig, lessen vind ik ook nog steeds interessant...
Had ik ook hoor, tijdens de 6e. En toch had ik er aan het einde van het jaar wel genoeg van.
Oud 01-12-2005, 22:12
MTpower
MTpower is offline
Ik was het ook zat... en ondanks al het gezeik wat ik gehad heb heb ik toch hele leuke herinneringen eraan
Je moet er inderdaad van genieten
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 22:21
Meredith
Meredith is offline
Alleen in het derde leerjaar ben ik gepest. Omdat ik 'anders' was dan de rest. Ik had oa andere hobby's dan de rest, en dat werd helaas niet geaccepteerd. Toen ben ik aan het eind van het jaar een niveau lager gegaan omdat ik het vreselijk vond in die klas en er maar 1 gemende leerweg klas was. En gelukkig zat ik weer bij mijn vriendinnen in de klas.

(Theoretische leerweg had je bij ons op school niet.)

En nu komt een van die sukkels bij ons de post brengen.

~Meredith~
Oud 02-12-2005, 22:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
Op het moment zelf niet, was ik de 6 jaar zat en wilde ik echt iets anders gaan doen. Maar achteraf: absoluut. Ik zou er zo voor kiezen als ik nog een jaartje met m'n oude klas op m'n oude school mocht doorbrengen.
M'n middelbare school was idd echt iets waar ik met enorm veel lol op terug kijk. De uni is heel anders: zelfstandiger, killer, serieuzer.. Daar moet je het veel meer hebben van het leven buiten de uni om: het zogenaamde studentenleven.

Ik kijk trouwens ook met heel veel plezier terug op m'n examentijd. Dat hoor ik ook niet vaak mensen zeggen, maar dat is toch echt zo

Maar idd TS, geniet er nog maar even van
Oud 02-12-2005, 22:56
dwight88
dwight88 is offline
Goed.

Op het eind ervan, en toen ik er net vanaf was, dacht ik dat ik op de slechtste middelbare school zat/heb gezeten, die denkbaar was. Maar nu (ben 2e jaars student) merk ik om me heen dat het eigenlijk helemaal niet zo slecht was, misschien zelfs wel goed.

en heb stiekem toch ook wel een heeeeleboel mooie herinneringen uit die 6 jaar!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 08:44
Miroir
Miroir is offline
Hm Ik heb mn Havo gehaald op een ander college dan waar ik nu mijn Vwo aan het halen ben en ik heb soms wel spijt van mijn overstap.
De school was niet echt fantastisch, qua regels e.d. en de sfeer was ronduit slecht, als het niet abominabel was. De docenten daarentegen (en daar kunnen de topicstarter en ik over meepraten want zij zit op mijn voormalig college) waren wél tof en kon ik bijna altijd met de voornaam aanspreken en grapjes mee maken. Mijn beste vriendin zit op die school, arme schat is gezakt voor haar examen vwo, dan had ik nu bij haar in de klas gezeten, too bad ..
Op mijn huidige college is de algemene sfeer veel beter, gezelliger. De docenten zijn kwalitatief beter maar ook strenger, serieuzer en vooral veel minder gezellig (natuurlijk staat er ook niet in hun contract een clausule dat ze gezellig moeten zijn, maar het zou wel leuker zijn om docenten te durven benaderen i.p.v. ontzettend bang te zijn om iets te vragen, en ik ben niet alleen.)
Maar ik kijk er met gemengde gevoelens naar terug, het Havocollege was wel te doen, maar echt top; nee..
En het Vwocollege is te doen, maar echt top; nee..
Ik had al na mijn Havo willen studeren, als ik niet uitgeloot was geweest, dus ik zing het nog een jaartje uit en dan ga ik echt wat leuks doen
Oud 03-12-2005, 09:14
Verwijderd
Ik had het prima naar mijn zin op de middelbare. Ik zat wel op een strenge school, maar binnen bepaalde grenzen waren ze eigenlijk juist heel vrij. We hadden per dag vijf uur les, de laatste twee uren moest je zelf invullen (er was wel aangegeven wat je kon kiezen, maar wat je uiteindelijk koos was aan jezelf en als je minder dan twee onvoldoendes had (oid) mocht je de per week twee/drie uur zelfstudie thuis doen ipv op school ). En of je je huiswerk deed was voor een groot deel toch echt aan jezelf.

Op de middelbare had ik tenminste les, waren dingen goed geregeld, enz. Naar die dingen verlang ik zeker terug, ik word zo nu en dan gek van de chaos op het hbo en het amper les hebben (en als je daar commentaar op hebt dan ben jij degene die fout zit, enz.). En ik word juist nu gek van wat je allemaal moet ed.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 10:53
Verwijderd
De sfeer was super en ik mis dat echt. Ik mis de leraren, de mensen uit mijn klas, de concierges, de lessen, alles op zich wel. Ik had het helemaal gehad op de middelbare school op het laatst, maar toch was het wel fijn daar. Nu doe ik lekker wat ik leuk vind enzo en dat voelt goed en is leuk, maar toch mis ik ook wel weer mn middelbare school. Ook die regelmaat enzo. Naja, supertijd gewoon. Vooral de laatste twee jaar waren super.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 12:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-12-2005 @ 23:24 :
Ik kijk trouwens ook met heel veel plezier terug op m'n examentijd. Dat hoor ik ook niet vaak mensen zeggen, maar dat is toch echt zo
Had ik ook hoor. Ik ben een herexamen gaan doen gewoon omdat ik graag nog een keertje examen wou doen omdat het zo gezellig was
Oud 03-12-2005, 15:28
Goede Fee
Goede Fee is offline
Ik snap wel wat je bedoeld. De lessen bij ons op school worden steeds saaier en minder interessant. Bij Nederlands bijvoorbeeld lezen we alleen nog maar teksten en moeten we spreekbeurten houden, verder niks! Het aantal tussenuren blijft maar groeien en zelfs dan heb ik geen fut meer om in het studiehuis mijn huiswerk te maken. School wordt ronduit saai.
Maar aan de andere kant, mijn beste vriendinnetjes zijn een jaar jonger en zitten volgend jaar dus nog op de middelbare school. Na zes jaar wordt er in onze aula éindelijk muziek gedraaid en dat is toch echt wel heel tof. De leraren worden steeds aardiger en ik kan beter met de mensen uit mijn klas opschieten.
Maar ik een nieuwe studie is toch echt wel een uitdaging.
Oud 03-12-2005, 16:04
Pierreke
Pierreke is offline
Als ik terugkijk op mijn Middelbare schoolperiode vind ik erigenlijk dat ik het er erg naar mijn zin heb gehad. Vooral de laatste jaren werd het eigenlijk steeds leuker. Regels heb je altijd en zijn nooit zomaar verzonnen. Ik moet zeggen dat ik nu ik op de Universiteit zit wel het gezellige, het (intensieve) contact mis met andere mensen. Het is er allemaal zo individualistisch.. Mensen die nu op de Middelbare zitten en zeggen dat ze ernaartoe leven om vrij te zijn hoop en denk ik dat het vreselijk tegenvalt. Studeren is echt niet zomaar wat op stap gaan en flink zuipen iedere avond. Mensen die zo studeren doen echt meer dan 5 of 6 jaar over hun studie...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 18:52
Verwijderd
De sfeer mis ik eigenlijk wel en sommige mensen, maar er was toch ook wel veel dat ik goed zat was. Veel vakken die me niet zo boeiden, sommige mensen werd ik best zat en ik voelde me te oud om tussen al die bruggers rond te lopen. In de aanloop naar het examen was het meestal wel leuk (alleen de lessen waren niet echt boeiend), de examens zelf hadden wel wat, dat was gewoon een soort van gezellig. En dan de diploma-uitreiking en al die feestjes erna, dat was wel heel raar omdat je wist dat je een heleboel van die mensen nooit meer zou zien.

Maar op zich zou ik best nog voor een weekje in de zesde willen, lekker in de pauze ouwehoeren over van alles en nog wat en een beetje kloten tijdens de lessen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 21:19
lodemai
lodemai is offline
ik vind de hogeschool veel leuker dan de middelbare school. doen en laten wat je zelf wil en zelfstandig werken zonder dat gezeur met schema's, lestijden, strafwerk, nablijven etc. etc.

op de hogeschool leer je veel nieuwe mensen kennen en je bent veel vrijer in je opleiding dan op de middelbare school. de lessen en colleges zijn veel leuker omdat het onderwerpen zijn waar je zelf voor gekozen hebt, ze horen bij de opleiding waar je zelf voor gegaan bent. je kan (mijns inziens) volledig opgaan in een nieuwe vriendengroep, of je juist volledig afzonderen en lekker alleen je eigen gang gaan. het is helemaal aan jezelf.
Oud 05-12-2005, 14:58
Marloeske
Marloeske is offline
tijdens vwo vond ik school kut
na 2 maanden op de uni te zitten wil ik terugg!!!!

Denk daar maar vast aan... Je denkt dat je het zwaar hebt op het vwo, maar straks gaat alles 10x zo snel...
Oud 05-12-2005, 16:35
ikuh
ikuh is offline
k moet eerlijk zeggen dat ik de bovenstaande reacties niet allemaal heb gelezen. Maar ik ben nu 1e jaars natuurkunde. En geniet idd maar van de middelbare school, want studeren is veel schoolser. Iig bij ons. ze kijken zowat je huiswerk na.

geniet ervan vooral van de 6e met veel vrije uren
Oud 05-12-2005, 16:42
Fatality
Fatality is offline
De sfeer was bij mij geweldig en klasgenoten en andere mensen ook. Ik zou zo terug willen , maarja de stof was geen uitdaging, uni is dat op dit moment ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten