Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben ook enig kind, maar ik had mijn hele kindtijd een buurmeisje van mijn leeftijd, dus een speelkameraadje had ik wel. En verwend ben ik ook niet, want daar was simpelweg geen geld voor. Hoewel ik in aandacht wel een beetje verwend ben. Maar ik denk dat dat sowieso aan mijn persoonlijkheid ligt, en niet aan het feit dat ik zonder broers en zussen opgroeide. Er zijn wel nogal wat theorieen dat ik een halfzusje zou kunnen hebben trouwens. Maar dat is familiegeheim.
|
![]() |
|
Enig kind en enigst kind komen allebei voor in de betekenis 'kind zonder broer(s) of zus(sen)'. Enig kind geldt als de 'nette' variant; enigst kind is informeel.
Tegen de vorm enigst wordt vaak als bezwaar aangevoerd dat hij in feite onjuist is. In de betekenis 'waarvan er geen tweede is' is enig immers een absoluut begrip: eniger dan enig kan niet, en de overtreffende trap enigst dus ook niet. Toch is enigst kind in het dagelijks taalgebruik heel gewoon, misschien omdat zo verwarring voorkomen wordt met een enig kind in de zin van 'een heel leuk kind'. En het meervoud enige kinderen kán ook opgevat worden als 'enkele kinderen'. In een zin als 'Enige kinderen hoefden vroeger niet in dienst' leest een lezer enige dan niet meteen als 'eniggeboren', en raakt even in verwarring. Enigst wordt al twintig jaar opgenomen in de woordenboeken. De Grote Koenen (1986) vermeldt enigst kind al, en geeft aan dat enigst vaak een "gevoelswaarde" uitdrukt: wie spreekt van zijn enigst kind drukt daarmee volgens Koenen dus ook uit dat dit kind 'zijn/haar alles' is. Van Dale (2005) noemt enigst in enigst kind een "elatief" van enig. Met elatief wordt bedoeld dat de oorspronkelijke betekenis 'waarvan er geen tweede is' op de achtergrond is geraakt. Enigst wordt gebruikt in de betekenis 'eniggeboren'. Van Dale vergelijkt het met beste in beste Ria: hiermee wordt niet uitgedrukt dat Ria de beste persoon op aarde is; het betekent iets als 'hallo'. Enigst kind is dus op weg een geaccepteerde combinatie te worden. Op Taaladvies.net, de taaladvieswebsite van de Nederlandse Taalunie, wordt enigst kind niet afgekeurd. In officiële stukken zal nog steeds enig kind van ... voorkomen, maar in de meeste situaties zijn enigst kind en enigste kinderen ook mogelijk. In zinnen als 'Schiphol is de enigste luchthaven die nog niet geprivatiseerd is' en 'Het enigste kadootje dat ik kon bedenken was een boekenbon' wordt enigste door veel taalgebruikers nog wél als té informeel gezien. In deze zinnen heeft enige bij de meeste mensen de voorkeur.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je, als je opgroeit met broertjes/zusjes (en dan vooral in de eerste 5 jaar natuurlijk en wanneer je niet meestal in de creche zit ![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Murat D veroordeeld tot... meisje | 325 | 12-05-2004 22:57 | |
Psychologie |
Soms word ik een kind, help HelpMePlease | 40 | 02-10-2003 16:11 | |
Psychologie |
Ik wil een kindje. )Vampje( | 150 | 07-08-2003 13:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Toch nog maar een keer BUSH!! Verwijderd | 27 | 13-03-2003 22:07 | |
ARTistiek |
Een poëtisch en vaag verhaal metzondernix | 35 | 12-08-2001 14:07 | |
Verhalen & Gedichten |
een stuk dat ik geschreven had toen ik stoned was.. italianboy | 12 | 12-07-2001 21:55 |