Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2012, 18:27
OBAdude
OBAdude is offline
Beste leden,

Jullie zijn het allemaal wel eens tegengekomen. Je hebt net voor een paar schoenen gekeken op een site, en vervolgens worden deze schoenen overal op het internet aangeboden. Ander voorbeeld is dat je gekeken hebt naar een weekendje Parijs, om vervolgens overal aanbiedingen te krijgen voor appartementen, hotels en autoverhuurders.

Dit fenomeen heet Online Behavioural Advertising (OBA) of Interest Based Advertising (IBA). Deze techniek zorgt ervoor dat advertenties op jouw surfgedrag worden afgestemd en zo accurater zouden moeten zijn. Meer info hier.

Allemaal leuk en aardig, maar er is dus een techniek die ervoor zorgt dat jouw specifieke surfgedrag bepaalt wordt en opgeslagen wordt.

Wat vinden jullie van OBA?
Wisten jullie überhaupt dat OBA bestond?
Vinden jullie OBA fijn of juist niet?

allemaal vragen die beantwoord kunnen worden.

Ik kan het me goed voorstellen dat mensen dit beangstigend vinden maar ook juist fijn. Ik ben erg benieuwd naar wat iedereen hier van denkt.

Mvg,

OBAdude
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2012, 18:29
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
allemaal vragen die beantwoord kunnen worden.

Ik heb een adblocker, dus krijg dat allemaal niet mee.
Oud 28-02-2012, 18:50
Em.
Em. is offline
Ik wist wel dat er zoiets bestond, en toen ik de enquête uit dit topic had ingevuld was ik ook bekend met de naam en alles. Overigens heb ik dat gedoe daarna uitgezet, waarna ik allerlei rare en stomme advertenties kreeg, naar mijn idee. En twee dagen daarna of zoiets heb ik adblockspul opgezocht en nu heb ik nergens meer last van.

Verder had ik er niet veel last van, hoewel het me wel opviel dat soms precies dingen werden getoond die ik net had bekeken oid.
Oud 28-02-2012, 22:37
Verwijderd
Ik wist dat het bestond, ik vind het niet erg want laten we eerlijk zijn alsof het mij een flikker boeit dat er een reclame van Kamernet staat of ik ook een kamer in Leiden zoek (nee, die heb ik dankzij jullie al gevonden stelletje sukkels) of dat er een reclame staat of ik ook met Indische vrouwen wil daten. Of iets dergelijks. Ik negeer reclame, ook al is het toegespitst op wat ik zelf heb opgezocht.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 22:51
Carn
Carn is offline
ik heb er geen problemen mee, ik vind wel dat de gebruiker zelf de mogelijkheid moet hebben om deze gegevens wel of niet te delen.
Oud 29-02-2012, 01:46
Verwijderd
In mijn mailbox stond een advertentie voor paardencrematies.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 07:06
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
In mijn mailbox stond een advertentie voor paardencrematies.
Dan vraag ik me toch af waar jij de laatste tijd op gezocht hebt

ontopic: wat carn zegt
Oud 29-02-2012, 07:30
Verwijderd
'Wat te doen met mijn dode paard behalve frikandellen'

En ik ben het ook eens met carn.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 09:00
Carn
Carn is offline
Oh, en ik vind ook dat het duidelijker moet worden aangegeven of iets dus reclame is of niet. Onze generatie snapt dat wel, maar oudere mensen vaak niet.
Oud 29-02-2012, 10:13
Missy
Missy is offline
Wat Carn zegt, .
Oud 29-02-2012, 11:53
Verwijderd
adfuckingblock.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 11:56
Em.
Em. is offline
Citaat:
Oh, en ik vind ook dat het duidelijker moet worden aangegeven of iets dus reclame is of niet. Onze generatie snapt dat wel, maar oudere mensen vaak niet.
Een aantal jaren geleden had ik een vriendinnetje dat anders gewoon deed 'hé, een ongelezen e-mail! Ik wist helemaal niet dat ik daar een e-mailadres had!' *vrolijk aanklikt*

Maar goed, ondertussen zal zij ook wel weten dat ze niet wéér de miljoenste bezoeker is, ongelezen e-mails heeft of dat je een iphone krijgt als je er drie met een vliegenmepper weet stuk te slaan. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met minder ervaring met internet daar nog wel intrappen.
Reageren

Regels voor berichten