Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2012, 17:42
Verwijderd
Heb altijd moeite gehad met het redeneren in natuurkunde. Ik ben echt veel beter met formules werken. Hoe kun je beter worden in redeneren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2012, 19:09
arPos
arPos is offline
bij exacte vakken moet je redeneren juist vermijden.

Zoals ik het altijd verwoord; Je moet niet denken maar gewoon de stappen volgen.

Om toch een antwoord op je vraag te geven; ik meen dat je niet beter kan oefenen in redeneren, sommige mensen pakken problemen aan door vanuit het geheel de boel logisch met redenatie te benaderen en vanuit die positie de details te ontdekken.
andere mensen beginnen met de verschillende details om zo uiteindelijk op het geheel uit te komen.
Oud 03-03-2012, 08:15
Verwijderd
Je hebt bepaalde hoofdstukken en vraagstukken in systematisch natuurkunde die zo gaan: Leg uit hoe dat kan etc etc. Zoiets vind ik dan moeilijk om te beantwoorden bij natuurkunde, vooral omdat ik inzicht mis. Bij vragen waar veel berekend wordt begrijp ik het wel beter and sneller.

Zal je tips onthouden, thx!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 15:49
Em.
Em. is offline
Wij moeten bij redeneervragen altijd uitgaan van formules. Dus aangegeven welke formule geldt, en dan zeggen 'als X groter wordt, dan wordt Y dus kleiner als Z constant blijft, als Y kleiner wordt dan *andere formule* wordt O ook kleiner want...' dat soort dingen. Redeneren via de formules dus.
Oud 03-03-2012, 19:58
arPos
arPos is offline
Citaat:
Je hebt bepaalde hoofdstukken en vraagstukken in systematisch natuurkunde die zo gaan: Leg uit hoe dat kan etc etc. Zoiets vind ik dan moeilijk om te beantwoorden bij natuurkunde, vooral omdat ik inzicht mis. Bij vragen waar veel berekend wordt begrijp ik het wel beter and sneller.

Zal je tips onthouden, thx!
Ik snap wat je bedoelt maar dat is nog niet echt redeneren, het is meer; probeer de natuurkundige eigenschappen te verwoorden (overigens iets waar ik ook niet goed in ben, meestal tl;dr en te flamboyant taalgebruik).

zoals em zegt, ga uit van de stappen die je aan de hand van de formule neemt:

Ik weet dat ze bij natuurkunde gek zijn op verhaaltjes om de som heen die je vervolgens in de war maken maar denk maar; als jij zo'n verhaalsom maakt dan probeer je uit dat verhaaltje ten eerste de bekende gegevens te halen en ten tweede de formule.

Nu als jij zo'n som moet verwoorden werk dan andersom, schrijf eerst de bekende gegevens op, de onbekenden (in de vorm van het daarvoor gebruikte symbool) en de formule, ga daarna aan de hand daarvan het "verhaaltje" schrijven.

Ik wil een voorbeeld geven maar ik weet niet precies wat jullie op het moment behandelen met natuurkunde, en om het aan de hand van F = p x A te doen vind ik ook zo flauw.
Reageren

Regels voor berichten