Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2012, 10:49
marleenfloris
Hallo iedereen, ik moet voor mijn mondeling dit gedicht analyseren. Heb alleen zelf geen idee waar het over gaat. Heeft iemand een idee en kan iemand mij helpen?????

DE LIEFDE MOE
De liefde kent de tijd te goed,
uren sterven als tantes op zondag.

Is het voorjaar? is het winter?
De bomen ontvangen de wind en buigen.

Mijn verlangen is moe, mijn adem tandenloos.
Ik ben het lichaamsdelen noemen moe,
zoals wij deden, tintelend van ontdekking.
Ik ben de liefde moe.

Alles gaat nu zwerven, door de wind verjaagd:
mijn handen, haar handen, mijn woorden,
seizoenen... wij nemen de pijn mee,
volgen de snelle liefde en sterven.

Ik zal zeker sterven, zwervend,
de liefde zoekend waar hij al eerder was,
tandenloos en moe.

Remco Campert
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2012, 13:49
meppie
hey

ik denk dat deze gedicht over het dagelijkse leven gaat en liefde overal is.
bv. als ik over de seizoenen leest denk ik direkt aan dat liefde tijdelijke kan zijn en dat kan veranderen van gewone liefde tot romeo en juliette.
en ten tweede over moe: dat wil zeggen dat liefde pijnlijk kan zijn, of je vind gewoonweg geen liefde in uw leven door de moe zoekende liefde.
en nu ga ik gwn direkt naar de einde, liefde stervende zoeken waar dat het was. is volgens mij gewoon dat je bv. een ex terug wilt maar dat je toch geen kans niet meer hebt.

ik hoop dat ik u geholpen hebt

mvg
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 14:20
marleenfloris
Dankjewel, heeft iemand anders misschien nog een idee?
Ook met stijlfiguren en beeldspraak enzo?

Ik hoop dat er nog iemand kan helpen!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2012, 12:56
Memi
Ik geef je een voorbeeld van mijn poezie analyse ,
Ik doe havo thuisstudie en had er een 8 voor en ik moest er 5 doen

Gedicht 1 Een Dorp – Paul van Ostaijen
Een vleermuis aan de nacht
hangt niet uw adem aan een vreemde adem
zo gij dit beseft het dorp
en de mensen nacht'lik huis aan huis
één licht -wellicht bij de pastoor-
en langs uw weg een late koe
In de wig van weg en stroom
is van de leegte zo het dorp
alsof 't een boot was die maar voor korte tijd
op anker ligt

Om het staketsel kletst
het donkere water
gemeten
en vreemder dan een moorden zonder gil
Gij weet dat er geen gelaat is
waar gij binnen kunt
als in uw huis
En gij stoot overal der dingen oppervlak
een spiegel van uw eenzaamheid
een teller van uw korte reis

Poëzieanalyse.
Het begint met een beeld, een unheimisch beeld, dat geladen is met dood en angst: 'een vleermuis aan de nacht' en dan vervolgt de dichter zonder overgang: 'hangt niet uw adem aan een vreemde adem / zo ge dit beseft het dorp'.
Wat beseft ge? Het dorp zoals het geschetst wordt. Hangt niet uw adem aan een vreemde adem, zoals een vleermuis aan de nacht lijkt te hangen, als ge dit beseft: het dorp 'en de mensen nacht'lijk huis aan huis / één licht -wellicht bij de pastoor / en langs uw weg een late koe'
Het begint met een beeld, een unheimisch beeld, dat geladen is met dood en angst: 'een vleermuis aan de nacht' en dan vervolgt de dichter zonder overgang: 'hangt niet uw adem aan een vreemde adem / zo ge dit beseft het dorp'.
Wat beseft ge? Het dorp zoals het geschetst wordt. Hangt niet uw adem aan een vreemde adem, zoals een vleermuis aan de nacht lijkt te hangen, als ge dit beseft: het dorp 'en de mensen nacht'lijk huis aan huis / één licht -wellicht bij de pastoor / en langs uw weg een late koe'. De weg komt bij een rivier, steekt de rivier misschien over, maar er is een plek waar weg en rivier samenkomen. Het lijkt alsof de verzameling donkere huizen even voor anker liggen en straks, misschien in het donker zullen vertrekken. 'In de wig van weg en stroom / is van de leegte zo het dorp / alsof 't een boot was die maar voor korte tijd / op anker ligt'. De wandelaar staat bij de punt van de wig en kijkt naar het donkere water dat klotst tegen het hout: pets, klots, in een eigenzinnige regelmaat. De dichter laat het horen in de gekozen klanken: 'Om het staketsel kletst / het donkere water / gemeten / en vreemder dan een moorden zonder gil'. Het water is gemeten, er staat een peilstok in het water. Maar er wordt nog iets gemeten: de onverbiddellijk doorgaande tijd. De wandelaar voelt zich verlaten en eenzaam. De reis word een raadselachtige reis maar waar naartoe ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten