Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2012, 22:00
AlphaWolf
AlphaWolf is offline
Weet niet of het hier de goede plaats is om het te posten, maar doe ik het maar gewoon. Heb namelijk een ernstig probleem.

Ik zit nu in het derde jaar, maar heb er al last van sinds het eerste. Ik begin altijd pas op de laatste minuut aan mijn huiswerk, wat voor veel stress zorgt.

Het lukt me gewoon niet eerder te beginnen, en ik ben best snel afgeleid onder het huiswerk maken/leren. Op die manier begin ik altijd op de laatste avond, maar nu in de derde is dat bijna niet meer te doen.

Ik hoop echt dat jullie een manier weten waardoor ik wel op tijd begin. Heb al dingen inplannen geprobeerd, en dat werkt een beetje als ik dan met het huiswerk begin dat pas later af hoeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2012, 09:54
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
wat bij mij ook altijd werkt is de leuke vakken en de minder leuke met elkaar afwisselen als je veel huiswerk hebt, als je eerst het leuke doet en daarna 3 vakken waar je niks aan vind dan raak je je motivatie kwijt.
en als je bijvoorbeeld 30 wiskundeopdrachten hebt en 30 scheikunde is het ook handig als je dan eerst 15 van het een maakt, dan 15 van het ander etc.
en pauzes tussendoor nemen doet ook wonderen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 15:43
Verwijderd
Hoe maakte je je planning? Als je bijvoorbeeld 4 dagen van te voren je eerste 2 paragrafen leert en het zo opbouwt ben je per dag maar weinig aan het leren.
Huiswerk maken is een kwestie van doen. Misschien helpt het inderdaad om met het stomme vak te beginnen, maar dan maakt het nog niet echt uit op welk tijdstip je begint.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 16:05
Bureaustoel
Bureaustoel is offline
Ik heb ook 3 jaren lang hetzelfde probleem als jou gehad , ik pakte wat lekkers te drinken en wat eten. Dan ging ik huiswerk maken een uurtje en dan eventjes pauze. Het valt allemaal best wel mee alleen het uitstellen naar het laatste moment doen veel meer mensen. Gewoon discipline opbouwen en jezelf beloven dat je meteen na het drinken en het snoepen gaat beginnen. Als je gewoon ook zoveel mogelijk in de les oplet dan kun je ook al een groot deel in de les of in je tussenuren maken!!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 06:41
Silvano08
Silvano08 is offline
Probeer zoveel mogelijk huiswerk in de les en/of in de tussenuren af te krijgen, en anders:

- Maak een planning (in je hoofd), waarbij je zorgt dat je niet teveel huiswerk in één keer moet maken.
- Zorg dat je op een plaats je huiswerk gaat maken waarbij je niet gestoord wordt, en waarbij er geen storende/afleidende factoren in de omgeving aanwezig zijn (ik noem een mobiel/smartphone die om de 10 seconden gechekt moet worden, een computer die telkens gechekt moet worden, huisdieren e.d.).
-Check niet telkens je horloge/ de klok.
-Neem af en toe een pauze (om het uur zou ik doen, maar dat hangt van jezelf af).
-Neem wat (gezonds) te eten mee voor de nodig energie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2012, 17:07
xLienaa
xLienaa is offline
Vroeger deed ik eerst de leuke vakken, maar ik hikte altijd op tegen de stomme vakken. Als ik het andersom deed, ging het wel beter, maar als ik blij was dat de stomste gemaakt waren, moest ik nog die 'leuke' vakken doen die niet meer zo 'leuk' zijn als het half elf is. Ik wilde me zo graag aan regels houden die ik zelf maakte, maar het lukte niet. Dus ging ik naar de mentor, het werd echt een probleem. Ik ging altijd om half één naar bed ofzo. De mentor stuurde me naar het huiswerkplein dat wij op school hebben. Elke dag na school zat ik tot 6 uur op dat speciale plein. Ik had het gevoel dat ik meer onder druk stond en maakte het huiswerk sneller en beter. Als je tijd overhad, kon je nog eens goed leren voor de toets voor morgen. Toen mocht ik in de loop van het jaar steeds vroeger naar huis en nu ben ik huiswerkplein af. Ik kan het nu ook wel zelf. Als het echt een probleem voor je is, praat er met je ouders en je menor over, vraag naar mogelijke opties of tips. En in geval van een huiswerkpleinloze school, kan je je ouders erbij halen en thuis maatregelen nemen. Vraag zelf of je ouders de tv in het oogje houden of je telefoon afpakken ofzo. En richt je eigen huiswerkplein op! Een tip is ook om, als de bel gaat na je laatste uur, voor de opstopping in de gangen al uit school te zijn en zo snel mogelijk naar huis te gaan. Zo heb je meer tijd! En inderdaad, als je toch al tussenuren of uitvallende uren hebt, besteed ze goed. Ga niet rond zitten hangen, maar zet jezelf in gedachte voor de tv, want dat kan als je je huiswerk nu maakt! Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2012, 21:57
Zeepje
Zeepje is offline
Inderdaad naar huiswerkbegeleiding gaan, ik weet niet of je er discipline van krijgt, maar op tijd beginnen wordt dan een gewoonte.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 17:08
Justinjayce
Justinjayce is offline
Ik heb hetzelfde en wat bij mij helpt is ouders die er streng op gaan letten
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 14:57
MadeleineB
MadeleineB is offline
Wat goed kan helpen (time management trucje) is je tijd in blokken van bijv. een half uur in te delen. Je werkt een half uur aan een onderwerp. Dan doe je wat anders. Ben je eerder klaar, dan ga je niet vast aan het volgende beginnen, maar neem je even rust. Je bent natuurlijk vrij om na het half uur te besluiten nog een keer een half uur aan hetzelfde te besteden. Waar het om gaat is dat je heel bewust met je tijd omgaat en weet waar het aan opgaat.

Wat ook erg goed helpt is jezelf een schouderklopje geven als je een onderdeel af hebt. Klinkt suf, maar echt het helpt!

Een planning maken is ok, maar zorg er wel voor dat deze realistisch is en plan ook voldoende rust in tussendoor. Dit hoeft geen half uur te zijn, maar al je bijv. een minuut of 7 rust neemt tussen elk onderdeel van je huiswerk, dan ben je weer opgeladen voor het volgende.

succes!

Laatst gewijzigd op 14-03-2012 om 15:20. Reden: Reclame maken is niet toegestaan
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:01
arPos
arPos is offline
ik deed/doe mijn huiswerk altijd tijdens de les.
maar dat werkt alleen als je de uitleg van de docent niet nodig hebt en je aantekeningen snel kan schrijven.

verder moet je gewoon niet uitstellen, klinkt misschien simplistisch maar straks op je werk kan dat ook niet.
Oud 16-03-2012, 21:14
Em.
Em. is offline
Als ik veel moet doen/leren blijf ik een uur extra op school, en doe ik het dan. Mijn werkhouding thuis is eh, niet zo goed, maar op school kan ik wel gewoon werken. Dan is er toch geen afleiding en je wilt er ook niet voor niets zitten, dus dan doe je wel wat. Tenminste, ik dan.
Reageren

Regels voor berichten