Ik lees dat enten een vorm is van kunstmatige ongeslachtelijke voortplanting. Kan iemand mij uitleggen waarom er sprake is van voortplanting? Het lijkt mij meer op transplantatie. De stam en de enttak zijn tenslotte al 'geboren'.
Groetjes, Daniel
Voortplanting wilt zeggen: het voortbrengen van nakomelingen. Er is dus nog steeds sprake van voortplanting omdat er uit een individu, een nieuw individu ontstaat (alleen is dit niet geslachtelijk omdat er geen bevruchting plaatsvindt en het nieuwe individu dus precies dezelfde genen heeft als de ouder)
@Denkerius
In mijn boek staat: ''alle nakomelingen die door ongeslachtelijke voorplanting uit één ouder zijn ontstaan, vormen samen een kloon''.
Ik zou dus zeggen van wel (dat het hetzelfde is als kloneren), het komt namelijk op hetzelfde neer.
klonen is een kunstmatige vorm van reproductie, dus ja het is klonen en ja het is voortplanten.