Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2012, 11:55
Volk
Volk is offline
Wat bedoelen mensen nou eigenlijk met dat een relatie werken is en dat je moet werken aan een relatie?

Ik lees vaak dat een relatie werken is, maar zo heb ik mijn relaties nooit ervaren. Misschien dat ik er daarom niet zo in geloof. Voor mijn gevoel gaat een relatie eigenlijk helemaal vanzelf als je goed bij elkaar past. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen relatieëxpert ben, heb er niet veel gehad. Misschien wordt er dus heel iets anders bedoeld met dat een relatie werken is dan ik denk. Vandaar mijn vraag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2012, 12:12
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Volgens mij bedoelen ze water bij de wijn doen, rekening houden met de mening van je 'partner', soms dingen doen waar je zelf geen zin in hebt: evenwicht vinden tussen geven en nemen.

En ja, als je echt bij elkaar past, gaan die dingen vanzelf, wat niet wil zeggen dat relaties waarin beide partners 'meer moeite' moeten doen, slecht zijn. Goeie vraag anyway!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 12:14
Volk
Volk is offline
Tommy de dingen die jij noemt vind ik vallen onder sociaal zijn en de ander als een mens behandelen. Het zijn dingen die je altijd moet doen. Verder ben k het met je eens dat een relatie die niet vanzelf gaat niet meteen slecht is.

Ik ben benieuwd wat de rest vindt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 13:42
Balance
Balance is offline
- Op een feestje zijn en geen zin meer hebben, maar weten dat hij het uitermate naar zijn zin heeft. Dan probeer ik er toch wat leuks van te maken en niet met een mokkend gezicht vroegtijdig te klagen dat ik weg wil.
- Als hij laat uit zijn werk komt en ik eigenlijk geen zin heb in koken, toch maar zin máken omdat je weet dat je niet van de ander moet verlangen dat hij na een lange werkdag ook nog de taken op zich moet nemen.
- Als hij praat over zijn lievelingsonderwerp wat mij totaal niet boeit, toch interesse máken (ipv doen alsof), gewoon omdat je er voor hem wil zijn.
- Als je een keer je dag niet hebt en hij irriteert je met iets kleins, er voor kiezen om niet gigantisch te snauwen maar nog een keer extra tot 10 te tellen, zodat iets kleins niet uitmondt in een ruzie.
- Af en toe een verrassing regelen om afwisseling / spanning in de relatie te houden.

Al dat soort kleine dingetjes beschouwen sommige mensen als werken, denk ik.
Terwijl het jou misschien veel natuurlijk afgaat en het voor jou daarom binnen het 'sociaal zijn' valt.
Oud 24-03-2012, 13:53
Verwijderd
Kom je wel achter als je een wat langere relatie hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Kom je wel achter als je een wat langere relatie hebt.
jou zie ik overal hahahahha vaste klant
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 15:45
Verwijderd
Werken aan een relatie is voor mij niet datgene wat je ook doet tegenover alle andere mensen uit beleefdheid/aardigheid (wat balance vooral noemt), maar ervoor zorgen dat je een soort evenwicht hebt waarin je samen functioneert in plaats van beide apart, waarbij beide ook nog gelukkig zijn. Dat is in sommige gevallen toegeeflijk zijn, maar meestal juist testen hoe je samen ergens doorheen komt. Ik denk dus vooral leren samen functioneren. En in een langere relatie moet je dus ook niet terecht koen in dingen aannemen of juist heel erg apart van elkaar leven, enzo. /vaag
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 16:44
Balance
Balance is offline
Hmm ik zie dat juist meer als afspraken maken, wat voor mij niet onder 'werken aan' valt, maar misschien voor anderen juist weer wel.
Oud 25-03-2012, 08:41
Verwijderd
Ik snap het ook niet zo. Heb de indruk dat ermee wordt bedoeld dat je je best doet voor elkaar, moeite doet voor elkaar, wat dus een stapje verder gaat dan het normale 'met een ander rekening houden'. Maar ik heb dat ook nooit ervaren als 'werken'. Als je van iemand houdt wil je toch juist graag moeite doen voor diegene? Dan doe je dat met liefde, dat is niet voor niets een gebruikelijke zegswijze.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 10:00
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik vind de dingen die tot nu toe genoemd zijn niet echt hetzelfde als werken aan een relatie, maar meer gewoon rekening met elkaar houden en een beetje moeite doen om te zorgen dat het goed blijft gaan.
Toen ik vorig jaar na een maand uit elkaar zijn het weer ging proberen met mijn ex, toen moesten we daadwerkelijk werken aan de relatie. Hij had moeite me te vertrouwen en ik geloof dat er praktisch elke week wel iets was waarover hij erg overstuur was, en ik moest doen voor mijn gevoel hard werken om hem weer te kalmeren. Het kwam neer op heel erg veel op bed zitten, praten, verwijten die we hadden uitspreken en wegleggen, heel veel luisteren en hard nadenken over een oplossing. Iedere keer als hij zo overstuur was deed ik alles in mijn macht om hem over te halen niet weg te gaan omdat het dan wel weer goed zou komen.

Ik zou dus zeggen dat 'werken aan een relatie' inhoudt dat je echt veel moeite doet om het beter te laten gaan dan het ging, en niet de dingen die je doet om te voorkomen dat het slechter gaat.
Oud 25-03-2012, 11:17
Volk
Volk is offline
CS ik vind dat je een heel helder voorbeeld geeft van wat werken in een relatie zou kunnen zijn. Zoals jij het beschrijft komt het inderdaad als werken over en niet alleen de 'normale' dingen waarbij je rekening houdt met elkaar. Komt ook overeen met wat Lusi zegt, vind ik.

Ben beniewd of er nog mensen zijn die er anders over denken of iets toe te voegen hebben..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Ik vind de dingen die tot nu toe genoemd zijn niet echt hetzelfde als werken aan een relatie, maar meer gewoon rekening met elkaar houden en een beetje moeite doen om te zorgen dat het goed blijft gaan.
Toen ik vorig jaar na een maand uit elkaar zijn het weer ging proberen met mijn ex, toen moesten we daadwerkelijk werken aan de relatie. Hij had moeite me te vertrouwen en ik geloof dat er praktisch elke week wel iets was waarover hij erg overstuur was, en ik moest doen voor mijn gevoel hard werken om hem weer te kalmeren. Het kwam neer op heel erg veel op bed zitten, praten, verwijten die we hadden uitspreken en wegleggen, heel veel luisteren en hard nadenken over een oplossing. Iedere keer als hij zo overstuur was deed ik alles in mijn macht om hem over te halen niet weg te gaan omdat het dan wel weer goed zou komen.

Ik zou dus zeggen dat 'werken aan een relatie' inhoudt dat je echt veel moeite doet om het beter te laten gaan dan het ging, en niet de dingen die je doet om te voorkomen dat het slechter gaat.
Dit si wel zo ongeveer wat ik ook wilde zeggen, maar niet kon verwoorden. Werken in een relatie betekent voor mij dat je keer op keer moeite doet (en ook wil doen!) om te zorgen dat de relatie beter wordt. Vriendje en ik hebben regelmatig ruzie omdat hij iets anders bedoelt dan ik. Het ksot dan best wel wat tijd en energie om erover te praten, het standpunt van de ander in te zien, te begrijpen wat de ander bedoelt en je eigen standpunt bij te stellen of juist vast te houden. Dat gaat niet vanzelf bij ons, we meoten er echt voor gaan zitten. Dat vind ik soms heel vermoeiend, omdat hij het moeilijk vind te verwoorden wat hij bedoelt en dus lang de tijd nodig heeft. Ik zit niet zo in elkaar, ik weet vrij snel wat ik wil en kan dat ook helder en duidelijk verwoorden. Hij heeft er weer moeite mee dat ik zo snel ben en hem dan niet de rust geef om de juiste woorden te zoeken. Het is dus van beide kanten uit water bij de wijn doen en dat is soms heel vermoeiend, maar zorgt er ook voor dat we elke keer opnieuw heel bewust bezig zijn met elkaar en dus ook steeds opnieuw heel bewust voor de ander kiezen.

De andere dingen die hier genoemd zijn, vind ik neit meer dan normaal en hoort imo gewoon in een relatie thuis.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 14:05
Verwijderd
Hmmm voor mijn gevoel is het weer even wat bewuster met elkaar omgaan.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 16:22
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Ik denk dat werken aan een relatie geldt op het moment dat er iets niet helemaal lekker loopt. En je dus moeite moet doen om ervoor te zorgen dat je elkaar nog leuk/aantrekkelijk/interessant/boeiend vindt, omdat je misschien (tijdelijk) alleen maar negatieve dingen meemaakt in je relatie.
Ik heb ook wel eens een soort relatiecrisisje gehad en wat we toen gedaan hebben is gewoon extra 'moeite' steken in elkaar: veel dingen samen doen, veel praten, veel luisteren en proberen een oplossing te zoeken. Ik denk dat het wel redelijk aansluit bij wat Cherry Springs zegt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 16:35
Verwijderd
Opofferingsgezindheid denk ik. Niet de hele tijd aan jezelf denken, maar ook aan je partner. Soms heb je geen tijd / zin in dat gezeik van zo'n mokkel, maar dan moet je dat toch maar even aanhoren om de relatie stabiel te houden...

denk dat men dat ermee bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 19:35
TopDrop
TopDrop is offline
Als na wat langere tijd de spanning er wat uit is, je in een dagelijkse sleur raakt, je vaak hetzelfde doet, je snel geirriteerd raakt door elkaar, ruzie maakt om niks, minder afspreekt, minder je best doet voor elkaar en de relatie for granted neemt zonder nog in verbetering te investeren, dan kan het best wel veel moeite kosten om daar bij stil te staan en er zonder al teveel kleerscheuren weer uit te komen.

Dan moet je een stapje terug nemen, weer actief je agenda voor elkaar vrijmaken, kunstmatig wat romantiek in te bouwen door bijvoorbeeld weer te gaan daten, romantisch etentje plannen, kadootje meenemen, veel praten over problemen, waar je je aan ergert en waarom, hoe dingen anders kunnen, huishoudelijke taken weer eerlijk verdelen, overmatig veel interesse tonen in de ander, samen wat nieuwe dingen ondernemen, etc.

Zoiets?
Oud 27-03-2012, 19:40
Schrödinger
Schrödinger is offline
Werken aan een relatie is nonsens.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 21:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn vriend is ABSOLUUT niet te spreken over werken aan een relatie. Ik kan eigenlijk ook niet bedenken wat werken aan een relatie zou zijn. Lief zijn voor elkaar en leuke dingen doen is niet echt werken, en als er iets mis is probeer je het wel goed op te lossen natuurlijk, dus misschien is dan het niet-ruzie-maken-maar-oplossingsgericht-discussieren het werken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 21:33
Verwijderd
Citaat:

dat is wel een goed voorbeeld, maar niet iets dat in elke relatie standaard is.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 22:04
Catch
Catch is offline
Ik ben in mijn relaties wel dingen tegengekomen waarin ik erg van mening verschilde van mijn vriendjes. Soms loop je toch gewoon tegen dingen aan waar je niet hetzelfde over denkt? Dat kan een probleem vormen en dan kun je ergens een compromis bedenken.

Ik zou ook zeggen dat je aan je relatie werkt als je vriend(in) of jijzelf verminderde gevoelens hebt en die weer aan wil wakkeren, er iets is voorgevallen waardoor het vertrouwen is beschaamd etc waar je iets aan wilt doen. Ik noem lief zijn voor elkaar en kleine concessies doen niet echt werken aan je relatie.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 23:38
Linda Prins
Linda Prins is offline
Werken aan je relatie, is gewoon de boel warm en gezellig houden, niet denken de buit is binnen, dus ik hoeft geen moeite meer te doen, hou aandacht voor elkaar, en dat je een keer een verschil van mening hebt, ach dat hoort er gewoon bij, je komt beiden tenslotte uit een ander nest, om het zo maar even te noemen, als je nooit een verschil van mening in je relatie zou hebben, dan loop je langs elkaar heen, en heb je geen aandacht voor elkaar, het is van elkaar geven en nemen, zo ongeveer,
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 08:00
Verwijderd
Het wordt natuurlijk vaak gebruikt door mensen waarbij het kut gaat in de relatie en dan gaan ze eraan werken zeggen ze tegen de buitenwereld. Want moeite fixt een kutrelatie
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 11:23
Volk
Volk is offline
Ik denk dat ik nu een beeld heb van wat werken kan zijn. Het komt op mij over alsof de dingen die je "normaal" doet (naar elkaar luisteren, elkaars standpunt inzien, etc) ergens zijn kwijtgeraakt in de relatie en dat die dingen dan opnieuw geintroduceerd worden, en dat dat dan werken aan een relatie is.

Toch?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 12:28
Verwijderd
Huh?!? Ook in hele goede relaties gaat het weleens wat minder...

Veel mensen doen hier alsof in een goede relatie alles vanzelf gaat..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 12:29
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik denk dat je die dingen niet persé kwijtgeraakt hoeft te zijn. Ondanks dat het 'normaal' is in een relatie om naar elkaar te luisteren, begrijpen en een middenweg te vinden, zullen er (helemaal in een lange relatie) uiteindelijk toch dingen zijn waarvan het niet zo makkelijk is elkaars standpunt in te zien, of daar een weg in te vinden, hoe graag je dat ook zou willen. En dan zul je net even iets harder moeten 'werken' dan normaal om daar uit te komen.
Advertentie
Oud 28-03-2012, 15:04
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Heb al veel gelezen waarmee ik het eens ben. Vaak hoor je Idd de uitdrukking, je móet altijd werken aan je relatie, anders gaat het mis. Ik zie dat vooral als in elkaar blijven investeren, en natuurlijk vooral in de relatie. Tijd maken voor elkaar, communiceren met elkaar, respect tonen naar elkaar etc.
Daar binnen passen vele voorbeelden zoals die van
Oud 28-03-2012, 15:26
Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Het wordt natuurlijk vaak gebruikt door mensen waarbij het kut gaat in de relatie en dan gaan ze eraan werken zeggen ze tegen de buitenwereld. Want moeite fixt een kutrelatie
Een kutrelatie is iets anders dan een relatie waarin het even kut gaat. En daarbij; de moeite doen om elkaar(s standpunten) te begrijpen en weer op 1 lijn te komen kan een relatie wel weer beter maken ja. Als je dat niet vindt, maak je het dan uit op het moment dat het niet goed gaat?

Citaat:
Huh?!? Ook in hele goede relaties gaat het weleens wat minder...

Veel mensen doen hier alsof in een goede relatie alles vanzelf gaat..
En hier ben ik het ook erg mee eens.
Oud 28-03-2012, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Een kutrelatie is iets anders dan een relatie waarin het even kut gaat. En daarbij; de moeite doen om elkaar(s standpunten) te begrijpen en weer op 1 lijn te komen kan een relatie wel weer beter maken ja. Als je dat niet vindt, maak je het dan uit op het moment dat het niet goed gaat?

En hier ben ik het ook erg mee eens.
Ik heb het dan ook over een kutrelatie waarin de uitspraak misbruikt wordt en niet over een relatie waarin het even kut gaat.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 20:51
Neko*
Neko* is offline
En wie bepaalt dan of het een kutrelatie is, en of de uitspraak misbruikt wordt? Jij, of degene die die kutrelatie hebben?
Oud 29-03-2012, 08:56
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik denk dat je die dingen niet persé kwijtgeraakt hoeft te zijn. Ondanks dat het 'normaal' is in een relatie om naar elkaar te luisteren, begrijpen en een middenweg te vinden, zullen er (helemaal in een lange relatie) uiteindelijk toch dingen zijn waarvan het niet zo makkelijk is elkaars standpunt in te zien, of daar een weg in te vinden, hoe graag je dat ook zou willen. En dan zul je net even iets harder moeten 'werken' dan normaal om daar uit te komen.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 13:42
Verwijderd
Citaat:
En wie bepaalt dan of het een kutrelatie is, en of de uitspraak misbruikt wordt? Jij, of degene die die kutrelatie hebben?
Degene die die kutrelatie hadden.

Je hoeft niet zo overdreven te reageren. M.i. moet er ook gewerkt worden in/aan relaties waarin alles goed loopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten