Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2012, 21:13
Jassperr
Jassperr is offline
Opeens hebben wij bij Handel & Administratie een regel dat je het hoofdstuk af moet hebben of anders krijg je een één voor het proefwerk. Dit doen ze sinds kort maar ze hebben niet gezegt dat je een één krijgt maar dat je een middag terug moet komen en het dan afmaken. Ik maak het nooit en ik haal altijd een hoog cijfer en nu opeens zo'n regel.. Mag dit?

P.S. Bijna de hele klas heeft nu een onvoldoende.

Laatst gewijzigd op 26-03-2012 om 21:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2012, 10:09
joris19
joris19 is offline
Ja, wel enorm balen, ik denk dat ze dat doen, omdat het niet eerlijk zou zijn tegenover anderen die wel het hoofdstuk af hebben, Ja, joh....wen er maar aan, probeer de volgende keer je hoofdstuk wel af te hebben, dat is het enige wat ik je als advies kan meegeven, tja het is niet eerlijk, maar ja zo gaat dat nou eenmaal, daaar zul je later ook mee te maken krijgen als je later bij een bedrijf werkt, dat je op je donder krijgt van je werkgever chef of baas, als het werk niet af is gekomen....niet dat ik je de les wil voorlezen hoor, maar probeer het opgegeven hoofdstuk de volgende keer af te krijgen, probeer daar aan te werken, probeer de lesstof nog beter te leren, dan kost het minder denk tijd, om het te maken, of als je een vraag niet weet sla die dan even over, en maak de opgaven die je wel kent, en als je die opgaven af hebt, kun je altijd terug komen bij die vraag, of opdracht waar je op bent vast gelopen, maar als blijft hangen bij die moeilijke opgave kost het alleen maar tijd, en red je het niet binnen de opgegeven tijd, de andere opgaven of vragen te maken.....Succes de volgende keer.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 10:51
Verwijderd
Volgens mij kan dat inderdaad gewoon. Als de opdracht is dat je dat hoofdstuk moet maken dan is dat de opdracht. Als ze je opdracht geven om een essay te schrijven en je doet dat niet dan krijg je toch ook gewoon een 1? Als zij vinden dat je het hoofdstuk gemaakt moet hebben en je doet dat niet dan "mag" je waarschijnlijk het tentamen niet maken, en daarom krijg je een 1.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 13:26
the economist
the economist is offline
In een examenklas mag dit zeker niet ! De regel moet ook duidelijk vermeld staan in je PTA, je weet wel een van die vele boekjes die je aan het begin van het jaar krijgt en die je toch nooit inleest. In je PTA, programma van toetsen en afronding, staat welke toetsen je krijgt, en welke andere opdrachten (=afronding) en hoe dat meetelt voor je cijfer.

Als een school het toch zou willen doen, wat ik wel kan begrijpen omdat je huiswerk maken gewoon heel belangrijk is, dan zouden ze kunnen zeggen 'het hoofdstuk maken is een extra werkstuk'. in dat geval krijg je voor dat werkstuk een 1, hoewel ik dan denk dat je hoofdstuk voor de helft af ook een 5 of zo zou moeten zijn.
Maar dan heb je dus dat ene lage cijfer, maar moet je op het proefwerk altijd nog een voldoende kunnen scoren.
Dus op zijn hoogst worden het twee, gescheiden cijfers !
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 13:31
ThomasJu
ThomasJu is offline
Nee, ik vind dat dit niet mag.
Er is aan het begin van ieder jaar (in de bovenbouw, als het goed is) een PTA opgesteld. hierin staat precies waarvoor je allemaal wel en niet beoordeelt wordt, en hoe vaak dit telt. Als het hoofdstuk maken daar niet instaat mogen ze het niet mee laten tellen zonder hier een verandering in aan te brengen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 14:50
Em.
Em. is offline
Maar in mijn PTA staan alleen SE's en PO's die meetellen voor het eindexamen. Er staan géén gewone proefwerken in en die zijn ook niet zo strak aan regels gebonden. Ik haal nergens uit de OP dat de toets van de TS een schoolexamen is, dus ik denk dat het PTA er niet zo bijster veel mee te maken heeft.
Oud 28-03-2012, 11:10
Verwijderd
Jullie (the economist en ThomasJu) trekken wel een beetje voorbarige conclusies vind ik . Ten eerste staat nergens dat het hier om een examenklas gaat, en we weten allemaal niet wat er in het PTA staat, als dat al van toepassing is.

Verder, ik weet niet meer precies hoe dat bij ons zat, maar volgens mij stonden bij mijn PTA niet alle handelingsdelen erin. Die handelingsdelen zijn echter verplicht, zonder volgt een uitsluiting van (school)examen vaak, dus dat zou het ook nog kunnen zijn.

TS: Zit je in een eindexamenklas? Heb je een PTA? Zoek dat er dan nog even in op. Vraag het anders aan je docent waarom dit ineens besloten is.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 13:51
the economist
the economist is offline
Citaat:
Jullie (the economist en ThomasJu) trekken wel een beetje voorbarige conclusies vind ik . Ten eerste staat nergens dat het hier om een examenklas gaat, en we weten allemaal niet wat er in het PTA staat, als dat al van toepassing is.
1.Het gaat om handel en admin. , alleen op het vmbo heet het vak zo, op havo vwo is het economie of m&o.
Op vmbo wordt dit vak in 3e en 4e jaar gegeven, en telt het zeer waarchijnlijk al mee voor examen.

2. verder geldt, dat als er regels gelden voor de examenklassen, het een goede zaak zou zijn om ook voor lagere klassen dezelfde spelregels te hanteren. Al is hier dus, nogmaals, geen sprake van een lagere klas.

3.Als het niet gecommuniceerd is, of je dat nou via een PTA of anders doet maakt niet uit, is het niet fair tijdens het jaar de regels te veranderen. Een proefwerk mag je best meteen al aan het begin van de periode opgeven. Dat je huiswerk gecontroleerd wordt, en dat je er niet onderuit kan komen, lijkt me ook typisch iets om al aan het begin te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 18:07
ThomasJu
ThomasJu is offline
Bij mij op school is al vanaf 3 vmbo en 4 HAVO/VWO een PTA. Hierin staat alles waarvoor je wordt beoordeelt. Dus ook gewone repetities, PO's en leesdossiers.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 06:59
Verwijderd
En voor hetzelfde geld staat het wel gewoon in het PTA en heeft de school zich er in het begin van het jaar gewoon niet aan gehouden. Mazzel voor de leerlingen, maar dan is het gewoon heel normaal om dit alsnog te gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten