Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2012, 14:28
uoliM
uoliM is offline
Ik vraag me af of je, als je begint met studeren, al een groot bedrag op je spaarrekening moet hebben. Je krijgt natuurlijk 'gratis geld' voor een kamer en zo, maar kom je hier in het begin wel mee rond? Met een beetje zakgeld van je ouders en de studiefinanciering lijkt het me onwaarschijnlijk dat je al je boodschappen/kleren/huur etc. kunt betalen, dus ik denk dat je voordat je begint al wel een kapitaaltje opgebouwd moet hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2012, 15:19
Verwijderd
Nou ja, het hangt er maar net vanaf natuurlijk. Ik heb geen spaarrekening nodig, want mijn ouders betalen mijn kamerhuur, mijn collegegeld, zorgverzekering en boeken voor mij. Ik heb dus studiefinanciering puur voor eten, mobiele telefoonkosten en dat soort dingen. Nou ja, dat is echt wel genoeg ook al krijg ik gewoon het minimale.

Maar als je ouders je bijna niet kunnen steunen dan is het zeker handig om een klein kapitaaltje te hebben .
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 15:26
Verwijderd
DUO gaat er in elk geval van uit dat je 266 euro haalt uit je basisbeurs (voor collegegeld en boeken), 240 euro uit je ouderlijke bijdrage of aanvullende beurs of een combinatie van die twee (voor de huur, maar een huur van 240 euro is erg laag) en 285 euro uit een bijbaantje of lening (voor eten, kleding en vrijetijdsbesteding). Van die 266 euro alleen kun je zeker niet rondkomen.

Als je niet kunt werken naast je studie en niet wil lenen, of als de IB-groep heeft berekend dat je ouders je wel kunnen steunen waardoor je geen aanvullende beurs krijgt, maar je ouders kunnen het eigenlijk niet... dan is het nodig om spaargeld te hebben. En sowieso is het natuurlijk altijd handig, je computer zal maar kapot gaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 16:50
Verwijderd
Nee, als je naast je studiefinanciering een bijbaantje hebt is geld geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2012, 07:16
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Kijk op deze pagina http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/...-studeren.html wat je allemaal kwijt bent als je studeert en op kamers woont, dan heb je een idee hoeveel slim is nog aan spaargeld te hebben of bij te verdienen naast de studiefinanciering.
Hoe bedoel je eigenlijk 'gratis wonen'? Als je in een studentenhuis woont en geen eigen ingang (wat vaak het geval is), heb je geen recht op huurtoeslag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten