Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2012, 14:06
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Hoi allemaal!

Een vraagje: mijn opa heeft kinkhoest en naar wat ik heb begrepen is dit behoorlijk besmettelijk. Nu ben ik zelf sinds een week erg verkouden. Het lijkt in alles op een 'gewone' verkoudheid (verstopte neus, veel snot, hoofdpijn, beetje koorts), waar nu sinds een dag of 2-3 hoesten bij is gekomen (in eerste instantie veel slijm, nu meer een kriebel).
Heel veel mensen in de omgeving zijn verkouden en aan het hoesten en normaal gesproken zou ik me hier echt geen zorgen om maken, ware het niet dat mijn opa dus kinkhoest heeft en ik volgende week mee ga lopen op de afdeling gynaecologie. En zelf heb ik ook niet zo veel zin in die hoest/stik/braakbuien die mijn opa nu heeft...
Wat is nu verstandig om te doen, denken jullie?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 14:10
Pluis
Pluis is offline
Je bent als kind gevaccineerd tegen kinkhoest, je opa is waarschijnlijk van voor die vaccins. Er is een kleine kans dat je het nog eens kun krijgen, maar dan is het in ieder geval minder heftig dan wat je opa heeft.
Met een verkoudheid kun je prima in het ziekenhuis aan het werk, gewoon zorgen dat je regelmatig je handen wast met water en zeep en tussendoor handalcohol gebruiken (die hangt overal)
Oud 16-04-2012, 14:40
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Klopt, hij is niet gevaccineerd (heeft het wel als kind gehad, maar dat is ook al weer heeul lang geleden ). Ik wel, gelukkig, dat scheelt.
Wat betreft die stage, ik had begrepen dat kinkhoest voor baby's erg gevaarlijk kan zijn, dus vandaar dat ik me zorgen maakte dat, mocht ik het hebben, ik het daar kan overdragen...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 18:58
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb ook kinkhoest gehad. Dat duurde ongeveer drie maanden. Lekker was het niet, maar mijn moeder bijvoorbeeld heeft nog nooit een kinderziekte gehad en die heb ik ook niet aangestoken. Niemand trouwens, zelfs niet vrienden waar ik elke dag mee omging.
Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken als ik jou was. Je kunt voor de zekerheid inderdaad vaker je handen wassen/ontsmetten.
Oud 16-04-2012, 19:20
Verwijderd
Je zou eventueel een mondkapje kunnen dragen bij baby's in de buurt. En ik neem aan dat je sowieso altijd je handen goed wast voor je een baby aanraakt op je stage
Met citaat reageren
Oud 18-04-2012, 20:25
Verwijderd
Ik heb de kinkhoest ook gehad toen ik 12/13 was ofzo, het kan een halfjaar duren en dat heeft het bij mij zeker gedaan... in het begin was het bij mij gewoon een normale verkoudheid later moest ik ook overgeven enzo, ik ben ook een paar x bijna gestikt maar dat is vast niet bij iedereen het geval, rond die tijd werd een buurmeisje van mij geboren en ik mocht daar toen niet naar toe omdat bij kindjes die jonger als 9 maanden de kinkhoest gevaarlijk kan zijn zoals mij werd verteld, ik ben niet veel later toch gegaan en met mijn buurmeisje was niks aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 11:25
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Bedankt voor al jullie reacties, dat heeft mij wel gerustgesteld!

Ik hoest nog wel, maar helemaal niet veel en erg, dus ik denk dat het met mijn stage wel goed gaat komen. Handen wassen doe ik uiteraard en mocht het tegen die tijd toch nodig zijn, kan ik altijd nog even overleggen met mijn begeleider daar.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 15:15
Pluis
Pluis is offline
als het hoesten nu al minder wordt heb je iig geen kinkhoest. een gewone verkoudheid daar kan een pasgeboren baby wel tegen, die heeft daar genoeg antistoffen tegen in z'n bloed van z'n mama
Oud 25-04-2012, 18:04
manonn01
manonn01 is offline
Ik heb 7 maanden geleden kinkhoest gehad, terwijl ik WEL als kind gevaccineerd ben. Dit geeft dus geen garantie. De kans is er dat je het van je opa hebt gekregen, maar dat je nu nog niet zoveel hoest wil niks zeggen. Er zijn verschillende fases van kinkhoest. In het begin lijkt het idd veel op verkoudheid en pas na een paar weken ga je steeds meer en heftiger hoesten. Deze begin/middenperiode is volgens mij wel het meest besmettelijk. Vooral met kinderen is het heel gevaarlijk, dus aangezien je op de gynaecologie afdeling werkt, moet je daar wel voorzichtig mee zijn, uit voorzorg al. Baby's hebben natuurlijk een slecht afweer/immuunsysteem, dus bij kinderen is kinkhoest echt een ernstige ziekte. Kijk hier dus goed mee uit. Kinhoestpatiënten zijn het meest 'gevaarlijk'/besmettelijk voor ouderen en baby's/jonge kinderen vanwege het immuunsysteem/afweersysteem.

Ik hoop dat ik je niet al te veel ongerust heb gemaakt, maar het is wel belangrijk dat je er goed mee oppast!
Je zou bij de dokter bloed kunnen prikken om uit te sluiten dat je kinkhoest hebt.
Oud 27-04-2012, 11:56
9gagz
9gagz is offline
Citaat:
Je bent als kind gevaccineerd tegen kinkhoest, je opa is waarschijnlijk van voor die vaccins. Er is een kleine kans dat je het nog eens kun krijgen, maar dan is het in ieder geval minder heftig dan wat je opa heeft.
Met een verkoudheid kun je prima in het ziekenhuis aan het werk, gewoon zorgen dat je regelmatig je handen wast met water en zeep en tussendoor handalcohol gebruiken (die hangt overal)
ja dat klopt ik had ook kinkhoest gekregen toen ik 12 was 2 weken niet naar school gegaan , ik moest vaak hoesten en kon soms niet ademen waardoor ik ging overgeven uit paniek
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten