Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2012, 14:36
Jan159
Jan159 is offline
Hallo,

Ik zit met een probleem en weet niet goed waar ik het moet plaatsen, ik heb het ook bij het forum 'studiekeuze' gezet, maar mijn probleem heeft zeker ook met liefde en een relatie te maken.

Hier komt het:

Ik dacht eerst piloot te worden en heb meegedaan aan de selectietesten van een luchtvaartschool. Deze waren allemaal positief en het enigste wat ik nog moet doen is 'ja' zeggen om hieraan te beginnen. Ik dacht dit eerst echt te doen maar ik zit echter met een zeer zwaar probleem: Ik had nog eens goed nagedacht en kwam toen tot de constatering dat piloot ongetwijfeld een super vette, waarschijnlijk het mooiste, beroep is. maar dat:

1) Je sociaal leven op een heel laag pitje staat (zeker tijdens de intensieve opleiding)
2) Ik niet weet of het vliegen na 10 jaar nog zo leuk zal zijn want je doet tenslotte dag in dag uit helemaal hetzelfde, al varieert het weer wel eens enzo.
3) Het slecht gaat in de luchtvaart en ik waarschijnlijk in het buitenland moet gaan werken
4) Een gezin in combinatie met het beroep piloot niet bepaald optimale omstandigheden opleveren.
En 5) ik heb sinds een 3tal maanden een vriendin en ik weet niet of ik het overleef als ik aan de opleiding begin want dan gaat onze relatie eraan. En ik zie ze echt super super super graag...
(Dit is een 2-jaar lange, zeer intensieve opleiding zonder vakanties met amper vrije tijd. Daarna moet je zeer waarschijnlijk gaan werken in het buitenland, dus ja: onze relatie zal er dan aan gaan.)

Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik pieker hier echt al een maand lang over en word er als het ware depressief van! Mijn vriendin zei me dat ze gewoon wou dat ik gelukkig zou worden en dat ik moet kiezen wat ik ècht graag wil doen... Ik zie haar gewoon kei graag! (We zijn allebei wel jong,17, en ik weet dat statistisch gezien de kans klein is dat we over 10 jaar nog samen zijn maar hoe het nu aanvoelt wil er echt mijn leven mee verder en zij zegt hetzelfde.)

HELP MIJ AUB!
Jan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2012, 15:32
Balance
Balance is offline
Kwestie 2 kan je sowieso wegstrepen, want dat heb je met elk beroep.

Wat betreft de rest: je bent nu 17. Met een opleiding van 4 jaar en een pensioenleeftijd die ongetwijfeld verder opgerekt wordt, zal je nog zo'n 50 jaar moeten werken. Dat is heel lang, dus je kan maar beter iets gaan doen wat je leuk lijkt. Nu lees ik je bezwaren en eigenlijk zijn al je bezwaren gericht op je sociale leven en niet zo zeer op de inhoud van het vak. Ik neem dus aan dat het je nog steeds erg leuk lijkt. Wat dat betreft, zeg ik: doen.

Wat je relatie betreft: de eerste twee jaar zit je sowieso nog in nederland. Dan zie je haar dus nog gewoon. Zelfs al is het een mega drukke opleiding; binnen elk beroep/opleiding is ruimte om elkaar te zien. Je wordt daar al snel erg creatief in.
Na die twee jaar wordt het anders, want dan moet je misschien naar het buitenland. Maar als jullie relatie dan nog in stand is, dan heb je al een hele andere uitgangspositie. Je zit niet meer in die verliefdheidsfase waarbij het een ramp is om elkaar 2 dagen niet te zien en wellicht heeft zij wel meer mogelijkheden om regelmatig over te komen. Ik denk niet dat het per definitie het einde van jullie relatie is.

En dat het een lastig beroep is met een gezin dat is waar. Daar kies je dus al dan niet bewust voor. Je zal fases hebben waarin je een tijdje thuis kan zijn (meer dan de gemiddelde vader) maar ook fases waarin je je kinderen (en vrouw) minder ziet. Je zou eens kunnen informeren bij huidige piloten hoe zij dat doen.
Oud 07-04-2012, 16:18
Volk
Volk is offline
Ik zou als ik jou was wat gesprekken met piloten voeren. De piloten die ik ken hebben een rijk sociaal leven. Daarbij kun je zelf ook een beetje bepalen waar je heen vliegt. Ga je bij een maatsschappij die alleen vooral intercontinentaal vliegt of eentje waarbij je maar 1-2 dagen per week van huis bent omdat het vooral kleine vluchtjes zijn? Als je kiest voor het laatste is een gezin al een stuk makkelijker.

En de jongens die de pilotenopleiding doen hebben meestal ook gewoon een vriendin. Je bent echt niet hele dagen bezig. Je hebt nog tijd voor sport en vrienden en een vriendin. Zoek dus meerdere piloten en vraag hoe zij het hebben ervaren.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:19
Jan159
Jan159 is offline
Ik zal haar inderdaad nog af en toe zien tijdens de opleiding, maar tijdens de opleiding zit je zoiezo 6-7 maanden in Amerika omdat het daar beter weer is en je daar dan sneller kan leren vliegen.

Eens de opleiding voltooid is moet je dus waarschijnlijk naar het buitenland, maar daar bedoel ik niet zozeer een buurland mee. Tijdens de infodagen hadden ze het eerder over Azië, Australië of het Midden-Oosten. En aangezien zij van plan is Biochemie te studeren in België (Hier woon ik ook), zal ik haar dus amper zien.

Volk, tijdens de opleiding zal het inderdaad nogwel meevallen tot je naar Amerika moet gaan. Als je afstudeert kan je niet echt kiezen of je Short of Long-Haul wil vliegen, dat bepaalt de maatschappij. En ze zeggen dat je deze dagen echt moet nemen wat je kan krijgen omdat het slecht gaat in de luchtvaart, zeker tijdens je beginjaren is het zeker niet van te kiezen..
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 18:52
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Is het al lang je droom om piloot te worden? Het klinkt nu namelijk wel als iets waar je later spijt van krijgt als je het nu niet doorzet. Het zijn vooral praktische bezwaren die je hebt en ieder beroep en elke opleiding heeft genoeg nadelen. Het is ongetwijfeld zwaar maar als je ermee doorgaat wen je eraan en voor je het weet, weet je niet beter. Het zou zonde zijn als je een studie gaat kiezen die je eigenlijk niet boeiend vind om deze twee jaar meer bij je vriendin van 3 maanden te zijn. Ik denk dat het later als je een gezin hebt ook wel losloopt. Maar wat al eerder gezegd is, ga eens praten met mensen die piloot zijn, vraag hoe zij het doen.
Oud 07-04-2012, 19:07
Jan159
Jan159 is offline
Ik ben al eens met een echte piloot gaan praten en die zei dat het wel te doen was vermits een goeie planning (met je vrouw & kids). Het is al enkele jaren een soort van droom ja..

Het gaat wel niet om deze 2 jaar alleen Cherry Springs, na deze 2 jaar zit ik in het buitenland en zij studeert dan minstens nog 3 jaar tot ze haar master heeft hier in België, en dàt samen met de andere nadelen (zie mijn eerste post) vormt mijn probleem.

En ofcourse: ik ben nog jong en de kans dat we binnen 10 jaar nog samen zijn is statistisch gezien klein maar ik kan er ook niet aan doen dat ik dat meisje zo graag zie...
Maar ik heb echt het gevoel dat ik moet kiezen tussen mijn beroep of mijn vriendin
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten