Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2012, 19:02
JulietteD
JulietteD is offline
Hallo allemaal,

Ik ben Juliette, 19 jaar oud en in september 2011 begonnen met communicatie- en informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Helaas bleek het niet de goede keuze te zijn en ben ik ook weer gestopt. Ik ben nu heel druk bezig met me te oriënteren en een goede volgende studie te kiezen. Ik weet het alleen gewoon écht niet. Ik twijfel ontzettend tussen heel uiteenlopende dingen. Bijvoorbeeld Rechten, HBO Verpleegkunde of Journalistiek. Ik heb gymnasium gedaan met profiel E&M, dus geneeskunde is geen optie, anders was de keuze niet moeilijk geweest. Verder houd ik erg van talen en een beroep als correspondent in het buitenland lijkt me ook geweldig, ik heb dus zelfs nog aan Arabische Talen en Culturen gedacht. Ik word zo gek van mezelf dat ik steeds weer ga twijfelen! De druk om nu de goede studie te kiezen is ook wel erg groot, ik mag niet nog een jaar studievertraging oplopen namelijk. Zijn er meer mensen op dit forum die dit jaar zijn gestopt en nu niet weten wat ze moeten gaan studeren?

Groetjes, Juliette!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2012, 19:11
Camou
Camou is offline
Ik weet niet of International Studies je aanspreekt? Je krijgt
http://www.studereninleiden.nl/studi...ional-studies/
Dit staat er bij de engelse site ervan, wat voor gebieden erin terugkomen. Er zit een klein beetje politicologie in, dus misschien ook wat recht.
History (mostly modern history)
Cultural Studies (modern cultural phenomena in their societal settings)
Economics (and the concepts from International Political Economy)
Political Science (and Sociology and Anthropology)

Misschien kan je journalistiek ernaast doen, een minor journalistiek of een journalistieke master.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 07:26
Verwijderd
^Een kennis van mij doet European Studies en volgens mij komt dat op hetzelfde neer. Hou er even rekening mee dat het per universiteit heel erg kan verschillen, zo heeft de ene uni meer History, terwijl de ander zich juist richt Economics. Dus als je dat gaat doen, oriënteer je dan goed.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 10:10
Camou
Camou is offline
International Studies in Leiden is volgens de adviseuren meer taal/cultuur gericht
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 18:13
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
journalistiek zou ik niet doen, omdat er zoveel mensen zijn die dat willen dat ik me niet kan voorstellen dat er werk in is.
Oud 01-02-2012, 22:51
Allure
Allure is offline
Als je graag geneeskunde zou studeren kan je overwegen om de verplicht voorgeschreven vakken alsnog te volgen, bijvoorbeeld op de vavo. Volgens mij is dat wel mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 22:53
Allure
Allure is offline
Verder raad ik je aan om niet naar het hbo te gaan (schijnt weinig uitdagend te zijn voor vwo'ers) en een studie te kiezen die niet te breed is (zoals European Studies) omdat je dan van alles een beetje leert en weinig specifieke kennis hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 08:08
Verwijderd
^Dat ligt er ook heel erg aan wat je wil gaan doen, ik doe hbo-verpleegkunde en een klasgenootje heeft ook vwo gedaan. Ze wandelt er inderdaad met de leervakken makkelijk doorheen, maar met name op psychosociaal gebied heeft ze nog veel te leren en daar ligt dus ook de uitdaging. Geneeskunde vond ze te weinig praktisch, dus het kan wel, ze heeft er erg veel plezier in. Daarnaast kan juist een brede studie heel erg goed werken als je het niet zo goed weet, omdat je dan van heel erg veel een klein beetje leert en dat kan ook werken als een eye-opener als in: Ik dacht dat ik economie heel erg leuk vond, maar eigenlijk is het maar saai, misschien is politiek wel meer iets voor mij!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 17:26
JulietteD
JulietteD is offline
International studies spreekt me op zich wel aan, maar het lijkt inderdaad erg breed. Aangezien ik ben gestopt met communicatie- en informatiewetenschappen omdat ik het erg 'vaag' vond (ik wist eigenlijk niet waar ik nou precies mee bezig was), lijkt het me misschien een beter idee om echt iets concreets te gaan doen (zoals Rechten of Verpleegkunde ..)

Ik weet inderdaad dat ik de vakken kan inhalen voor geneeskunde, maar het risico om dan nog een (paar) keer uitgeloot te worden vind ik toch wel erg groot aangezien ik nu al een jaar studievertraging heb opgelopen.

28 februari ga ik in ieder geval een dagje proefstuderen bij HBO-V, ben benieuwd!

Bedankt voor de tips allemaal!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 19:59
Cas Kramers
Cas Kramers is offline
Hey Juliette!

Het is goed om hier en daar even de sfeer te proeven en ervaringen op te doen. Het 'gevoel' moet goed zijn. Maar probeer niet als een gek allerlei opleidingen te zoeken en te vergelijken. Probeer even een weekje te pauzeren en te onderzoeken wat je passies zijn en wat je goed kan zonder naar opleidingen te kijken. Gewapend met die nieuwe zelfkennis kun je dan filters opstellen om opleidingen te zoeken.

Groet,

Cas
Oud 14-02-2012, 11:43
Camou
Camou is offline
Citaat:
International studies spreekt me op zich wel aan, maar het lijkt inderdaad erg breed. Aangezien ik ben gestopt met communicatie- en informatiewetenschappen omdat ik het erg 'vaag' vond (ik wist eigenlijk niet waar ik nou precies mee bezig was), lijkt het me misschien een beter idee om echt iets concreets te gaan doen (zoals Rechten of Verpleegkunde ..)

Ik weet inderdaad dat ik de vakken kan inhalen voor geneeskunde, maar het risico om dan nog een (paar) keer uitgeloot te worden vind ik toch wel erg groot aangezien ik nu al een jaar studievertraging heb opgelopen.

28 februari ga ik in ieder geval een dagje proefstuderen bij HBO-V, ben benieuwd!

Bedankt voor de tips allemaal!
Breed hoeft niet vaag te betekenen. Bijv bij bedrijfskunde krijg je veel verschillende onderwerpen, maar je weet wel waar je mee bezig bent en het is allemaal wel economisch etc
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Niets dat je hart wilt ontbreekt risico's.

Dat moet ik mezelf alleen ook nog wijsmaken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 14:15
surimeid
surimeid is offline
De keuze is groot en je geeft al aan waar je aan denkt. Loop per opleiding een dag mee dan krijg je een indruk en van daaruit kun je gaan selecteren wat het wel en niet word.
succes ermee!
Oud 07-04-2012, 18:56
JulietteD
JulietteD is offline
Hallo allemaal!

Ik plaats weer even een berichtje, omdat ik dacht dat het wel leuk zou zijn om te laten weten dat ik nu eindelijk heb besloten wat ik in September ga studeren. Het is toch Rechten geworden. Ik werk op dit moment op een advocatenkantoor als secretaresse en krijg daar dus inhoudelijk al veel mee van hoe het vak in elkaar zit en wat een eventueel toekomstperspectief is. Dat spreekt me allemaal erg aan, dus daarom heb ik mij een paar weken terug ingeschreven aan de Universiteit van Tilburg!

Ik ben heel blij en opgelucht dat ik nu de keuze heb gemaakt en heb veel zin om in September weer te gaan studeren.

Nogmaals bedankt voor al jullie goede tips!

Groetjes, Juliette
Met citaat reageren
Oud 07-04-2012, 19:37
Verwijderd
Wat fijn om te lezen dat je een keuze hebt kunnen maken waar je een goed gevoel bij hebt! (ik zou willen dat ik dat al kon zeggen ) Ik wens je in ieder geval heel erg veel succes en studieplezier toe!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten