Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2012, 19:02
DelphianSociety
DelphianSociety is offline
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over het systeembord. Ik heb zo ongeveer alle lessen gemist waarin onze docent (een hele slechte overigens) het systeembord heeft besproken en practica heeft gedaan. Ik snap the basics wel, maar meer dan dat ook niet. En blijkbaar moet ik overmorgen een PO inhalen (waar ik tot net niets van af wist) en nu probeer ik te oefenen. Wat ik vooral niet snap is zo ongeveer alles wat heeft te maken de teller (tel, tel aan/uit, reset). Hoe werkt dit PRECIES. Ga er vanuit dat het lampje ALTIJD het allerlaatste onderdeel. We krijgen sowieso opgaven met teller in combinatie met invertors en OF-poorten en EN-poorten, maar ik snap niet precies wanneer het lampje aan en uit gaat. Bijv. Als je van pulsgenerator verbindt met tel, en daarna 1 en 2 die weer gaat naar een EN-poort, die gaat naar een lampje. Waarom gaat hij dan alleen aan bij 3 en 7 (volgens systematic)? Kan iemand dat precies uitleggen? En 1 vraag op de PO waar de meeste mensen moeite mee hadden (5 van de ongeveer 20 wisten hem) is: Hoe kan je 3 lampjes in de volgende volgorde aan en uit doen (sorry voor slechte verwoording): ABCABCABCABC, elke seconde verwisselt hij van lampje (oftewel, 1e lampje 1sec aan, 2e lampje 1sec aan, 3e lampje 1sec aan, enz.) Ik herinner me nog dat er invertors en OF-poorten bij te pas kwamen. Kunnen jullie zeggen wat er gedaan moet worden, en nog belangrijker, heel gedetailleerd waarom? Ik heb het echt geprobeerd maar het lukt niet, ik snap het gewoon niet. Het staat los van onze boek dus het is niet dat ik dat kan lezen. Ik ben ongeveer anderhalve maand niet naar school gegaan vanwege een best serieuze longontsteking, dus het is niet dat ik zo lui ben dat ik niets wil doen, dus ik zou het enorm op prijs stellen als iemand dit precies stap voor stap zou kunnen uitleggen (dus elke stap bijv. zeggen dan is het hoog/laag etc.)

Enorm bedankt bij voorbaat!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2012, 19:15
Verwijderd
Toen ik in de vierde klas zat, gebruikte ik dit systeembord (http://www.sools.nl/?menu=tomsoft&page=sysbord) altijd om te oefenen, omdat je dan aan de kleur van de in- en uitgangen kunt zien of het signaal hoog of laag is.

Verder vind ik je verhaal een beetje lastig te lezen, omdat het nogal een lap tekst is. Verdeel de tekst eens in vraag 1, vraag 2 enz. zodat ik (en misschien anderen) je beter en gerichter kunnen proberen te helpen. Ik weet denk ik niet het antwoord op al je vragen, maar kan je misschien wel een beetje op weg helpen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 19:24
DelphianSociety
Vraag 1) Kan iemand precies uitleggen hoe de teller en al zijn onderdelen werken (tel, aan/uit, reset), want ik snap het niet. Bijv. Als je een Pulsgenerator (1 Hertz, dus 1 hoog signaal per seconde) verbindt aan tel, dan de 1 en de 2 via een EN-poort verbindt aan een lampje, gaat het lampje volgens Systematic (simulator) alleen aan bij 3 en 7. Waarom is dit zo? Kan iemand mij uitleggen wanneer het lampje dan precies aan gaat?

Vraag 2) Kan iemand deze oplossen : 3 lampjes, die in de volgorde ABCABC.. aan moeten gaan, om de seconde wordt er van lampje verwisseld. Dus eerst 1 seconde lampje A aan, dan gaat A uit en B 1 seconde aan, dan gaat B uit en C 1 seconde aan, en dan weer terug naar A enz.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 19:36
Verwijderd
Ik zal proberen uit te leggen hoe de teller werkt, maar als iemand anders daar een toevoeging of correctie bij heeft, laat maar horen.

Nou, de ingang 'tel pulsen' doet eigenlijk wat hij zegt. Als je daar iets op aansluit dan wordt er geteld hoe vaak het signaal hoog is. Hoe lang dat hoge signaal aanhoudt, maakt niet uit.
De ingang 'tellen aan/uit' hoeft niet altijd aangesloten te zijn, maar als er wel iets op aangesloten is, dan telt de teller alleen als deze ingang hoog is, wordt de ingang laag, dan stopt de teller met tellen.
De ingang 'reset' doet ook precies wat hij zegt. Als hier een hoog signaal binnenkomt, wordt de teller op nul gezet. Vaak zit hier ook een mechanisch knopje aan, dat je dus handmatig kunt bedienen.
De pulsenteller op een systeembord telt binair. Als je nu de 1 en de 2 aan een EN-poort aansluit, dan komt uit deze EN-poort alleen een hoog signaal als de inkomende signalen hoog zijn. Dit is het geval bij het cijfer 3 (want binair: 0011) en bij het cijfer 7 (want binair: 0111) Een lampje dat je aansluit op de EN-poort gaat dus ook alleen in deze gevallen aan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en anders vraag je nog maar. Op de tweede vraag weet ik zo direct geen antwoord.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 19:41
DelphianSociety
Oh, hartelijk bedankt voor het verhelderen daarvan! Zoals u al zei, als iemand nog meer kan aanvullen en het antwoord op de 2e vraag kan beantwoorden en uitleggen zou het heel fijn zijn, maar dit is al enorm handig om te weten!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 19:47
Verwijderd
Zeg maar gewoon 'je', hoor. Ik ben pas zeventien
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 21:00
DelphianSociety
Bij nader inzien snap ik het toch niet. Waarom bij 1 en 2 (=3) gaat hij aan bij 3 en 7? Wat hebben de binaire getallen 0011 en 0111 met de getallen 1 en 2 te maken? Waarom is het niet 3= 0011 dus hij gaat alleen bij 1 en 2 aan?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 22:29
ThomasJu
ThomasJu is offline
De teller telt binair, dus volgens de volgende reeks:
8421
------
0001
0010
0011
0100
0101
0110
0111
1000
1001
....

pin 1 en 2 verbind je met een & poort. Dus het lampje gaat pas aan als pin 1 én pin 2 samen hoog zijn. dat zijn de laatste 2 pinnen, dat is bij de getallen 3(0011) en 7 (0111) het geval.

Vraag 2: zie afbeelding
http://img10.imageshack.us/img10/2307/schakelbord.png

Als je nog meer vragen hebt stel je ze maar.

ps: dat programma Uomi heb ik ook gebruikt, mijn bestandje zit in de bijlage
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: zip ABCABCABC.zip (296 Bytes, 55x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten