Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
de ch in t kofschip telt ook als g. en daarnaast heb je ook nog de x, die staat er niet in, maar die kan je als een soort anker aan de boot voorstellen ( zo leerden wij t altijd). ik heb ff een linkje voor je opgezocht waar ook nog uitleg op staat. misschien helpt het.
http://school-en-studie.infoyo.nl/ta...d-spellen.html succes! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou kijk:
Je gebruikt altijd de stam. Bijvoorbeeld: Lopen. Stam = Lop (loop). Ik-vorm= Stam= Loop. Hij/zij/het-vorm=Stam+t= Loopt. Is het werkwoord worden, dan is het: Worden. Stam = Word. Ik-vorm= Stam = Word. Hij/zij/het-vorm= Stam+t= Wordt. Bij de Jij-vorm gebruik je de Hij/zij/het-vorm, behalve als Jij áchter het werkwoord staat. Dan gebruik je de Ik-vorm. 't Kofschip gebruik je bij het voltooid deelwoord of bij de verleden tijd. Als de laatste letter van de stam eindigt op een letter in 't kofschip (of 't Kofschip Taxi, daar is de x), gebruikt je de t. Zo niet, dan gebruik je de d. Bijvoorbeeld eindigen. Stam = Eindig. De g zit niet in 't Kofschip, dus komt er een d achter. Geëindigd of eindigde. Heb je bijvoorbeeld het werkwoord wuiven, dan komt er ook een d achter, want de stam is wuiv en de v zit niet in 't Kofschip, dus komt er een d achter. Hetzelfde geldt voor lezen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is bijvoorbeeld: ik lach, jij lacht, ik lachte Maar: ik reinig, jij reinigt, ik reinigde 't Kofschip geldt álleen voor de verleden tijd, nooit voor de tegenwoordige tijd. In het geval van 'het eindigt' gaat het om de tegenwoordige tijd en is er dus sprake van stam + t. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
De mooiste spel- en grammaticafouten #4 Verwijderd | 500 | 05-04-2008 16:13 | |
Lifestyle |
Alledaagse ergernissen Verwijderd | 499 | 23-05-2007 18:34 | |
Werk, Geld & Recht |
Enquête over armoede en schulden onder jongeren poedelzzzz | 42 | 27-11-2006 10:12 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Taalverloedering Porcelain | 143 | 26-06-2005 16:03 | |
Seksualiteit |
Kan ik er iets aan doen?? LA BLADIRA | 37 | 24-06-2004 14:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
JLH:Mein Kampf moet vrij verkrijgbaar zijn Isa | 141 | 08-11-2003 18:37 |