Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2012, 10:00
Evelien92
Evelien92 is offline
Hoi allemaal,

Voor een artikel op de binnenlandpagina van de Volkskrant zijn we op zoek naar jongeren die kort iets willen vertellen over de plotselinge hype rondom bangalijsten. Is er een bangalijst op jouw school? Ben of ken je iemand die daar wel eens op heeft gestaan? En zo ja, maken jullie je daar dan druk over?

Lijkt het je leuk om (eventueel anoniem) mee te werken? Stuur dan even een berichtje naar e.flink@volkskrant.nl

Groetjes,
Evelien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2012, 11:10
Verwijderd
Ik had al bangalijsten in 92.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 12:05
Martiño
Martiño is offline
Volgensmij is het inderdaad een plotselinge hype (net zoals je een paar jaar geleden de massale verontwaardiging had rondom de meisjes die zich voor een breezer en een big mac lieten neuken in een garage). Het is weer iets waar we ons collectief verontwaardigd over kunnen voelen.

Ik wil het niet bagatelliseren, maar die lijstjes zijn gebaseerd op niks meer dan flauwe en gemene pesterijtjes van jongeren onderling. Het is niet correct natuurlijk, en de meisjes die er op staan moeten zeker aangifte doen van smaad, maar wat er nu zo nieuwswaardig aan is...
Zoals ik al zei, lekker met z'n allen collectief verontwaardigd zijn om uit de hand gelopen smakeloze grappen, zoals die al eeuwen worden gemaakt door jongeren. Als we er aandacht aan geven, lachen de opstellers alleen maar meer en voelen die meisjes zich nog kutter.

Laatst gewijzigd op 30-03-2012 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 12:16
Vowel
Vowel is offline
Ja, dat soort lijstjes gingen al rond toen ik in de eerste klas van het middelbaar zat, alleen werd het toen anders gedaan. Nu met social media, e-mail, etc, gaat het allemaal veel makkelijker en bereik je een groter publiek. Ik denk dat het daarom nu zo wordt opgeblazen. Sowieso helpt het niet dat er een speciaal woord voor is ontstaan, want dan geef je het meer "waarde" denk ik.

Ik had trouwens nog nooit gehoord van bangalijsten, dus eh. Het is vooral erg triest, in negen van de tien gevallen waarschijnlijk nergens op gebaseerd en meisjes die er slachtoffer van worden moeten gewoon aangifte doen.

Laatst gewijzigd op 30-03-2012 om 15:58.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 13:06
Verwijderd
Zelfs in het oude Pompeii werd het gedaan. Beter schrijven jullie er niet over, beste Volkskrant, aangezien je het probleem er alleen maar groter door laat lijken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 14:34
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wat is er precies slachtoffer aan te zijn?
Oud 30-03-2012, 19:22
Verwijderd
Dikke onzin is het inderdaad. Geen aandacht aanschenken!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 19:45
Verwijderd
Klinkt als een pestmethode voor de onderlaag van de samenleving (lees: barry's/bontkraagjes). Daar ga ik mijn aandacht dus niet aan besteden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Wat is er precies slachtoffer aan te zijn?
het schijnt te gebeuren dat meisjes als gevolg van zo'n lijst worden bedreigd of mishandeld.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 11:30
De Veroorzaker
Citaat:
het schijnt te gebeuren dat meisjes als gevolg van zo'n lijst worden bedreigd of mishandeld.
Dus dan zijn ze slachtoffer van bedreiging of mishandeling, niet van die lijst? Of ben je tegenwoordig ook slachtoffer van rood haar als je gepest wordt?
Oud 31-03-2012, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan zo'n lijst daarmee te maken hebben eigenlijk?

Verder lijkt me dat wel het kleinste probleem van deze bullshitlijst.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 12:08
De Veroorzaker
Maar is het een to-do list of een achievement unlocked list?
Oud 31-03-2012, 12:10
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Hoe kan zo'n lijst daarmee te maken hebben eigenlijk?

Verder lijkt me dat wel het kleinste probleem van deze bullshitlijst.
Nou het kan natuurlijk wel, hè? Ik bedoel, als zo'n meisje toch al bekend staat als iemand die voor iedereen haar benen opent, dan zijn er vast zwakzinnige idioten die meteen denken dat ze dan alles maar met haar mogen doen.

Maar afgezien daarvan kan zo'n lijst iemands hele schooltijd domineren, bijvoorbeeld in de vorm van pesten, constante vernedering, etc. En mensen die gepest worden zijn ook "slachtoffer" - zo'n lijst maakt het alleen maar extra makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Nou het kan natuurlijk wel, hè? Ik bedoel, als zo'n meisje toch al bekend staat als iemand die voor iedereen haar benen opent, dan zijn er vast zwakzinnige idioten die meteen denken dat ze dan alles maar met haar mogen doen.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Citaat:
Maar afgezien daarvan kan zo'n lijst iemands hele schooltijd domineren, bijvoorbeeld in de vorm van pesten, constante vernedering, etc. En mensen die gepest worden zijn ook "slachtoffer" - zo'n lijst maakt het alleen maar extra makkelijk.
Met het internet is die bangalijst een stuk gevaarlijker ná iemands schooltijd.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 21:53
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Zo ken ik er nog wel een paar.
Tja, ik kan er ook niets aan doen dat er nu eenmaal debielen rondlopen.

Citaat:
Met het internet is die bangalijst een stuk gevaarlijker ná iemands schooltijd.
Dat klopt, maar iemands zelfbeeld wordt toch vooral bepaald tijdens de middelbare schooltijd en kinderen/pubers kunnen ontzettend harteloos en gemeen zijn (en hopelijk kunnen de meeste mensen ná hun schooltijd toch al een stuk beter relativeren).
Met citaat reageren
Oud 01-04-2012, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Tja, ik kan er ook niets aan doen dat er nu eenmaal debielen rondlopen.
Klopt, maar dan is het zaak om die debielen aan te pakken. Dat het wordt veroorzaakt omdat er een naam op het lijstje staat gaat nogal ver. Dat is net zoiets als zeggen dat verkrachting komt doordat vrouwen zich te sexy kleden. Mongolen gonna be mongolen.
Citaat:
Dat klopt, maar iemands zelfbeeld wordt toch vooral bepaald tijdens de middelbare schooltijd en kinderen/pubers kunnen ontzettend harteloos en gemeen zijn.
Niets nieuws onder de zon en meestal een leerzame ervaring.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 22:03
Superphris
Superphris is offline
Bangalijsten zijn niet iets van de laatste tijd. Op mijn school heb je er ook een.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 22:04
De Veroorzaker
Citaat:
kinderen/pubers kunnen ontzettend harteloos en gemeen zijn (en hopelijk kunnen de meeste mensen ná hun schooltijd toch al een stuk beter relativeren).
volwassenen daarentegen zijn altijd lief
Oud 05-04-2012, 10:45
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
volwassenen daarentegen zijn altijd lief
Dat zeg ik niet.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 21:39
De Veroorzaker
Ik wel.
Oud 07-04-2012, 08:22
Verwijderd
Ach, het is toch gewoon bullshit. Echt waar.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 15:03
De Veroorzaker
Echt waar?
Oud 05-05-2012, 00:23
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Ik vind zon lijst zowiezo al nergens op slaat. Laat mensen zoals ze zijn. Als er niet mee eens is moet dat meteen weer duidelijk worden gemaakt. Tsjongejonge, wat een onzin zon lijst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten