Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2002, 13:54
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
--------------------------------------------------------------------------------
sorry dat ik het dan toch weer zeg hoor kan ook aan mij liggen.. maar waarom doet iedereen hier zo..alsof? ze doen allemaal net alsof ze je gedicht lezen om je mening je gevoel en je gedicht.. maar elke keer weer gaan ze reageren op de typefout of de CAPS.. ik let alleen op het gevoel dat erachter zit en hoe dat weergeven word in het gedicht.. maja wie ben ik? mischien is het wel de bedoeling dat je oppervlakkig bent en alleen maar zegt dat er teveel typefouten inzitten.. maar ik ben het daar dus niet mee eens.. zijn er hier ook mensen die het wel met me eens zijn? die ook op het gevoel en weergave enzo letten? en niet op de typefouten?
Oud 12-08-2002, 10:02
Gothic
Gothic is offline
Dit is een dichtersforum, de inhoud doet er opzich wel toe, maar ik reageer op het gedicht. Want elke inhoud is wel mooi, maar niet echt gedicht is mooi. Het metrum enz zijn ook belangrijk. Mensen willen ook dat hun gedicht wordt beoordeeld, niet de inhoud. Want wie ben ik om de inhoud te beoordelen? Tja als je alleen maar positieve reacties wil, dan zit je hier niet helemaal goed. Typfouten kunnen een gedicht helemaal verpesten. Als je dicht, vind ik dat je de taal toch moet beheersen, zowel Nederlands, als Engels. Ik denk dat je juist oppervlakkig bent als je overal 'goed! of mooi!' bijzet, als het gedicht gewoon niet goed of mooi is, of absoluut niet loopt, of volzit met typfouten.

Ik ben het dus niet met je eens...

Laatst gewijzigd op 12-08-2002 om 10:19.
Oud 12-08-2002, 10:17
berteltje
berteltje is offline
Ik ben het totaal met Gothic eens....

Als je een gedicht op een dichtersforum post, dan moet je ook openstaan voor alle kritiek. Op eem dichtersforum wordt hoofdzakelijk gelet op het ritme, het metrum en dat soort dingen. Dichten heeft op zich niet veel te doen met inhoud. Als je wilt dat er enkel op jouw inhoud wordt gereageerd, moet je op psychologie gaan posten.

Over oppervlakkigheid gesproken, Het is juist oppervlakkig als je in iedere reply neerzet "mooi of diep", zoals Gothic ook al zei. Als je de taal waarin je dicht niet voldoende beheerst, kan je op zulke reacties rekenen.
Oud 12-08-2002, 11:07
Anne
Anne is offline
Ik kan het volledig eens zijn met bovenstaande reacties. Verder wil ik toevoegen dat ik persoonlijk ook wel reageer op de emotionele waarde van een gedicht, maar dat ik ook zeker let op het metrum, de vorm etc. Alleen maar op gevoel reageren is zeker niet genoeg!
Oud 12-08-2002, 18:30
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
ik ben het met gothic in principe ook eens, maar ik verwacht geen positieve reacties, of wat dan ook. ik verwachtte gewoon dat als ik een gedicht zou posten dat jullie het zouden beoordelen om de inhoud en niet ALLEEN de fouten. Kijk, die fouten, tuurlijk moet je daa wat van zeggen. maar de inhoud is (vind ik) VEEL belangrijker! en dat beoelde ik en verder geen pobleem ofzo hoor maar de eerste reacties die IK kreeg waren alleen maar : je hebt typefoutn of je beheerst de taal niet. weetje, dat had ik echt niet verwacht, want er stond helemaal niks in over het gedicht, alleen over de type en taal fouten... snap je? verder bedol ik er niks mee, het was gewoon een vraag okay? thnx

kizz
Oud 12-08-2002, 18:39
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
ps.

soms kan ik me niet zo goed uiten en als ik dan pissed ben komen er nogal wat dingen uit die ik anders bedoel.. als ik trijm is dat overigens niet zo.
ik was pissed toen ik mn eerste stukje (zie boven) schreef en kwam het er nogal ongelukkig uit. vandaar de uitleg boven dit kleine stukje..

ow enne... het laatste wat ik OOIT zal verwachten zijn complimenten.. ik ben meer het : ik-haal-mezelf-graag-naar-beneden-omdat-ik-denk-dat-ik-toch-maar-een-dom-klein-onwetend-naief-zwak-meisje-ben-en-zal-blijven-typje..
wat trouwens ook echt waar is (dat van dat naief dom klein en zwak meisje) duzzz zeg nooit dat ik arrogantie heb want dat zie je dan verkeerd... thnx
Oud 12-08-2002, 18:50
berteltje
berteltje is offline
Mag ik misschien vragen wat het ermee te maken heeft dat jij een ik-haal-mezelf-graag-naar-beneden-omdat-ik-denk-dat-ik-toch-maar-een-dom-klein-onwetend-naief-zwak-meisje-ben-en-zal-blijven-typje bent?
Oud 13-08-2002, 08:15
Anne
Anne is offline
Waarschijnlijk heb jij het dan gewoon niet 'getroffen' met die eerste reacties. Er zijn namelijk heel veel mensen (bijna iedereen) die niet alleen reageren op de vorm en eventuele spelfouten, maar ook op de inhoud. Zoals je al zei, er moet ook op de inhoud gereageerd worden. Logisch, dat is ook de bedoeling van een gedicht. Maar de inhoud is pas echt goed als taalfouten e.d. gesignaleerd én verbeterd zijn.
En verder is het hier niet de bedoeling dat er alleen maar psychologisch gereageerd wordt. Hiermee bedoel ik reacties als: Ik leef met je mee, hoop dat het snel beter gaat etc. Natuurlijk mag je wel zo reageren, maar dan wordt het pas echt oppervlakkig (qua DoP-forum dan).
Hoop hiermee je vraag voldoende beantwoord te hebben.
Oud 14-08-2002, 17:12
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
I know I know
ik begrijp het ook wel maar.. ach laat maar
ik ben gewoon e simpelforget the question okay? ik kom hier niet om ruzie te maken ofzo maar okm mn gedichten te laten beoordelen en die van anderen te beoordelen.
Oud 14-08-2002, 17:27
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Kimry schreef:
Op eem dichtersforum wordt hoofdzakelijk gelet op het ritme, het metrum en dat soort dingen. Dichten heeft op zich niet veel te doen met inhoud.
Het is dat ik geen rologige smilies wens te gebruiken, maar anders... Wat is het verschil tussen metrum en ritme? Wat zijn 'dat soort dingen'? Heeft dichten niets met de inhoud te maken? ????????????????*10^100

Dichten heeft alles met de inhoud te maken, hm? En misschien zijn tikfouten wel leuk? Hm, sommige mensen, moi in ieder geval, kijken een gedicht nog even door op tik- spel- en taalfouten, gewoon, voor de lol. Er zijn hier nogal wat mensen die een beetje arrogant bezig zijn, alsof ze de taal perfect beheersen. Vooral bij gedichten in een 'moderne vreemde taal' levert dat vaak wat delicate situaties op. Voor mij gaat de lol er dan wel vanaf. De afwezigheid van tik- taal- en spelfouten, is zo'n beetje de basis van een gedicht: Gedichten moeten mooi zijn, of tenminste geschreven worden met de intentie iets moois te schrijven.

Gelukkig is dit geen betogersforum, maar ik denk wel dat de boodschap duidelijk is?
Oud 14-08-2002, 19:14
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Het is dat ik geen rologige smilies wens te gebruiken, maar anders... Wat is het verschil tussen metrum en ritme? Wat zijn 'dat soort dingen'? Heeft dichten niets met de inhoud te maken? ????????????????*10^100

Oke, dat was ff een foutje *maar het gaat tenslotte om de inhoud * Dat soort dingen zijn gewoon de dingen waar ik en denk ik wel meer ook op letten behalve de inhoud.....

Ik ben opzich het wel eens met de inhoud belangrijk is, maar ik vind het veel belangrijker hoe de inhoud verwoord is en wordt gebracht. Dat valt voor mij namelijk niet onder inhoud.

Kimry
Oud 14-08-2002, 21:16
Anne
Anne is offline
Goed, de vraag is nu wel beantwoord, lijkt me.

Laatst gewijzigd op 15-08-2002 om 09:13.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten