Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2012, 23:26
eenverlegenjong
eenverlegenjong is offline
heeey, ik ben een jongen van 16 jaar en ik heb een maf probleem.
ik ben bijna (echt bijna) klaar met vier vwo en ik ga met cum laude over; ik sport veel en ben tevreden over mijn lichaam; ik heb een geweldige vriendengroep; ik heb lieve ouders. Kortom: niks te klagen. Maar ik vind het altijd fijn om over dingen na te denken (over van alles) .En zo kwam ik laatst tot de conclusie dat ik helemaal niet zo gelukkig ben op de momenten dat ik na lig te denken in mijn bed. Het gaat allemaal wel goed , maar ik geniet er helemaal niet van.
Ik verdenk mezelf van een beetje faalangst en het gaat niet helemaal naar wens met het meisje waar ik super lang verliefd op ben, maar dat kan toch nooit de reden zijn? Ik zie heel vaak mensen om mijn heen die helemaal blij zijn enzo en ik vraag me altijd maar af waar ze dat vandaan halen, want blij om niks ben ik eigenlijk nooit.
`als je jong bent, moet je van het leven genieten´, zeggen ze altijd, maar ik voel me helemaal niet jong. Ik ben veel bezig met school en dingen die ik graag wil bereiken (en natuurlijk ook andere dingen met vrienden enz.). Ik maak wel plezier, maar telkens op die momenten dat ik weer alleen ben en ik niks te doen heb, voel ik mij eenzaam. De enige keer dat ik écht dolgelukkig ben geweest , was toen het lieve meisje vertelde dat ze me ook wel leuk vond, maar dat liep uit tot niets. Ik trok het me heel erg aan en ik heb er nog lang last van gehad (mede doordat we elkaar bleven zien). Daarna ben ik in een sleur geraakt, denk ik.

Ik vroeg me af of iemand zoiets zelf heeft meegemaakt en of iemand mij een beetje een richting om zou kunnen sturen om te zorgen dat ik over het algemeen wat gelukkiger kan worden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2012, 23:33
Pluis
Pluis is offline
Er bestaat niemand die altijd maar heel erg gelukkig is. En het idee dat de mensen om je heen altijd heel gelukkig zijn klopt dus ook niet. Iedereen heeft zo z'n zorgen en gedachtes en dat is heel normaal. En als je in je eentje ligt te piekeren dan heb je even de tijd om eens na te denken over hoe je leven gaat en of dat een beetje is zoals je wil. En wat je dan op zo'n moment niet hebt, zoals dat hieperdepiepgevoel dat je beschrijft, dat valt dan extra op als iets dat je mist. Dat gevoel kan je niet forceren, dat overkomt je gewoon. Je kan hoogstens de kans wat groter maken dat je zoiets nog eens meemaakt door lekker actief te zijn, en als je dan een sportwedstrijd wint of een nieuw meisje ontmoet of over 2 jaar je eindexamen haalt, dan komt dat vanzelf weer eens langs.
Oud 14-06-2012, 23:33
Verwijderd
Hoe is je voeding?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 23:56
Linda Prins
Linda Prins is offline
Alleen jij kan jouzelf gelukkig maken, nou ja gelukkig, zorgen dat je tevreden bent met jezelf, heb je zelf eigenlijk wel en idee wat je wilt. wat je fijn vind, of prettig vind om te doen. Als je van het leven wil genieten. Moet je je eigen hart of gevoel volgen, faalangst krijg je als je onzeker bent van jezelf. Als je al bang bent dat je een meisje niet zal kunnen krijgen, ja dan krijg je haar ook niet. omdat je die onzekerheid ook uitstraald naar de ander. Onder andere dat éne meisje. Doe je wel dingen zoals studie en sport die je echt leuk vind, of doe je alleen die activiteiten om maar ergens bij te horen. Maar die je diep in je hart toch niet echt leuk vind. En dan maar probeerd leuk te vinden. Ja dan maak je jezelf ongelukkig. Probeer jezefl af te vragen of je die studie of die sport die je doet je wel echt jou ding zijn. Als je echt wat van je leven wil maken, dan moet je dingen doen die jou echt liggen. die jij prettig vind, die jij fijn vind om te doen. zo ook met studie, doe een studie die jij mooi vind, niet een studie die interessant staat bij vrienden en familie, of waarin je later in het bedrijfsleven doodongelukkig van wordt maar die je hebt gedaan omdat het zoveel geld zou opleveren. ofzoiets. ofwel durf je eigen keuzes te maken. keuzes waar jij achter staat, het is jou leven, andere kunnen wel adviseren met keuzes, maar jij moet ze maken voor jezelf, maar als je teveel gaat doen wat andere denken dat goed voor je is, maar je staat er zelf niet helemaal achter ja, dan wordt je doodongelukkig, kies een beroep of studie richting die jou het beste ligt, elk beroep of studie is belangrijk in de maatschappij, als we allemaal advocaat zouden worden, dan is er vroeg of laat geen enkele bakker die het brood bakt, of een busschauffeur die de lijndienst rijd. Jij moet voor jezelf die keuzes maken. anderen kunnen adviseren, maar het is jou leven. en dan begint met in jezelf geloven ofwel zelfvertrouwen hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 18:44
eenverlegenjong
eenverlegenjong is offline
bedankt pluis dat helpt echt!
verder is mijn voeding prima hoor xD .
ik vind de speech van linda heel inspirerend, maar ik kan me niet in je verhaal identificeren.
Ik maak mijn eigen keuzes; geloof me maar!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten