Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2002, 22:31
John Sickbock
John Sickbock is offline
Hallo forummers-filosofen!

Je hoort soms verhalen over positief denken, met als tegenovergestelde negatief denken. Meestal wordt dit zomaar genoemd en gaat men dan verder met de discussie of wat het dan ook was. Maar ik stel voor dat we een keer wat langer stil staan bij dit onderscheid: positief denken --- negatief denken.

1 Wat is het eigenlijk?
1a Wat is positief denken?
1b Wat is negatief denken?

2 Welke van de twee is beter, of welke is beter in welke situatie?

3 Wat is de denkstijl die jij het meest gebruikt? (ongeacht of je dit ook wilt of niet)

Ik ben benieuwd!

Tijmen
Oud 16-08-2002, 00:03
Prima Donna
Prima Donna is offline
het is een hele goede vraag die je stelde want ik denk dat niet veel mensen er bij stil staan.
ik eigenlijk ook niet namelijk

Ik denk dat positief en negatief denken te maken heeft met je verwachtingen.
Als ik het daarover heb dan gaat het altijd om dingen die nog komen moeten gaan, neem als voorbeeld een proefwerk terugkrijgen.
Bij zulke dingen kun je positief of negatief denken.
Je kunt denken ow ik krijg het proefwerk terug het zal vast heel slecht zijn, dat is negatief denken.
Je kunt natuurlijk ook denken het zal vast wel goed komen, dat is positief denken.
Dat is het verschil wat ik er tussen zie.

Ik denk dat positief denken het beste voor je is, omdat je er minder chagerijnig van wordt en meer plezier kan hebben in het leven. Maar soms is de ergste dingen verwachten ook goed in mijn ogen. Dan kan het alleen nog maar meevallen. Als je altijd positief denkt dan komt de klap natuurlijk hard aan als het toch niet zo rooskleurig is als je dacht dat het zou zijn.

Ik heb geen idee wat beter is, meestal denk ik negatief omdat het dan alleen nog maar mee kan vallen.
Ik denk dat het beste is wat je kan doen het mooi afwegen. Een middenweg vinden... Ik zou niet weten of ie er is en of ik hem ooit zal vinden en tot die tijd maar een beetje aanmodderen.....
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 15:38
Not for Sale
Not for Sale is offline
je kan er 2 dingen onder verstaan..
1 is zoals prima donna zei ; maar zei bedoelt eigenlijk optimimistisch en pessimistisch denken.

Zoals ik het ken betekent het iets anders.

Positief denken is Iets over Iets bevestigen. Beweren dat iets absoluut waar is en negatief is iets ergens over ontkennen. Ik kom niet zo goed op voorbeelden want ik ben een beetje warrig hier. Maar er lopen hier genoeg filosofiestudentjes rond zoals danieldk die je het perfect kunnen uitleggen.
Oud 16-08-2002, 17:18
Verwijderd
Het onderscheid is vrij simpel. Ieder mens, wanneer hij of zij in een nieuwe of onbekende situatie tegenkomt, analyseert die situatie. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden en de mogelijke consequenties daarvan. Nu heeft elk probleem natuurlijk een aantal oplossingen. Sommige daarvan brengen niemand schade toe, andere brengen jezelf schade toe, weer andere brengen anderen schade toe. Wat ik versta onder 'negatief/pessimistisch denken' is niets anders dan het uitvergroten van de schade-berokkenende, oftewel de minst voordelige oplossing, het niet-zien van de oplossingen die het voordeligst zijn dwz de minste schade toebrengen (aan de kleinste groep mensen).
Positief/optimistisch denken is precies het tegenovergestelde: uitgesproken voorkeur voor de oplossingen die het grootste voordeel (voor de grootste groep mensen) brengen.

Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 18:37
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
1-Positief: Een glas is halfvol.
2-Negatief: Een glas is halfleeg.

Oud 16-08-2002, 21:50
L Boksha
L Boksha is offline
Wat Prima Donna zegt. Sommige mensen denken vaak negatief vooruit, omdat dingen dan minder hard aankomen. Sommige mensen denken positief, om voorpret en het feit dat je dan minder somber bent. Ik ben duidelijk één van de eerste groep.

Coolkast: Jij bedoelt wetenschappelijk positivisme en negativisme. Tot ergens in de 19e/20e eeuw was positivisme erg in trek. Het houdt in dat je kunt bewijzen dat een stelling altijd waar is. Als het uit één of meer expiriment blijkt, dan is het zo. Daar zit ook het probleem, want mischien is het in andere omstandigheden wel niet zo. Ik geloof dan Niels Bohr dat als eerste hardop dacht. Hij beredeneerde dat je alleen maar kunt bewijzen dat een wet níet altijd opgaat als een expiriment een andere uitkomst heeft dan verwacht. Als vele expirimenten in verschillende omstandigheden doen wat je verwacht, is de kans groter dat het voor álle omstandigheden geldt. Maar je weet het nooit 100.00000......% zeker! (EDIT) en dat is dus wetenschappijle negativisme. (/EDIT)

Laatst gewijzigd op 17-08-2002 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 15:06
AXE
AXE is offline
Optimistisch denken: Meer op de positieve aspecten focussen van de realiteit dan op de negatieve.

Pessimistisch denken: Meer op de negatieve aspecten focussen van de realiteit dan op de negatieve.

Realistisch denken: Niet positief of negatief denken, maar proberen de werkelijkheid zo correct mogelijk te benaderen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 16:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
L Boksha schreef:

Coolkast: Jij bedoelt wetenschappelijk positivisme en negativisme. Tot ergens in de 19e/20e eeuw was positivisme erg in trek. Het houdt in dat je kunt bewijzen dat een stelling altijd waar is. Als het uit één of meer expiriment blijkt, dan is het zo. Daar zit ook het probleem, want mischien is het in andere omstandigheden wel niet zo. Ik geloof dan Niels Bohr dat als eerste hardop dacht. Hij beredeneerde dat je alleen maar kunt bewijzen dat een wet níet altijd opgaat als een expiriment een andere uitkomst heeft dan verwacht. Als vele expirimenten in verschillende omstandigheden doen wat je verwacht, is de kans groter dat het voor álle omstandigheden geldt. Maar je weet het nooit 100.00000......% zeker! (EDIT) en dat is dus wetenschappijle negativisme. (/EDIT)
Ja dat bedoelde ik. Dank voor de verdere uitleg. Bij Anw gehad, ( ) ook met Karl Popper en 'de noodzaak tot falsificatie' enzo.. Met één voorbeeld kan je bewijzen dat een stelling niet geldt, maar je moet alle mogelijke voorbeelden geven om te bewijzen dat iets wel geldt.

...en ik dénk... dat John Sickbock dit bedoelde... Het andere licht vrij voor de hand en dit is niet voor niets het filosofie-forum.
Oud 20-08-2002, 08:57
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
Positief en negatief zijn twee kanten van eenzelfde verschijnsel. Jij deelt de eenheid tot veelheid en jij beslist dus ook wat positief of negatief is. Wat voor het een positief is, hoeft voor een andere niet positief te zijn.

a) Positief denken is in mijn ogen het denken waarbij je een proces te weeg brengt dat iets wat in jouw ogen positief is manifesteerd.
b) Negatief denken is in mijn ogen het denken waarbij je een proces te weeg brengt dan iets wat in jouw ogen negatief is manifesteerd.

Ik denk overwegend positief. Ik ben me bewust van de scheppende kracht en ik weet dus dat slechte gedachten slechte dingen tot gevolg hebben. Een reden voor mij om in al het negatiefs het positieve er uit te halen om me op te focussen, over na te denken en te concentreren.
Liefs en Bb,
Darknezzz
Reageren

Regels voor berichten